The sources of foreign language speaking anxiety and the relationship between proficiency level and degree of foreign language speaking anxiety
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, yabancı dil konuşma kaygısını nedenlerini ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri ile yabancı dil konuşma kaygı düzeylerinin arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Çalışma, 234 öğrencinin katılımıyla Hacettepe Üniversitesi, Temel İngilizce Birimi, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği, Uluslararası İlişkiler ve İngiliz Dil Bilimi bölümlerinde gerçekleştirilmiştir.Veriler, dil yeterlilik sınavı, anketler ve görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Dil yeterlilik sınavı Michigan İngiliz Dili Yeterlilik sınavının kısaltılmış bir biçimidir. Öğrencilere verilen anket iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, öğrencilerin kişisel bilgileri toplanmıştır. İkinci bölümde, öğrencilere Huang (2004) tarafından geliştirilen Yabancı Dil Konuşma Kaygısı anketinin Türkçe çevirisi verilmiştir. Daha sonra, yabancı dil konuşma kaygısının detaylı incelemesi için dokuz öğrenci ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir.Nicel veri analizinin sonuçları, katılımcıların orta derecede yabancı dil konuşma kaygısına sahip oldukları ve dil yeterlilik düzeylerinin yabancı dil konuşma kaygı düzeyleri üzerinde önemli bir rol oynamadığını ortaya çıkarmıştır. Bununla birlikte, öğretim ve değerlendirme şekilleri, kişisel nedenler ve olumsuz değerlendirilme korkusu kaygı uyandıran faktörler olarak tespit edilmiştir. Öğrenci görüşmelerinde toplanan veriler ise dilin kendisinden kaynaklanan bazı zorlukların kaygı uyandıran diğer faktörler olduğunu ortaya çıkarmıştır. This study investigated the sources of foreign language speaking anxiety and the relationship between proficiency levels and degree of foreign language speaking anxiety. The study was conducted at Hacettepe University, with the participation of 234 students from the departments of Basic English, Electrical and Electronics Engineering, International Relations and English Linguistics.Data were collected through a proficiency exam, a questionnaire and interviews. The proficiency exam is an adapted version of the Michigan Test of English Language Proficiency. The questionnaire had two parts. In the second part, the participants were given an adapted version of the Foreign Language Speaking Anxiety Scale (FLSAS), which was developed by Huang (2004). Afterwards, nine students were selected for participation in the interviews to get a more detailed analysis of the sources of foreign language speaking anxiety.The analysis of the quantitative data revealed that the participants had a moderate level of foreign language speaking anxiety, and that the level of learners? language proficiency did not play an important role in their degree of foreign language speaking anxiety. The quantitative data also revealed that teaching and testing procedures, personal reasons, and fear of negative evaluation were major anxiety provoking factors. The interview results showed that certain linguistic difficulties were additional sources of foreign language speaking anxiety in this EFL context.
Collections