Level and sources of anxiety affecting gifted students who attend science and art centers
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son zamanlarda dünyanın geri kalanında olduğu gibi Türkiye'de de üstün zekalı öğrenci eğitimi önem kazanmaya başladı. Bu kapsamda 2018 itibariyle Türkiye'de 81 şehirde 135 Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) bulunmaktadır. Bu çalışma Ankara'da bulunan bir BİLSEM'deki öğrencilerin durumluk ve sürekli kaygı seviyelerini incelemiştir. Buna ek olarak kaygı seviyesinin kaynakları araştırılmıştır. Durumluk ve Sürekli Anksiyete Envanteri'nin Türkçe versiyonunu tamamlamaları için BİLSEM'e devam eden 44 lise öğrencisi kolayda örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Altı öğrenci, altı veli ve dört öğretmenle de yüz yüze görüşme yapılmıştır. Bu araştırmada, nicel veriler nitel veriler ile desteklendiği için hem nicel hem de nitel veri analiz yöntemi kullanılarak sonuçlar analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, BİLSEM'e devam eden lise öğrencileri ortalama durumluk ve sürekli kaygı seviyelerine sahiptir ve her iki tür kaygı düzeyinde yaşlara göre anlamlı bir farklılık yoktur. Kız öğrenciler ile erkek öğrencilerin durumluk kaygı düzeyleri farklı olmasa da kız öğrencilerin sürekli kaygı düzeyleri erkek öğrencilere göre anlamlı derecede yüksektir. Görüşmelere göre beklentiler ve baskı kaygıyı en çok etkileyen faktörlerdir. Sosyal etkileşim; sınavlar; beklenmedik durumlar; mutsuz olma, yalnız olma ve hata yapma korkusu; mükemmelliyetçilik; iyi bir geleceğe sahip olma ve kendini kanıtlama isteği takip eden faktörlerdir. Ayrıca, öğretmenler ve öğrenciler BİLSEM'in öğrencilerin kaygı düzeylerini azaltmalarına yardımcı olduğu konusunda hemfikirlerdir. In recent years, gifted education started to gain importance in Turkey as in the rest of the world. Within this scope, 135 Science and Art Centers (SACs) were established in 81 cities in Turkey by 2018. This study investigated the state and trait anxiety level of gifted students within SAC which is located in Ankara. Furthermore, sources of the anxiety were explored. Forty-four high school students in SAC were chosen through a convenience sampling method in order to complete the Turkish version of the State – Trait Anxiety Inventory (STAI) and six students, six parents and four teachers were interviewed. In the study, since quantitative data supplemented with qualitative data, the results were analyzed by using both quantitative and qualitative data analysis method. According to the results, high school gifted students in SACs have average state and trait anxiety level and there is no significant difference in both kinds of anxiety level in respect to ages. Although, the state anxiety levels of female students and male students are not different, the trait anxiety level of female students is significantly higher than male students. According to the interviews, expectations and pressure are the most affecting factors to the anxiety. Social interaction; exams; unexpected situations; fear of being unhappy, being alone and making mistakes; perfectionism; wishing to have a good future and to prove oneself are the following factors. In addition, teachers and students agreed that SACs help students to decrease their anxiety level.
Collections