Türkiye`de uzaktan eğitim temalı 2013-2018 yılları arasında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı; uzaktan eğitim temalı Türkiye'de 2013-2018 yılları arasında yayınlanmış doktora ve yüksek lisans tezlerinin tematik dağılımları ve metodolojik özellikleri ile bir bilimsel araştırmada bulunması gereken temel unsurlar bağlamında değerlendirilmesidir. Bu temel amaç doğrultusunda tezler, giriş, yöntem, bulgular, sonuç ve öneriler başlıkları altında incelenecek ve demografik özellikleri bakımından analiz edilmiştir.Yöntem: Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninden faydalanılmış, çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve veriler `Akademik Yayın İnceleme Formu` kullanılarak toplanmıştır.Bulgular: Elde edilen bulgulara göre araştırma kapsamına giren tezlerin en çok üzerinde durduğu konunun web tabanlı uzaktan eğitim uygulamaları olduğu, sırasıyla nicel, nitel ve karma araştırma yöntemlerinin kullanıldığı, doktora tezlerinde Anadolu ve Ankara Üniversitelerinin, yüksek lisans tezlerinde ise Gazi Üniversitesinin başı çektiği ve en çok doktora tezinin 2013 ve 2014 yıllarında, en çok yüksek lisans tezinin ise 2018 yılında yapıldığı bulunmuştur.Sonuç ve Öneriler: Araştırma kapsamına giren tezlerin genel manada bir bilimsel araştırmada bulunması gereken temel özellikleri taşıdığı, nicel çalışmaların tarama, nitel çalışmaların ise durum çalışması üzerinde yoğunlaştığı, örneklem seçim tekniği olarak her iki araştırma türünde de amaçlı örnekleme yöntemlerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Uzaktan eğitim alanında daha çok doktora tezinin yapılması, bundan sonraki çalışmaların sadece başlığında uzaktan eğitim ifadesi geçen çalışmaları değil alanla ilgili diğer çalışmaları da kapsaması önerilmektedir. Purpose: The purpose of this study is to evaluate the theses and dissertations published in Turkey between 2013 and 2018 in the field of distance education in terms of thematic research fields, methodological preferences and the components that scientific researches should include. In accordance with this purpose, the these and dissertations have been analyzed with regard to such sections as introduction, method, findings, result and recommendations.Method: This qualitative study has been carried out through collective case study method and has been made use of purposeful sampling.Results: The results suggest that the most popular theme among the researches is web-based distance learning, most preferred designs are quantitative, qualitative and mixed research, respectively. The top universities publishing doctoral dissertations in the field of distance education are the universities of Anadolu and Ankara while Gazi University ranks first in master's theses in the same field. The years of 2013 and 2014 outnumbers other years in terms of doctoral dissertations while 2018 has been found as the year when the most master's theses has been carried out.Conclusion and Recommendations: It has been found out that the dissertations and theses generally have the basic components of a scientific research. The quantitative studies has mostly been designed in survey model while qualitative studies have more focused on case studies. The most commonly used sampling method is purposeful sampling in the case of both research models. It has been recommended that more doctoral dissertations could be carried out in the field of distance education in Turkey and future studies may include not only the studies that the term of distance education exists in the title but also others carried out in the field.
Collections