Ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumlarının öğrencilerin bilişötesi becerileri üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, ebeveyn tutumlarının öğrencilerin bilişötesi becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır Çalışmaya düz liseye ve süper liseye devam eden 305 öğrenci ve bu öğrencilerin ebeveynleri katılmıştır. Çalışmanın sonuçları niceliksel veriler kullanılarak elde edilmiştir. Niceliksel veriler, öğrencilerin ebeveynlerine uygulanan `Ebeveyn Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (PARI)` ve öğrencilere uygulanan `Bilişötesi ölçeği` ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde t testi istatistiği kullanılmıştır. Ebeveyn Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (aşırı koruyucu tutum, demokratik tutum, ev kadınlığı rolünü red, geçimsizlik, sıkı disipline dayalı baskıcı tutum) ve Bilişötesi Ölçeğin alt boyutları (farkındalık, kendini kontrol, bilişsel stratejiler, değerlendirme) kapsamında ayrı ayrı yapılan analizlerin sonuçlan, demokratik ebeveyn tutumunun değerlendirme becerisi üzerinde, annenin ev kadınlığı rolünü reddetmesinin bilişsel yöntemler, değerlendirme becerileri üzerinde, sıkı disipline dayalı baskıcı tutumunun da bilişsel stratejiler becerisi üzerinde olumlu etkisi olduğunu göstermektedir. Diğer tanımların bu beceriler üzerinde anlamlı bir etkisi tespit edilmemiştir. iv In this study; the effect of the parental attitude on the students' metacognitive skills has been investigated. A total of 305 students attending the Normal Public High School and Super High School and their parents participated in the study. The results of the study were gathered by means of quantitative data. The quantitative data were collected by `Parental Attitude Research Instrument` and `Metacognition Inventory` The data was analyzed by t-test The result of the study that was maintained about parental attitude research inventory subscales (over protective attitude, democratic attitude, rejecting home making role, marital conflict, strict discipline) and metacognitive inventory subscales (awareness, self checking, cognitive strategies, evaluation) indicate democratic attitude affected on evaluation skills rejecting home making role affected on cognitive strategies and evaluation skills, strict discipline affected on cognitive strategies skills positively. No other attitudes are affected on these skills significantly.
Collections