An exploration of self-efficacy beliefs for self-regulated learning and perceived responsibility for English learning of EFL students in a Turkish university
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öz-düzenlemeli öğrenmeye yönelik öz-yeterlik inançları ile öğrenme sorumluluk algıları arasındaki ilişkinin eğitimsel öneminin son yıllarda literatürde oldukça farkına varılmıştır. Ancak, bu kavramlar arasındaki ilişki hususi olarak yabancı dil olarak İngilizce eğitimi bağlamında araştırılmamıştır. Bu durumdan yola çıkarak, bu araştırma yabancı dil olarak İngilizce öğrenen Türk üniversite öğrencilerinin kendi İngilizce öğrenimlerini düzenlemeleri hususunda ne derece yeterli hissettiklerini ve İngilizce öğrenme süreçlerine yönelik kendilerine ne derece sorumluluk atfettiklerini ve bu iki kavramın birbiriyle nasıl bağlantılı olduğunu incelemeyi amaçlamaktadır.Bu araştırma, dört farklı İngilizce yeterlik seviyesinden (başlangıç, orta seviye öncesi, orta, ve ileri) toplam 503 öğrencinin katılımıyla Yıldız Teknik Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksek Okulu'nda gerçekleşmiştir. Veriler, anketler ve mülakatlar aracılığıyla toplanmış olup, nicel ve nitel veri analizleri yapılmıştır.Nicel veri analiz sonuçları, yabancı dil olarak İngilizce öğrenen Türk üniversite öğrencilerinin, İngilizce öğrenimlerini düzenlemede kısmen öz-yeterli hissettiklerini ve İngilizce öğrenme süreçlerine yönelik kendi sorumluluklarını öğretmenlerinden birazcık daha fazla olarak algıladıklarını göstermiştir. Ayrıca, bu iki kavram arasında pozitif korelasyon olduğu belirlenmiştir. Nitel veri analiz sonuçları, bu çalışmaya, öz-yeterlik dışında motivasyon ve ilgi gibi diğer kavramların da öğrencilerin sorumluluk algılarıyla ilişkili olabileceğini göstererek katkıda bulunmuştur.Ayrıca bu çalışma, yabancı dil olarak İngilizce öğrenen Türk üniversite öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini düzenlemelerine yönelik öz-yeterlik inançlarını ve İngilizce öğrenimleri üzerindeki kontrol duygularını kuvvetlendirecek eğitimsel fırsatlara ihtiyaç duyduklarına işaret etmektedir.Anahtar kelimeler: öz-yeterlik, öz-düzenlemeli öğrenme, sorumluluk algısı The educational importance of the connection between self-efficacy beliefs for self-regulated learning and perceived responsibility for learning has been widely recognized in the literature in recent years. However, the relationship between these two constructs has not been specifically investigated in an English as a foreign language (EFL) context. Taking this gap as an impetus, this study aimed to explore the extent to which Turkish university EFL students feel efficacious in regulating their English learning and the extent to which they assume responsibility for their English learning processes, and how these two constructs relate to each other.The study was conducted at Yıldız Technical University, School of Foreign Languages, with the participation of 503 students from four different English proficiency levels (i.e. elementary, pre-intermediate, intermediate, and advanced). The data were collected through questionnaires and semi-structured interviews, and analyzed quantitatively and qualitatively.Analysis of the quantitative data revealed that Turkish university EFL students were moderately self-efficacious in regulating their English learning and perceived themselves to be slightly more responsible than their teachers for their English learning processes. It was also revealed that there is a positive correlation between these two constructs. Analysis of the qualitative data contributed to the study by revealing that there might be other constructs than self-efficacy beliefs that relate to students? perceptions of responsibility, such as motivation and interest.This study implied that Turkish university EFL students need to be provided with educational opportunities that promote their self-efficacy to regulate their English learning and their sense of control over their English learning.Key words: self-efficacy, self-regulated learning, self-regulatory efficacy, perceived responsibility
Collections