The relationship between cultural identity and accent
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, kültürel kimlik ve aksan arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Çalışmanın odağı anadili İngilizce olan ve uzun süredir Türkiye?de yaşayan 20 kişinin kimlik algıları ve anadili gibi yakınlığı açısından Türkçe aksanları arasındaki ilişkdir. Katılımcılara bir kültürel kimlik anketi uygulanmış, birkaç Türk pasajların yüksek sesle okumaları kaydedilmiş, ve dört katılımcı ile takip görüşmeler yapılmıştır.Bu çalışmanın bulguları, kültürel kimlik ve aksan arasında bir ilişki olduğunu göstermiştir. Bu anlamda katılımcıların kendilerini Türk olarak gördükçe aksan skoları da o kadar 'anadili gibi' olduğu görülmektedir. Bu bulgu kültürel kimlik ve vurgu arasında bir ilişki olduğunu öne süren önceki literatürü (örneğin; Gatbonton , Trofimovich, & Magid, 2005; Jones, 2001; Marx, 2002; Rindal, 2010) doğrulamaktadır.Bulgular, katılımcıların konuşma sunumu yerine anlaşılırlığa öncelik gösterme eğilimi olduğunu göstermiştir. Pedagojik düzeyde, bu çalışma ikinci dil öğretmenlerin kendi öğretim uygulamaları sırasında, dil öğrencileri ile arasında uyumsuzlukları önlemek için, dil öğrencilerinin hedeflerinin farkında olmaları gerektiğini hatırlatmaktadır.Anahtar sözcükler: kültürel kimlik, kimlik, aksan, ana dili gibi This study investigates the relationship between cultural identity and accent. The focus is on the relationship between the identity perceptions of 20 native speakers of English, who have been living in Turkey for a long period of time, and their Turkish accent in terms of nativelikeness. The participants were administered a cultural identity questionnaire, their reading aloud of a few Turkish passages was recorded, and follow-up interviews were conducted with four of the participants.The findings of this study showed that there is a relationship between cultural identity and accent, in the sense that the more the participants identified themselves as Turkish the more `native-like? their accent score was. This finding confirms the previous literature (e.g., Gatbonton, Trofimovich, & Magid, 2005; Jones, 2001; Marx, 2002; Rindal, 2010), suggesting a relationship between cultural identity and accent. The findings further indicated that the participants tended to prioritize comprehensibility over presentation of speech. At the pedagogical level, this is a reminder that during their practices, second language teachers need to be aware of the language learners? goals in order to avoid mismatches.Key words: cultural identity, identity, accent, native-like
Collections