Investigating the impact of international general certificate of secondary education scores and gender on the diploma programme scores in mathematics and science
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giderek küreselleşen dünyada çok yönlü eğitim sunma hedefinden yola çıkan Amerika, Avrupa ve dünyanın diğer bölgelerinden birçok okul; uluslararası okulların felsefesini ve eğitim programlarını benimsemeye başlamıştır. Diploma Programı'nın çok yönlü bir eğitim sağladığı sonucuna varan birçok çalışma olmasına rağmen, 9. ve 10.sınıf düzeyinde belirli bir eğitim programını destekleyen çalışma sayısı oldukça azdır. Bu çalışmanın amacı, Uluslararası Ortaöğretim Genel Sertifikası sınav puanları ile Diploma Program sınav puanları arasındaki ilişkiyi matematik ve fen bilimleri üzerinde araştırmaktır. Bu çalışmanın örneklemi Türkiye'deki büyük şehirlerden birinde yer alan özel bir uluslararası okula giden lise öğrencilerinden seçilmiştir (N = 250). Öğrencilerin sınav puanlarından oluşan veri çoklu regresyon yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Hem matematik hem de fen bilimleri derslerinde sınav puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve güçlü bir ilişki bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Uluslararası okullar, Uluslararası Bakalorya, Diploma Program, Uluslararası Ortaöğretim Genel Sertifikası, matematik eğitimi, fen bilimleri eğitimi. Inspired by their goal for a well-rounded education in a world that has become more globalized, an increasing number of schools in the United States, Europe and other parts of the world have been adapting the philosophy and curricula of international schools. While there have been several studies to support Diploma Program as an established curriculum at the senior high school level, there has been little evidence that would support any particular curriculum at the junior high school level. The purpose of this study was to investigate the relationship between external examination scores of International General Certificate of Secondary Education and those of Diploma Program. A purposive sample was drawn from high school students who attended a private international school in a major metropolitan city in Turkey (N = 250). Data were analyzed with a multiple regression approach. Statistically significant and relatively strong relationships were found between external examination scores, both in mathematics and science. Key Words: International schools, International Baccalaureate, Diploma Program, International General Certificate of Secondary Education, mathematics education, science education.
Collections