Do students who engage in regular physical activity perform better in school? implications for instruction
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı fiziksel aktivitenin lise öğrencilerinin akademik başarısı üzerine etkisini araştırmaktır. Bu amaçla, sporcu öğrenciler, düzenli fiziksel aktivite yapan öğrenciler ve düzenli fiziksel aktivite yapmayan öğrenciler birbirleri ile akademik başarı (genel akademik not ortalaması ve Edebiyat ders notu), akademik motivasyon ve akademik erteleme alışkanlıkları açısından karşılaştırılmıştır; Buna ek olarak, akademik motivasyon ve egzersiz motivasyonu arasındaki ilişki araştırılmıştır. Bu araştırma, 6 farklı özel lisede, Ankara, İzmir ve İstanbul'da okuyan 486 öğrenci ve 3 öğretmenin katılımı ile gerçekleştirilmiştir.MANOVA analizi sonucunda, düzenli fiziksel aktivite yapmayan öğrencilerin genel akademik not ortalamaları ve Edebiyat dersi başarılarının sporcu öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Buna ek olarak, regresyon analizleri, akademik başarıyı fiziksel aktivitenin negatif, akademik içsel motivasyonun pozitif yordadığını göstermiştir. Bu sonuca ek olarak ise, akademik erteleme alışkanlıklarını, fiziksel aktivitenin ve akademik motivasyonun negatif yordadığı görülmüştür.İki değişkenli korelasyon testi, akademik motivasyon ve egzersiz motivasyonu arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. The present study aimed to investigate the role of physical activity on high school students' academic performance. To reach this aim, three groups of students compared in this study in terms of academic achievement (Grade Point Average and literature grades), academic motivation and academic procrastination; athletic students, students who do regular physical activity and students who do not do any physical activity. In addition, the correlation between academic motivation and exercise motivation was examined. The study was conducted in six private high schools in Ankara, İzmir and İstanbul, Turkey with the participation of 486 students and 3 teachers. The results of MANOVA revealed that students who do not do any regular physical activity had significantly higher academic GPA (Grade Point Average) and Literature grades than athletic students. In addition, regression analysis revealed that physical activity negatively and academic autonomous motivation positively predicted academic GPA. Furthermore, physical activity and academic autonomous motivation negatively predicted academic procrastination. Bivariate correlation revealed that there is a significant correlation between academic motivation and exercise motivation.
Collections