The impact of teaching mathematics with GeoGebra on the conceptual understanding of limits and continuity: The case of Turkish gifted and talented students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Matematik eğitimi literatüründe çoklu gösterime imkan sağlayan teknoloji kullanımının, öğrencilerin ileri seviye matematiksel düşünme gücünü ve kavramsal anlamalarını geliştirdiğine dair güçlü deliller vardır. Bu çalışmanın amacı, GeoGebra yazılımı yardımı ile limit ve süreklilik öğretiminin kavramsal anlama ve matematiği teknoloji ile öğrenme üzerine olan etkisini incelemektir. Çalışmanın örneklemi üstün zekâlı ve özel yetenekli öğrencilerin bulunduğu bir okulda okuyan 34 lise öğrencisidir. Ön ve son test kontrol gruplu araştırma deseni takip edilen bu çalışmada, limit ve süreklilik konusundaki kavramsal anlama açık uçlu sorular ile ölçülürken, matematiği teknoloji ile öğrenmeye karşı tutum Likert tipi anket ile ölçülmüştür. Ders anlatımı deney grubunda GeoGebra yardımıyla, kontrol grubunda ise geleneksel yöntemlerle yapılmıştır. Toplanılan data kontrol ve deney grubu ön ve son test arasındaki fark (gelişme) puanları için bağımsız örneklem t testi ile analiz edilmiştir. Deney grubunun fark kontrol grubuna nazaran 1,33 standart sapma daha fazla gelişme gösterdiği görülmüştür. Bu sonuç daha önce yapılmış olan GeoGebra çalışmalarına göre kayda değer olarak değerlendirilmiştir. Ayrıca benzer bir gelişme tutum ile ilgili sonuçlarda da görülmüştür. Sonuç olarak, analiz konularının GeoGebra yardımıyla öğretilmesinin üstün zekâlı ve özel yetenekli öğrenciler bağlamında etkili olabileceği düşünülmektedir. There is strong evidence in mathematics education literature that students benefit extensively from the use of technology that allows for multiple representations of mathematical concepts. The benefits include developing an advanced level of mathematical thinking and conceptual understanding. The purpose of this study was to investigate the impact of teaching limits and continuity topics in GeoGebra-supported environment on students' conceptual understanding and attitudes toward learning mathematics through technology. The sample consisted of 34 students studying in a unique high school for gifted and talented students in Turkey. This study followed a pre-test post-test controlled group design. Conceptual understanding of the topics of limits and continuity was measured through open-ended questions while attitudes toward learning mathematics through technology was measured using a Likert-type survey. The intervention was teaching with GeoGebra in contrast to using traditional instruction in the control group. Data were analyzed with an independent samples t-test on gain scores for control and experimental groups. In the conceptual understanding test, the gain scores of the experimental group was found to be 1.33 standard deviations higher than that of the control group on the average. This finding was evaluated noteworthy in terms of previously-conducted research on the impact of GeoGebra. Furthermore, the study found that student attitudes toward learning mathematics through technology improved, as well. The researcher concluded that Geogebra may be an effective tool for teaching calculus to gifted and talented students.Keywords: limits and continuity concepts, dynamic geometry, computer algebrasystems, GeoGebra, technology integration in mathematics education, gifted and talented students, affective domain, meta-analytical research.Anahtar Kelimeler: limit ve süreklilik, dinamik geometri, bilgisayar cebir sistemleri,GeoGebra, matematik eğitiminde teknoloji entegrasyonu, üstün zekâlı ve üstünyetenekli öğrenciler, duyuşsal alan, meta-analiz.
Collections