Ortaöğretim öğrencilerinin duygusal okuryazarlık beceri düzeylerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmada temel amaç, ortaöğretim öğrencilerinin duygusal okuryazarlık beceri düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir.Yöntem: Eskişehir merkez ilçelerinde gerçekleştirilen araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 öğretim yılında Eskişehir merkez ilçelerinde kamuya bağlı ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 35936 öğrenci oluştururken, örneklemi ise tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiş 1103 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Uygulama amacıyla dağıtılan 1500 veri toplama aracından 1103'ü katılımcılar tarafından eksiksiz olarak yanıtlanmış ve veri analizi kapsamına alınmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen 'Duygusal Okuryazarlık Beceri Ölçeği' kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma verilerinin çözümlenmesi ile Eskişehir merkez ilçelerinde öğrenim gören ortaöğretim öğrencilerinin genel olarak duygusal okuryazarlık becerisi açısından yüksek ve orta düzeyde olduğu görülmüştür. Demografik değişkenler açısından incelendiğinde, cinsiyet, okul türü, son dönem not ortalamasına göre duygusal okuryazarlık becerisi toplam puanlarında anlamlı farklılıklar oluştuğu görülmektedir.Tartışma ve Sonuç: Araştırma sonuçları ortaöğretim öğrencilerinin yarıdan fazlasının orta ve yüksek düzeyde duygusal okuryazarlık beceri seviyesine sahip olduklarını göstermektedir. Not ortalaması yüksek olan öğrencilerin ve kız öğrencilerin pek çok boyutta daha yüksek ortalamaya sahip olduğu ve dolayısıyla kız öğrenci ağırlıklı ve yüksek puanla girilen okul türlerinin de duygusal okuryazarlık becerisi açısından daha iyi ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Anahtar Sözcükler: Duygusal Okuryazarlık Becerisi, Okuryazarlık, Duygusal Zekâ, Ölçek Geliştirme Purpose: The aim of this study is to examine the emotional literacy skill levels of high school students with various variables.Methods: In this study, survey method, which is one of the tecniques of qualitative research, was used and the study was run in the central districts of Eskişehir. The population of the study was 35936 public high school students who were being taught in the central districts of Eskişehir through 2012-2013 academic year and also, stratified sampling method was used to create a sample of 1,103 high school students. Out of 1500 data collection tools that were distrubuted for the purpose of application, 1103 tools - which were fully answered by the participants - were taken into the process of data analysis. While gathering the data, 'Emotional Literacy Skills Scale' that was developed by the researcher, was used. Results: With the analysis of research data, most of the secondary school students studying in the central districts of Eskişehir have high and intermediate levels of emotional literacy skills. In terms of demographic variables, there found to be statistically significant differences in total emotional literacy skill points according to gender, school type, last term GPA.Discussion and Conclusion: The results of the study found out that majority of the students have high and intermediate levels of emotional literacy skills. The students who have high grade point average and the girls have high average scores with respect to other ones. So, the schools that have girls more than boys and also have high point degree of entrance points have better conditions about emotional literacy skills.Key Words: Emotional Literacy Skills, Literacy, Emotional Intelligence, Scale Development.
Collections