Do culture and values predict students` perceived classroom goal structures?
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin bireyselcilik ya da toplumsalcılık algılarının, içsel değerler ve dışsal değerlerinin, öğrencinin sınıf amaç yapılarıyla ilgili olup olmadığını araştırmaktır. Bu çalışmada kesitsel araştırma yöntemi takip edilmiş ve anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Çalışmaya sosyal bilimler ve mühendislik ve fen bilimleri öğrencilerinden toplam 177 üniversite öğrencisi katılmıştır. Anket, öğrencilerin kültürel algılarını (yatay toplumsalcılık, dikey toplumsalcılık, yatay bireyselcilik ve dikey bireyselcilik),değerlerini (içsel değerler ve dışsal değerler), sınıf amaç yapıları algılarını (öğrenmeye yaklaşma amaç yapısı ve performansa yaklaşma amaç yapısı) ve hayat memnuniyetini ölçmüştür. Çoklu varyans analizine (MANOVA) göre fen bilimleri öğrencileri sosyal bilimler öğrencilerine göre daha çok performans amaç yapısını, yatay bireyselciliği ve dikey toplumsalcılığı algılamaktadır. Hiyerarşik regresyon analizlerine göre bir öğrenci içsel değerlere daha çok sahipse, sınıfta öğrenmeye yaklaşma amaç yapısını, bunun yanında performansa yaklaşma amaç yapısı hayat memnuniyetini negatif yönde tahmin etmektedir. Bu çalışmanın sonuçları eğitimdeki uygulamaları yönünden tartışılmıştır. Öğrencilerin içsel değerlerini beslemek ve öğretimde performans odaklılıktan kaçınmak, öğrencilerin hayat memnuniyetini ve mutluluğunu artırabilmektedir.Anahtar kelimeler: Sınıf amaç yapıları, içsel değerler, dışsal değerler, toplumsalcılık, bireyselcilik. ABSTRACT: The main purpose of this study was to investigate whether university students' cultural orientation and their values predict their perceived classroom goal structures and their life satisfaction. A cross-sectional design was used in the present study in which 177 students from social sciences and engineering and sciences departments in a foundation university in Ankara, Turkey responded to a survey. The questionnaires measured students' cultural orientations: (horizontal collectivistic, vertical collectivistic, horizontal individualistic and vertical individualistic orientations), values (intrinsic values and extrinsic values), their perceived classroom goal structures (mastery-approach goal structures, performance-approach goal structures) and their life satisfaction. A Multivariate Analysis of Variance revealed that students from engineering and sciences had a higher mean in perceived performance-approach goal structures, horizontal individualism and vertical collectivism when compared to the mean of students from social sciences. Performing two hierarchical regression analyses, it was revealed that students' intrinsic values were useful in predicting their perceived mastery-approach classroom goal structures, whereas perceived performance-approach goal structures were revealed as a negative predictor of life satisfaction. The results were discussed in terms of their implication for educational practices. Cultivating students' intrinsic values at school and avoiding a performance focus in teaching practices could improve students' life satisfaction and well-being.Key words: Classroom goal structures, intrinsic values, extrinsic values, collectivism, individualism.
Collections