Students` and teachers` perceptions of interaction types
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, farklı dil kurlarındaki ögrencilerin ve ögretmenlerinin etkilesim tiplerininasıl algıladıklarını incelemistir. Bu çalısmada ayrıca ögrencilerin ve ögretmenlerinetkilesim tiplerine olan duygusal reaksiyonları, ögrenme aracı olarak bu etkilesimtiplerini nasıl etkili bulduklarına ek olarak arastırılmıstır.Çalısma farklı dil kurlarından 238 ögrencinin (her kurdan iki sınıf olmak üzere)ve bu ögrencilerin konusma-Dinleme derslerine giren ögretmenlerinin katılımı ileAnadolu Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu'nda 2007 bahar dönemindegerçeklesmistir. Veri algı anketleri ve mülakatlar aracılıgıyla toplanmıstır.Nicel ve nitelveri analizi, ögrencilerin ve ögretmenlerin grup çalısmasını sınıfça çalısmadan daha etkilibir ögrenme aracı olarak algıladıklarını, ve grup çalısmasına sınıfça çalısmadan dahapozitif duygusal reaksiyon gösterdiklerini ortaya koymustur. Bu, ögrenci veögretmenlerin ögrenci-merkezli ögrenmeye daha megilli oldugunu göstermektedir.Ayrıca, dil kurları arasında anlamlı bir algı farklılıgı bulunmamıs, ve ögrencilerin fikirleriögretmenlerininki ile büyük ölçüde çatısmamıstır.Bu çalısma, grup çalısmasının etkili ve eglenceli bir etkilesim tipi oldugunu, vedil sınıflarında sınıfça çalısmaya ek olarak daha fazla uygulanması gerektiginigöstermistir. Ayrıca, ögrenciler grup çalısmasında strateji egitimi aldıgı takdirde grupçalısmasının bütün dil kurlarında daha etkili ve problemsiz uygulanabilecegini ilerisürmüstür. This thesis investigated the perceptions of students at various proficiency levelsand their teachers toward interaction types used in language classes, exploring students?and teachers? affective reactions to interaction types, along with their impressions ofthese interaction types? effectiveness as learning tools.The study was conducted with the participation of 238 students from variousproficiency levels (two classes from each level), and their Speaking-Listening courseteachers at Anadolu University, School of Foreign Languages in the spring semester of2007. The data were gathered through perception questionnaires and interviews.The analysis of the quantitative and qualitative data revealed that students andtheir teachers perceived group work as a more effective learning tool, and they had morehave positive affective reactions to this interaction type than whole-class teaching, whichsuggested that students and their teachers had tendencies towards learner-centeredlearning. Moreover, there was no significant difference of perception across theproficiency levels, and opinions of students did not clash with those of their teachers to agreat extent.This study implied that group work is an effective and enjoyable interaction type,which should be employed more frequently in addition to whole-class teaching inlanguage classes. Further, it suggested that group work can become more effectively andsmoothly implemented at all levels if students receive strategy training on group work.
Collections