Balat, Hızırçavuş-Tahtaminare mahallelerinin analizi ve iki uygulama önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İstanbul'da, geçmişteki tarihinden dolayı pek çok sanatsal ve tarihsel değeri olan yapılar ve mekanlar mevcuttur. Ancak bu güne kadar eldekilerin değeri bilin memiş, tarihi günümüzde yaşatmanın yollan aranmamıştır. Balat tarihsel ve kültürel değer taşıyan bu bölgelerden sadece biridir. Halic'in güney-batı kıyısında, bulunan Balat, 17. ve 18. yüzyıl özelliğinde gelişmiştir. Bu günde eski dokusunu yansıtmaktadır. Bu çalışma, üç aşamada gerçekleştirilmiştir ; I.Bölüm: Kentsel bölgenin doğal yapısı ve tarihsel, sosyo-ekonomik oluşumu. ILBölüm: Tarihsel sit alanı a)Kentsel analizler b)Mimari analizler III.Bölüm: Pilot uygulama. a)Pilot alan düzenleme b)Cephelerin korunması c)Pilot rölöve- restorasyon projeleri I., II. Bölüm, giriş kısmında açıklanan metodun I. kısmını oluşturmaktadır. Sadece analizlere dayalı olan II. bölüm. Pilot bölgede yapılacak koruma ve resto rasyona yönelik uygulamaları hedeflemektedir, m. bölüm, yapıların korunmasına yönelik, uygulamaya dönüşebilecek önerileri içermektedir. Pilot uygulamada izlenmesi gereken strateji; A) Mekanizma ve strateji. 1) Danışman (proje yöneticisi, kuruluşlar, kurumlar, firmalar) a)Pilot alan için, 1/500- 1/200 ölçekli çalışmalar. b)Sayısal veriler ve 1/1 detaylar. c)Pilot alanlar için koruma uygulama planlan hazırlanarak, kişi veya kuruluş ların, belediye, Anıtlar kurulu ve diğer kurumlarla ilişkilerinin koordinasyo nu sağlanmalıdır. 2) Uygulama Mekanizması. a)Pilot alanın restorasyon uygulamalan. b)Malzeme yardımı. c)Teknik bilgiler ve belgeler. -Çizimler ve teknik bilgiler. -Halkı bilinçlendirme çalışmalan. -Estetik yaklaşımlar. B) Pilot alanda uygulama projesi için öneriler. - vua)l/5(K)-l/2()() çalışmalar. b)l/10()-l/50- 1/20- 1/1 detaylar. c)Pilot alanlar için sayısal veriler. Pilot bölge için gerekli olan sayısal veriler; a)Alan: 0.85 ha. b)Tescilli yapılar: 114 -Dini yapılar: 3 -Sivil yapılar: 111 c)Boş alanlar: 0.14 ha. (yollar). Çevre tanzimi, bir yandan kentsel dokuya uyum sağlarken, bir yandan da güncel ihtiyaçlara cevap verebilmelidir. Korumanın, teşhis, temizleme, sağlamlaştırma ve bakım olmak üzere 4 basa makta gerçekleştiği ve her basamakta izlenmesi gereken yollar anlatılmıştır. Sağlamlaştırma öncesi yapı malzemesine uygulanması gereken ön araştırmalar belirtilmiş tir. Cephelerin korunması, kagir ve ahşap yapı olmak üzere iki ayrı kısımda ele alınmış, teşhis, temizleme ve sağlamlaştırma yöntemleri ayrı ayrı anlatılmıştır. Pilot Bölgenin karakteristik özelliklerini taşıyan, biri ahşap, diğeri kagir iki yapının rölöve restorasyon projeleri hazırlanmıştır. - vuı- SUMMARY You can find a lot of artistic and historical places and buildings in Istanbul because of its historical background. Unfortunately, the value of these places is still not known and conservation of them could not be succeeded. Balat is just one of these places. The life in Balat which is located in the south west coast of Haliç, developed in 17 th and 18 th century.Balat today still reflects the same life style. This study has been carried out in three chapters. I. chapter: City zone's naturel structure and historical and residence formation II. chapter : Historical site area a)City analysis b)Architectural analysis HI. chapter : Pilot application. a)Pilot area arrangement b)Face Conservation c) Restoration Projects Chapter I and chapter II consist of the part I of the method, explained in the introduction.Chapter II which only consists of analysis, aims to explain the applications for restorations and preservation to be done in the pilot area. Chapter IE consist of advises that could be applicable for preservation of buildings. The strategy that must be followed in the pilot application is as follows: Part I: Mechanism and strategy. 1) Advisor (Project manager, companies etc.). a) 1/500-1/200 scale studies for pilot area. b) Numeric data and 1/1 details. c) Application plans must be made for the pilot areas and coordination between municipalities,historic conservation council and other related companies must be arranged. 2) Application Mechanism. a) Restoration application of pilot area. b) Material assistance. c) Documents and technical information. -Drawings and technical information. -Rendering consciousness of people and public. -Esthetic approach. Part II: Advises for the application project in the pilot area. IXa) 1/200 scale works. b) 1/100-1/1 scale detail. c)The numeric details in the pilot area. Necessary numeric values for the pilot area are, a) Area: 0.85 ha. b) Registrated buildings: 114 -Religious buildings: 3 -Civil buildings: 111 c) Unoccupied empty places: 0.14 ha. Enviroment arrangement must, while being in harmony with city atmosphere also answer daily requests. Conservation has been explained in 4 steps which are identification, cleaning,solidifying and maintenance ways that must be followed in each step.investigations necessarry for the building materials before solidifying are also explained. Face conservation has been investigated in the two chapters, wood and stone. Survey restoration projects of one stone and one wood house showing the characteristics of the pilot area has been preapared. -x-
Collections