Akıcı okuma ve okuduğunu anlama destek eğitim programının (Oka2dep) özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı, akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini desteklemek amacıyla tasarlanan Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlama Destek Eğitim Programının (OKA2DEP) özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG) olan 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkisini değerlendirmektir. Yöntem: ÖÖG olan öğrencilerle OKA2DEP etkililiğinin belirlenmesi amacıyla tek denekli araştırma modellerinden değişen ölçütler modeli kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma bulguları OKA2DEP'in katılımcıların bir dakikada okunan doğru kelime sayısı, doğru okuma yüzdesi ve okuduğunu anlama puanları üzerinde olumlu yönde etkisinin olduğunu göstermektedir. Ayrıca araştırmanın öznel değerlendirme yoluyla elde edilen sosyal geçerlik verileri çerçevesinde ebeveynler, uygulamanın çocuklarının okuma becerisi üzerinde olumlu etkileri olduğunu, öğretmenler ise öğrencilerinin akıcı okuma becerisinde ve bir metni sınıfta sesli okumaya yönelik isteklerinde bir artış olduğunu ifade etmişlerdir. Sosyal karşılaştırma yoluyla elde edilen sosyal geçerlik verileri kapsamında katılımcıların bir dakikada okuduğu doğru kelime sayısında normal gelişim gösteren akranlarına göre daha düşük performans sergiledikleri görülmektedir.Sonuç ve Öneriler: OKA2DEP'in katılımcıların akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde etkili olduğu ve katılımcıların uygulama bittikten bir, iki ve üç ay sonra bu becerileri koruyabildikleri görülmektedir. Dolayısıyla, ÖÖG olan öğrencilerle çalışan araştırmacı, uygulamacı ve öğretmenlerin bu araştırmada izlenen öğretim sürecini takip etmeleri önerilmektedir. Purpose: The aim of this study is to investigate the impact of Reading Fluency and Comprehension Supplemental Education Program (OKA2DEP) on reading fluency and comprehension skills of 2nd, 3rd and 4th grade students with specific learning disabilities (SLD). Method: In order to determine the impact of the OKA2DEP, changing criterion design, one of the single subject designs, was used.Results: Findings of this study indicated that OKA2DEP has positive impact on the words read correctly per minute, percentage of accurate reading and comprehension scores. In addition social validity data obtained through objective evaluation from parents and teachers' opinions. Opinions of the parents yielded that program had positive impact on children's reading skills and teachers expressed that there was an increase in students' ability to read fluently and desire to read aloud in classroom. Social validity data obtained by social comparison reflected that participants' words read correctly per minute is lower than their typically developing peers. Conclusion and Suggestions: It is observed that OKA2DEP has positive impact on the students' words read correctly per minute, percentage of accurate reading and comprehension scores and students were able to maintain these skills one, two and three months after the implementation was completed. Therefore researchers, implementers and teachers working with students with SLD are encouraged to follow implementation process in this research.
Collections