Dördüncü sınıf öğrencilerinin sembolik, sayısal ve sözel biçimde verilmiş problemleri çözme ve kurma becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin, aynı çözüme sahip ancak her birisi `sembolik, sayısal ve sözel` olarak üç farklı biçimde verilen ve dört işlem gerektiren matematik problemlerini çözme becerilerini incelemektir. Bu kapsamda öğrencilerin hangi gösterim biçiminde ne kadar doğru/yanlış/hatalı cevap verdikleri, en zorlandıkları biçimin hangisi olduğu belirlenmiştir. İlave olarak, problem çözme becerilerinin yanı sıra sembolik biçimde verilmiş işleme uygun problem kurma becerileri de incelenmiştir. Ayrıca, iki görüşme formu kullanılarak öğrencilerin ve kendi sınıf öğretmenlerinin çalışmanın içeriğine yönelik görüşleri alınmıştır. Yöntem: Bu araştırma, betimsel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir ilinde bir devlet ilkokulundan seçilen toplam 64 öğrenci oluşturmuştur. Veriler öğrencilere uygulanan üç adet problem çözme uygulaması, bir adet problem kurma uygulaması ve öğretmen ve öğrencilere yöneltilen yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilmiştir.Bulgular: Araştırmada, öğrencilerin sözel biçimde verilmiş problemlerde sayısal ve sembolik biçimde verilmiş problemlere göre daha çok zorlandıkları ve daha fazla yanlış yaptıkları bulunmuştur. Öğrencilerin sözel biçimde verilen problemleri anlayamadıkları için çoğunu doğru olarak çözemedikleri değerlendirilmiştir. Ayrıca, problem kurma uygulamasında öğrencilerin sözel biçimde verilen problem yerine çoğunlukla sayısal biçimde problem kurma eğiliminde oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin problemi yazarken gerçekçi olmayan durumlar ve veriler kullanma, verilen çözüm işlemini içermeyen ve istenen sonucu vermeyen problemler kurma ve birime dikkat etmeme eğiliminde bulundukları görülmüştür.Sonuç ve Tartışma: Öğrencilerin sembolik, sayısal ve sözel biçimde verilmiş sorulardan en fazla sözel biçimde verilmiş problemlerin çözümünde zorlandığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin genelde problem kurmada, özellikle de sözel biçimde problem kurmada zorluklar yaşadığı ve daha çok sayısal biçimde problem kurmayı tercih ettikleri görülmüştür. Anahtar Kelimeler: İlkokul matematik eğitimi, 4.Sınıf matematik dersi, Problem çözme, Problem kurma, Sözel biçimde verilmiş problem, Sembolik biçimde verilmiş problem, Sayısal biçimde verilmiş problem. Purpose: The purpose of this research is to investigate primary school 4th grade students' problem solving abilities of mathematics problems each given in three different formats as `symbolic, numerical and word problem` and all requiring four basic operations. In this context, it was determined that `in which format type students gave how many correct/wrong/mistaken answers` and that `which format type was the most challenging`. Furthermore, beside problem solving abilities, their abilities of problem posing which is appropriate for operations given in symbolic format were also investigated. Also, students' and their teachers' opinions on the reseach were obtained with two interview forms. Method: This research was carried out using the case study model of descriptive research methods. The study group was composed of 64 students selected from a public primary school located in the province of Eskişehir. The data were obtained from: three problem solving applications, one problem posing application, one semi-structured interview form directed to the students and one semi-structured interview form directed to their primary teachers.Results: It was found that students were more challenged and more mistaken in word problems than in numerical and symbolic format problems. It was assessed that students could not solve most of the word format problems correctly because they simply could not understand them. In addition, it was found that students tended to pose problems mostly in numerical format rather than word format in the problem posing application. It was also observed that students tended to use unrealistic situations and data when writing problems, to pose problems that do not include the given solution procedure and that do not give the desired results, and to not pay attention to measurement unit.Conclusion and Discussion: It was determined that students had the most difficulty in solving the word format problems among three format types of `symbolic, numerical and word`. It was also seen that students had difficulty in posing problems in general and specifically in word problem format, and that they preferred posing mostly in numerical format. Key words: Primary school mathematics education, 4th grade mathematics, Problem solving, Problem posing, Word problem, Symbolic format problem, Numerical format problem.
Collections