Polypropylene random copolymer esaslı sıhhi tesisat boru sistemlerinde enerji kayıplarının araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET: Günümüzde, teknolojik gelişmenin paralelinde enerji üretimi kadar tüketimi de büyük ilgi ve öneme haizdir.Bu nedenle, Tesisat Mühendisliğinde, sistemde kullanılacak elemanların seçimi gelişigüzel değerlendirilecek bir konu değildir. Bu çalışmada, kullanımı gün geçtikçe yaygın hale gelen copolymer bir malzeme olan polypropylene esaslı boru ve fittinglerde meydana gelen enerji kayıpları deneysel olarak araştırma konusu yapılmıştır. Yapılan deneysel çalışma sonucunda, piyasada mevcut ve test edebilme imkanı bulabildiğimiz düz boru, vana ve fittingler (dirsek, nipel, manşon, rekor,kavis,redüksiyon ve TE geçiş elemanları) için akım yönü de dikkate alınarak; belirlenen basınç düşüleri yardımıyla kayıp katsayıları hesaplanmıştır. Ayrıca, herbir mevcut vana ve fitting elemanı için çıkış kesiti gözönüne alınmak suretiyle eşdeğer boru boylan belirlenmiş ve hesaplanan tüm değerler tablolar halinde sunulmuştur. vu SUMMARY: Nowadays, the parallel of technological development, energy using has as much interest and importance as energy producing. That's why, in the Installation Engineering, the selection of armatures that will be used in the foundation must not be evaluated superficially. In this sludy, the energy losses caused by pipes and fittings, made of polypropylene, whose material is copolymer,and whose using has become very common day by day, have been done the lesson of researching as experimentally. As a result of the experimental searching that has been done, the loss coefficients have been calculated by using obtained pressure differential, and by taking into consideration of title flow direction,for pipes, valves and fittings (elbow,curve,muff,reduction and `T` crossing armatures...etc.)which, have been come across in the market and,were had the possibility of testing.In addition that, the equal pipe lengths of each valve and fitting have been found out by using the velocity in the end of the armature and all values have been offered as tables. vui
Collections