Predicting problem-solving skills of students from different socio-economic background using math- and self-related variables
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, PISA 2012 sonuçlarını temel alarak farklı sosyoekonomik düzeylere sahip olan öğrencilerin problem çözme becerilerine etki eden ilgili matematik ve bireylerin kendileri ile ilgili değişkenleri incelemektir. Öğrencilerin sosyoekonomik düzeyleri kontrol değişkeni olarak kullanılmıştır. Veri kümesi PISA veri kümesinde ESCS değişkeni kullanılarak dörde bölünmüştür. Söz konusu veri, hiyerarşik çoklu doğrusal regresyon ile üç blokta analiz edilmiştir. Öncelikle, sonuçlar sosyoekonomik statü ve problem çözme becerisi arasında her blokta pozitif ilişki göstermektedir. Matematik faktörlerinden biri olan öz yeterlilik yüksek oranda problem çözme becerisi ile pozitif bir ilişkiye sahiptir. Diğer faktörler farklı gruplarda farklı sonuçlar göstermektedir. The purpose of this study is to examine relationships between math- and self- related variables and problem-solving skills of students on PISA 2012 Turkish sample. Students' socio-economic status was used as a control variable. Turkish sample was divided into 4 groups using PISA's ESCS index to create socio-economically different subgroups. The data were analyzed with hierarchical multiple linear regression in three blocks. The finding illustrated, firstly, socio-economic status gives positive association with problem-solving in each block. One of the mathematics factors is that self-efficacy has highly positive relationship with problem-solving. The other factors give different results for different social groups.
Collections