Sosyo-kültürel özelliklerin yaratıcı düşünmeye etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmada, ilköğretim matematik öğretmenliği Öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeyleri üzerinde sosyo-kültürel özelliklerin etkisi araştırılmıştır.Yöntem: Bu araştırma nicel araştırma yöntem ve tekniklerinden ?Tarama Modeli? kullanılarak yapılandırılmıştır. Araştırmanın evrenini Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü?nde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Olasılıklı örnekleme yöntemlerinden ?Basit Tesadüfi Yöntem? ile seçilen 218 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Whetton ve Cameron?dan (2002) alınan ?How Creative Are You?? adlı ölçeğin, Aksoy (2004) tarafından Türkçe?ye ?Yaratıcı Düşünme Becerisi Ölçeği? adıyla uyarlanan halinden yararlanılmıştır. ?Kişisel Bilgiler? başlığı altında hazırlanan anket üzerinde analiz yapabilmek için normalliği Kolmogrov-Smirnov testiyle araştırılmış olup, bunun sonunda normal dağıldığı görülmüştür. Sınıf ve not ortalamasıyla yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiye korelasyon analizi uygulanmıştır. Yaratıcılık ve cinsiyet, okul öncesi eğitim durumu, oturulan evin durumu, kullanılan sosyal paylaşım siteleri, haftada dışarıda geçirilen ortalama gün sayısı arasındaki ilişkiye t-testiyle bakılmıştır. Ölçekteki diğer sorularla yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiye Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile bakılmıştır.Bulgular: Cinsiyet, okul öncesi eğitim, not ortalaması, sınıf, ortalama aylık gelir, internet kullanımı ve okunan kitap sayısı değişkenleriyle yaratıcılık düzeyleri arasında anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Annenin ve babanın öğrenim durumu, annenin ve babanın meslekleri değişkenleriyle yaratıcılık düzeyleri arasında anlamlı bir fark vardır.Tartışma ve Sonuç: Yaratıcı düşünme becerisinin okul başarısı, cinsiyet gibi belirgin değişkenlerden bağımsız olması bu düşünme becerisinin okul desteği ve her türlü sosyal iletişim aracıyla gelişebileceğini gösterebilir.Anahtar kelimeler: Sosyo-kültürel, yaratıcı düşünme, ilköğretim matematik The Impact of Socio-Cultural Features on Creative ThinkingAbstractPurpose: This research investigates the impact of socio-cultural features on the level of creative thinking. The subjects of the research are the students of ?Elementary Mathematics Teacher Education? department.Method: One type of quantitative methodology, ?Survey Research? , is employed /used for this research. The universe of subjects is composed of students of Elementary Mathematics Teacher Education? department in Eskişehir Osmangazi University. The sample will be composed of 218 students and these students are selected by one type of probability sampling techniques, ?Simple Random Sampling?. Aksoy?s (2004) ?Yaratıcı Düşünme Becerisi Ölçeği?, the Turkish adaptation of Whetton and Cameron?s (2002) ?How Creative Are You?, is used to measure the level of creative thinking. Correlation analysis is used to measure the relation between creativity, class and grade points. t-test is used to measure the relation between creativity, gender, pre-school education, belonging of the house, social networks and spare time. ANOVA is used to measure the relation between creativiy and the other factors.Findings: There is no correlation between the level of creative thinking and gender, pre-school education, grade points average, class, average monthly income, the level of internet use, the number of read books. On the other hand, there is a positive correlation between the level of creative thinking and the degree of parents? education, the professions of parents.Conclusion: The independence of creative thinking skills from certain variables such as educational success and gender demonstrates these skills can be developed through school support and various means of social communication. Keywords: Socio-Cultural, creative thinking, elementary mathematics
Collections