İlköğretim okullarında hizmetkar örgüt liderliğinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okulu yöneticilerinin hizmetkarliderlik davranışlarını ve okul kültürü düzeyini belirlemek; bu düzeylerin öğretmenlerincinsiyet, branş, kıdem ve eğitim durumu değişkenine göre farklılaşmasını bulmak; hizmetkarliderlik ile okul kültürü arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. AraştırmaEskişehir ili Tepebaşı ve Odunpazarı merkez ilçelerinde 400 öğretmenin görüşlerinebaşvurularak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ?Hizmetkar Örgütlerde Örgütsel LiderlikDeğerlendirme Ölçeği? kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem t- testi, TekYönlü Varyans Analizi, Pearson Korelasyon Analizi ve Basit Doğrusal RegresyonAnalizinden yararlanılmıştır.Araştırma sonuçlarında okul yöneticilerinin hizmetkar liderlik davranışları ?3.79? veöğretmenlerin okul kültürü algısı ?3.74? çıkmıştır. Öğretmenlerin hizmetkar liderlikdavranışlarına ilişkin algılarında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunurkenbranş, kıdem ve eğitim düzeyi değişkenlerinde bir farklılık bulunmamıştır. Okul kültürüneilişkin öğretmen algılarında cinsiyet ve eğitim durumu değişkenlerinde anlamlı bir farklılıkbulunurken kıdem ve branş değişkenlerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Hizmetkarliderlik ile okul kültürü arasında ?iyi düzey?de pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunurken, builişkide hizmetkar liderliğin okul kültürünün bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bubulgulara göre yorumlar yapılmış, uygulayıcı ve araştırmacılara bazı öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler : Liderlik, Hizmetkar Liderlik, Okul Kültürü, Yönetici The purpose of the study is to determine the servant leadership behaviour of the primary school directors and school culture level according to teachers? point of view; to examine whether the those levels acquire different characracters related to a set of variables such as teachers? genders, branches, seniorities and educational backgrounds; to investigate the relationship between servant leaership and school culture. The study included 400 teachers of primary school in Tepebaşı and Odunpazarı districts of Eskişehir province. ?Organizational Leadership Assessment Scale? is used in the study. Independent Sample t-test, One Way ANOVA, Pearson Correlation Analysis and Simple Linear Regression Analysis are used to analyse the data.The results of the study revealed that servant leadership behaviours of primary school diresctors is ?3.79? and School Culture Perception of teachers is ?3.74?. While there is a meaningful difference in gender variable in the point of servant leadersip behaviour perception of teachers, there is no meaningful difference in branch, seniority and educational background variables. In the point of school culture perception of teachers, a meaningful difference is found related to gender and educational background variables while no meaningful difference is found related to gender and branch variables. Besides the positive relationship between the servant leadership and school culture, it is found that servant leadership is the prediction of school culture. Comments are made about the findings of this study and some suggestions are offered to the researchers and administrators.Key words:Primary Schools, Leadership, Servant Leadership, School Culture, Manager
Collections