Matematik öğretmen adaylarının çevrimiçi eğitimde harita kullanımına yönelik ders planı hazırlama ve uygulama deneyimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmada, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının çevrimiçi eğitimde harita kullanımına yönelik deneyim ve görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, öğretmen adaylarının harita kullanarak 5E modeline uygun bir ders planı hazırlamaları ve hazırladıkları planları çevrimiçi ortamda uygulamaları istenmiştir. Matematik öğretmen adaylarının araştırma öncesi ve sonrası çevrimiçi eğitimde harita kullanımıyla ilgili görüşleri ile uygulama sonrası deneyimlerine ilişkin görüşleri alınmıştır. Ayrıca süreç içerisinde öğretmen adaylarının 5E modeline uygun ders planı hazırlama yeterlilikleri ve hazırladıkları planlarını çevrimiçi ortamda uygulama deneyimleri incelenmiştir. Araştırmanın matematik öğretiminde harita kullanımı ve çevrimiçi ortamda 5E modeline uygun öğretmenlik uygulaması deneyimi konusunda öğretmen eğitiminde bir örnek oluşturması amaçlanmıştır.Yöntem: Bu araştırmada, nitel bir araştırma modeli olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde ilköğretim matematik öğretmenliği programı son sınıfta öğrenim gören bir erkek yedi kadın sekiz öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın verileri; ön görüşme formu, görev formları, akran değerlendirme formu, öz değerlendirme formu, son görüşme formu ile öğretmen adayları tarafından hazırlanan ders planları ve ders planlarının uygulamalarının video kayıtlarından oluşmaktadır. Araştırmada öğretmen adaylarının ders planı hazırlama ve uygulama süreçleri dört hafta, araştırma süreci toplamda 8 hafta sürmüştür. Araştırma verilerinin çözümlenmesi, analitik bir yaklaşım olan nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi ile yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adayları tarafından oluşturulan ders planları 5E modeli için hazırlanmış olan rubrik kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarına verilen ön ve son görüşme formları, görev formları, akran ve öz değerlendirme formlarından elde edilen verilerle, kod, alt tema ve temaların oluşturulmasıyla tematik kodlama yapılmıştır.Bulgular: Araştırmada öğretmen adaylarının matematik öğretiminde harita kullanımında zorlanmadıkları, çeşitli konuların öğretiminde haritayı kullanabildikleri ancak 5E modeline uygun ders planı hazırlamada bazı yetersizlikleri olduğu ve çevrimiçi ortam kullanımında program ve öğretmen kaynaklı aksaklıklar yaşadıkları görülmüştür. Araştırmada ders planları ile ilgili araştırmacılar tarafından sunulan revize önerileri doğrultusunda öğretmen adaylarının çoğunun ders planlarını yeterli aşamaya getirdikleri ancak ders planlarını çevrimiçi ortamda uygularken aynı yeterliliği gösteremedikleri aşamalar olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Ders planlarının uygulanmasında öğretmen adaylarının genel olarak hazırladıkları ders planlarına bağlı kaldıkları görülmüştür. Uygulama sürecinde öğretmen adaylarının EBA, GeoGebra gibi farklı kaynaklardan ve uygulamalardan sınırlı da olsa yararlandıkları görülmüş olup uygulama sırasında çevrimiçi ortam kullanımında zorlandıkları ve teknik aksaklıklar yaşadıkları görülmüştür. Öğretmen adayları, uygulama sürecine yönelik genel olarak olumlu yönde görüş bildirmiş ve harita kullanımının dikkat çekici ve etkili olduğunu ifade etmişlerdir.Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının matematik öğretiminde harita kullanarak öğretilebilecek konu/kazanımlarda oldukça yaratıcı oldukları görülmüştür. Harita kullanarak 5E modeline uygun ders planı hazırlama yeterliliklerinde revize önerileri sonrası iyileşme görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Buna ek olarak öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımıyla ilgili seçmeli dersler almalarına rağmen ders planlarındaki başarıyı çevrimiçi ortamda uygulamalarında yeterince gösteremedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bunun sebebi olarak öğretmen adaylarının daha önce çevrimiçi ders verme deneyimine sahip olmamaları olarak açıklanmıştır. Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımıyla ilgili derslerin yanında çevrimiçi eğitim vermelerine yönelik derslere de yer verilmesi ve matematik öğretim programının bu doğrultuda yenilenmesiönerisinde bulunmuştur. Purpose: In this study, it is aimed to examine the experiences and opinions of elementary mathematics teacher candidates about using maps in online education. For this purpose, pre-service teachers were asked to prepare a lesson plan suitable for the 5E model (Engage, Explore, Explain, Elaborate, and Evaluate) using map and to implement their lesson plans in the online education environment. Opinions of pre-service mathematics teachers regarding the using map in online education before and after there search and their experiences after the implementation were taken. In addition, during the process, pre-service mathematics teachers' competencies to prepare a lesson plan suitable for the 5E model and their experience of implementing their lesson plans in the online education environment were examined. The aim of the study is to set a good example in teacher training about using maps in mathematics teaching and the teaching practice experience suitable for the 5E model in the online education environment.Method: In this research, case study, a qualitative research model, was used. The study group of the research consisted of eight pre-service teachers (1 male and 7 female) from the elementary school mathematics education department at a state university. The data of there search consists of the first interview form, task forms, peer assessment form, self-assessment form, final interview form, lesson plans prepared by pre-service teachers, and video recordings of the implementation of the lesson plans. The process of preparing and implementing lesson plans in there search by pre-service teachers took four weeks, and there search process too keight weeks in total. Analysis of there search data was done by content analysis, which is an analytical approach and one of the qualitative data analysis methods. In research, lesson plans created by the pre-service teachers were analyzed using rubric prepared for the 5E model. In this research, thematic coding was done by creating the code, sub-themes and themes by using the data obtained from the first interview forms, final interview forms, task forms, peer evaluation forms and self-assessment forms given to pre-service teachers.Findings: In there search, it was seen that pre-service teachers did not have difficulty in using maps in mathematics teaching, they could use the map in teaching various subjects, but they had some deficiencies in preparing lesson plans in accordance with the 5E model and they experienced problems with the use of online education programs. In there search, it was found that in line with there vised suggestions offered by there searcher about the lesson plans, most of the pre-service teachers brought the lesson plans to a sufficient level, but they could not show the same competence while implementing the lesson plans in the online education environment. In the implementation of lesson plans, generally, it was seen that pre-service teachers use their lesson plans. During the implementation process, it was seen that pre-service teachers benefited from different resources and applications such as EBA and GeoGebra and had difficulties in using the online education environment during implementation and had experienced technical problems. Pre-service teachers expressed positive opinions about the implementation process in general and stated that using map is remarkable and effective.Results and Suggestions: As a result of there search, it has been seen that pre-service teachers are very creative in topics/learning outcomes that can be taught by using map in mathematics teaching. As a result that improvement was observed in the competencies of preparing a lesson plan suitable for the 5E model using the map after there vision suggestions by the researcher. In addition, it was concluded that although pre-service teachers took elective courses related to computer use, they could not show success in their online education implementations as much as their lesson plans. As there as on for this, it was explained that pre-service teachers did not have previous online teaching experience. It has been suggested that in addition to the computer courses, pre-service teachers also take on `online education` courses and suggested that the mathematics curriculum be renewed accordingly.
Collections