Süspansiyon sistem dizaynı ve titreşim kontrolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada genel halde bir otomobil amortisörünün simülasyon ve dizaynı incelenmiştir. Herbir tekere gelen yük, kütle ve süspansiyon bir serbestlik dereceli titreşen sistem olarak kabul edilerek sistemin titreşim denklemi yazıldı. Sistemde, en genel şekilde, amortisör, yay ve daşpotun paralel kombinezonu şeklinde düşünüldü.Otomobilin bir tekerine gelen kütle sistemin kütlesi olarak kabul edilip yay ve daşpotun kütleleri ihmal edilmiştir.Titreşim analizi; zorlayıcı kuvvetin, harmonik, peryodik-darbeli durumları için yapıldı. Kontrol elemanı olarak alınan, yay ve damperin, zorlayıcı kuvvetin cinsine miktarına bağlı olarak sistemin titreşimleri üzerindeki etkileri incelendi.Öte yandan çeşitli tipteki zorlayıcı kuvvetler için yay ve damper değerlerinin süspansiyon sisteminin transmisibilitesi üzerindeki etkileri dinamik sapmaya paralel olarak araştırıldı.Pratiğe uygun boyutlara sahip bir deney aletinin değerleri teorik modele done bakımından esas teşkil etmektedir. Bu deneysel modelin titreşimlerini gerek transmisibilite gerekse dinamik sehim olarak optimize eden sistemin optimum damper ve yay katsayıları bilgisayarla tespit edildi.Daha sonra bu optimum dqamper ve yay katsayılarını verebilecek şekilde bir süspansiyon dizaynı yapıldı. In this study, in general, the simulation and design of the suspantion system of a vehicle is investigated. The load, mass and suspantion is considered to be a vibrating single degree of freedom system and then the equation of motion is written accordingly. The suspention is considered to be consist of spring and damper. Mass of vehicle to one tyre is taken to be the mass of vibrating system, the masses of spring and damper are neglected.The vibrating system is considered to be under the effect of harmonic, periodic-shocking forces and the vibration control effectiveness of spring and damper is examined against forcings.On the other hand for various forcings the effect of spring and damper on the force transmitted to the base is, also, investigated.The dimensions of an experimental rig suitable to practical purposes are assumed as input datas for the theoritical model. The optimum values of spring and damping coefficient, to optimize force transmissibility an dynamic deflection, are then computed.Finally, the suspansion system is designed fort ese optimum values of spring and damper coefficients.
Collections