A comparison of efl teachers` and students perceptions` of listening comprehension problems and teachers` reported classroom practices
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
This study aims to explore teachers? perceptions of university level students? listening comprehension problems, who learn English as a Foreign Language (EFL), in order to compare them with the students? perceptions, as well as to probe into teachers? reported classroom practices to deal with these listening comprehension problems. With this aim, the study was carried out with 423 B1.2 level EFL learners and 49 teachers in Turkey.First, the participating teachers were asked to list B1.2 level students? listening comprehension problems, and then both teachers and students were given a 30-item questionnaire with 5 sub-categories related listening comprehension problems: message, task, speaker, listener and strategy use. In addition, 12 teachers, who were chosen by considering the results of the quantitative data, were interviewed in order to explore how teachers help their students to overcome their listening comprehension problems.vThe results of the quantitative data revealed that several items in each subcategory of the questionnaire showed statistically significant differences. Except for one item, teachers? mean scores were always higher than students? mean scores, which indicate that students do not experience these listening comprehension problems as frequently as their teachers think and teachers may be more aware of these listening comprehension problems than their students. The analysis of the interviews revealed that, all of the participating teachers considered listening as a very important skill for their students. In addition, it is found that although teachers have different perceptions among themselves and have different years ofexperiences, when their reported classroom practices are considered, they perform similarly in the classroom in order to help their students to overcome their listening comprehension problems.Key words: listening comprehension problems, students? perceptions, teachers? perceptions, teachers? classroom practices Bu çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen üniversite düzeyindeki öğrencilerin dinleme-anlama problemleri hakkında öğretmen ve öğrenci algılarını karşılaştırmayı, bununla beraber öğretmenlerin bu problemleri çözmek için sınıfta neler yaptıklarını öğrenmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda bu çalışma, Türkiye?de, yabancı dil seviyeleri B1.2 olan 423 öğrenci ve 12 öğretmen ile birlikte yürütülmüştür. , katılımcı öğretmenlerin, B1.2 seviyesindeki öğrencilerin dinleme anlama problemlerini listelemeleri istenmiştir. Daha sonra öğretmen ve öğrencilere 0 maddeden oluşan, anlam, görev, konuşmacı, dinleyici ve strateji kullanımıyla ilgili olmak üzere beş alt kategori içeren bir anket verilmiştir. Buna ek olarak, nicel veri analizlerin sonuçları göz önünde bulundurularak seçilen 12 öğretmen ile dinleme anlama problemlerinin üstesinden gelmek için öğrencilerine nasıl yardımcı olduklarını öğrenmek amacıyla mülakat yapılmıştır. Sonuç olarak, nicel veri analizleri anketin her alt kategorisindeki birçok madde için istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermiştir. Bir madde dışında, viiöğretmenler öğrencilerden daha yüksek ortalamalara sahiptirler ki bu durum, öğrencilerin belirtilen maddelerdeki problemleri öğretmenlerinin düşündüğü kadar sık yaşamadıklarını ve öğretmenlerin bu problemlerin farkında olduklarını göstermektedir. Mülakat analizleri sonucunda öğretmenlerin dinleme becerisini öğrencileri için çok önemli olduğunu düşündükleri ortaya çıkmıştır. Buna ek olarak, öğretmenlerin farklı algılara ve farklı yıllarda deneyimlere sahip olmalarına rağmen, sınıf içi uygulamaları göz önünde bulundurulduğunda, öğrencilerinin dinleme problemlerine yardımcı olmak amacıyla sınıfta benzer şekilde davrandıkları bulunmuştur.Anahtar kelimeler: Dinleme-anlama problemleri, öğretmenlerin algısı, öğrencilerin algısı, öğretmenlerin sınıf içi uygulamaları
Collections