Okul müdürlerinin zaman kullanımı, zaman yönetimi becerileri ve iş stresleri: Endonezya ve Türkiye örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç – Bu araştırmanın amacı müdürlerin zaman kullanımı durumlarını belirleme, zaman yönetimi becerileri ve iş stresi düzeylerini ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koyma ve okul ve müdürler ilgili değişkenler bağlamında farklılaşmaları tespit etmedir. Yöntem – Bu çalışma, nicel bir araştırmadır. Araştırmanın verileri Endonezya'nın Aceh ili Banda Aceh İlçesi ile Türkiye'nin Eskişehir ili Odunpazarı ve Tepebaşı ilçerinde yer alan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 173 müdürden toplanmıştır. Araştırmada zaman kullanımı anket soruları, zaman yönetimi becerileri ve iş stresi ölçeği ile veriler toplanmıştır. Bulgular – Bu araştırmada okul müdürlerinin idare, örgüt yönetimi ve ilişkilere fazla zaman harcadığı ve zamanlarının büyük kısmını ofislerinde geçirdikleri ortaya çıkmıştır. Yapılan analizler sonucunda müdürlerin zaman yönetimi becerilerinin iyi düzeyde olduğu (X = 2.08, sık-sık düzeyinde) ve düşük iş stresi (X = 3.5, katılmıyorum) yaşadıkları görülmüştür. Okul müdürlerinin uzun süreli planlama ile iş güvenliği arasında r = -.281, destek arasında r = -.333; kısa süreli planlama ile iş güvenliği arasında r = -.232, destek arasında r = -.174 ilişki bulunmuştur. Sonuç ve Öneriler – Okul müdürlerinin zaman yönetimi becerileri ile iş stresi arasında zayıf ve negatif bir ilişki olup zaman yönetimi becelerinin iş stresini yordadığı tespit etmiştir. Bulgular doğrultusunda uzun ve kısa vadeli planlamanın artırılmasının müdürlerin zaman yönetimi becerilerini geliştirebileceği ve iş stresini azaltabileceği önerilebilir. Purpose – The purpose of this paper is to obtain the schema of principals' time-use, discovering principals' skill level of time management and job stress level as well as to draw its relations based on principals and school characteristics.Design/methodology/approach – This study is a quantitative research. The author administered the study in Banda Aceh district, Aceh province in Indonesia and in Odunpazarı and Tepebaşı district, Eskişehir province in Turkey to public elementary, middle and high schools with 173 respondents in total. The author descriptively analyzed scores of survey and predicted the level of time management skill and job stress based on respondents characteristics. Findings – In this study, it was found that school principals spent much time in administration, organization management and relationships, and spent most of their time in their offices. Further assessment shows that principals' skill of time management are pretty good as their level is often (X= 2.08, frequently) in managing their time and cause them low experience of job stress (X=3.5, not agree). The significant correlation was found between school principals' long-term planning and job security (r = -.281), support (r = -.232); school principals' short-term planning and job security (r = -.232), support (r = -.174). Conclusion and Suggestions – There was a weak and negative relationship between the school principals' time management skill and job stress. It was also found that time management skills have predicted job stress. Findings suggest that intensifying long-term and short-term planning can improve principals' time management skill and reduce principals' job stress.
Collections