Show simple item record

dc.contributor.advisorÇataloğlu, Erdat
dc.contributor.authorÖzdemir, Çiğdem
dc.date.accessioned2020-12-02T13:21:50Z
dc.date.available2020-12-02T13:21:50Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39823
dc.description.abstract2013 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan matematik öğretim programı, matematik öğretmenlerinin bilgisayar teknolojisini derslerine aktif bir şekilde entegre etmelerini gerektirmektedir. Bu çalışmanın öncelikli amacı özellikle matematik öğretmenleri ve öğrencileri için integral konusunda araştırmaya dayalı bir ünite planı geliştirme sürecini göstermektir. Bu çalışmanın ana teması olarak belirli integral ve günlük hayatta karşılaşılan dönel cisimlerin hacmini hesaplama olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, bu çalışmanın öncelikli amacı, lise matematik öğretmenleri için dinamik matematik yazılımı (GeoGebra), 3 boyutlu modelleme ve gerçek hayat örneklerinin yapılandırmacı bir öğrenme ortamında bir araya getirildiği pratik bir örneğin üretilme sürecinin ve bu örneğin sunulmasıdır. Bu çalışma ayrıca geliştirilen ünite planının geçerliliğini lise matematik öğretmenlerinin kendi deneyimlerine dayanarak değerlendirmelerini içermektedir.Anahtar kelimeler: matematik eğitimi, araştırmaya dayalı öğrenim, integral, belirli integral, yapılandırmacı öğrenim, modelleme, GeoGebra
dc.description.abstractThe 2013 official national curriculum published by the Turkish Ministry of Education formally required high school mathematics teachers to actively incorporate computer software in their teaching. The primary purpose of this study was to demonstrate the development of an inquiry-based teaching unit especially geared for high school mathematics students and teachers for the general concept of integral calculus. The main theme chosen as a case for this proposed inquiry unit was on definite integral and volumes of solids of revolution of real life daily objects. As a result, the primary purpose was to provide the process of developing a practical example of using pedagogically driven dynamic mathematics software (GeoGebra), a 3D digital model coupled with hands-on real life examples, all embedded in a constructivist learning environment. Also, within this study, the perceived effectiveness of the developed teaching unit by in-service high school mathematics teachers based on their experiences was reported.Key words: Mathematics education, inquiry-based learning, integral calculus, definite integral, constructivist learning, modeling, dynamic mathematics software, GeoGebraen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleThe development of an inquiry-based teaching unit for Turkish high school mathematics teachers on integral calculus: the case of definite integral
dc.title.alternativeLise matematik öğretmenleri için belirli integral konusu üzerinde araştırmaya dayalı bir ünite planı geliştirme
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHigh schools teachers
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmGeoGebra
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmMathematics
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmLesson plans
dc.subject.ytmProgram development
dc.subject.ytmIntegral equations
dc.identifier.yokid10165026
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid481216
dc.description.pages153
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess