The relationship between student and teacher related factors and students` problem solving skill throughout turkey and across school types: PISA 2012 analysis
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
21. yüzyıl becerilerinden problem çözme okullarda öğrencilere kazandırılması hedeflenen bir beceridir. Buna rağmen ayrı bir ders olarak okutulmamaktadır. Ancak öğretmenlerin bu beceriyi kendi derslerine bütünleşmiş olarak öğrencilerine kazandırmaları gerekmektedir. Problem çözme becerisinin öğrenciye kazandırılmasında öğretmenin rolü büyüktür. Bu çalışmada, hem öğretmen ile ilgili faktörler hem de öğrencinin kendisi ile ilgili faktörlerin öğrencinin problem çözme becerisine karşı olan algısı arasındaki ilişkisi Türkiye genelinde ve okul türleri bazında araştırılmıştır. Bu çalışma PISA 2012 Türkiye verilerine göre sürdürülmüş ve çoklu regresyon yöntemi kullanılarak analizler yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, problem çözme becerisi ile öğretmen ve öğrenci ile ilgili faktörler arasında anlamlı ilişkiler bulunmuş ve bu ilişkilerin okul türlerine göre farklılıklar gösterdiği gözlenmiştir. Problem solving, which is one of the 21st century skills, is a targeted skill to gain by students in schools. However, problem solving is not taught as a separate lesson. Teachers should integrate this skill into their lessons and encourage their students to improve this skill. Therefore, teachers and students themselves have a major role in developing students' problem solving competency. In this study, the relationship between teacher and student related factors and students' problem solving skill as perceived by students were analysed both throughout Turkey and across school types. While conducting the study, PISA 2012 data was used and the analysis was done with the multiple linear regression method. According to the results of the study, there are statistically significant relationships between student and teacher related factors and problem solving skill. It was observed that the related factors are differed across the school types.
Collections