Motor taklit kabiliyeti ile duygusal ve bilişsel empati arasındaki ilişkinin profesyonel ve amatör dansçılar arasında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada profesyonel ve amatör dansçılar arasında deneyle görsel olarak sunulan dans figürlerine karşı motor taklit kabiliyeti ile duygusal ve bilişsel empati arasındaki ilişkinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmanın deney grubunu, 2014-2015 dans öğretim yılı İstanbul'da yaşayan, 15 profesyonel dansçı ve 15 amatör dansçı olmak üzere 30 dansçı oluşturmuştur. Veri toplamada; Kişisel Bilgi Formu, Empati Olçeği (EO), Gözlerden Zihin Okuma Testi (GOZLER) ve Dans Performans Testi kullanılmıştır. Çalışma verilerinin analizi için SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Dans performans testinin genel güvenilirliğinde Cronbach's Alpha kullanılmış ve genel güvenilirliği (alpha= 0.974) çok yüksek bulunmuştur. Ayrıca yapılan Barlett testi sonunda (p= 0.000< 0.05) faktör analizine alınan değişkenler arasında ilişkinin olduğu bulunmuştur. Test sonucunda KMO= 0.883>0,60) örnek büyüklüğünün faktör analizi uygulaması için yeterli olduğu tespit edilmiştir. Dans performans testinin geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Bulgular incelendiğinde, profesyonel dansçıların, amatör dansçılara göre motor taklit kabiliyetleri ile duygusal ve bilişsel empati düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, profesyonel dansçılarda gözlerden zihin okuma skoru arttıkça, empati skoru da artmış ve amatör dansçılara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Dansçılarda eğitim seviyesi ve empatinin ilişkili olduğu ve dans branşında öğretmenlik yapan bireylerin, motor taklit kabiliyetleri ile empati skorlarının öğretmenlik yapmayanlara göre yüksek olduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Ayna nöronlar, taklit, empati, dans This study aims to compare the relation between motor imitation skills concerning dancing figures professional and amateur dancers present for testing purposes in visual form and emotional - cognitive empathy. The research testing group is made of totaling thirty (30) dancers, fifteen (15) of them being professional dancers and fifteen (15) amateur dancers, living in Istanbul, studying in 2014-2015 Dance Teaching Term. For collecting data, Personal Information Form, Empathy Scale (EO), Mind Reading from Eyes (GOZLER) and Dance Performance Test were used. For analysis of Study Data, Statistics application of SPSS 21.0 was used. Cronbach's Alpha was used for general reliability of dance performance test and general reliability was found as very high (alpha = 0.974). In addition, upon conducting the Barlett test, it was found that (p= 0.000< 0.05) a relation exists between variables analyzed for factor aspect. As a result of the test, having the figure of KMO= 0.883>0,60), it is revealed that sample size is sufficient for factor analysis application. Another result disclosed by the research is that the dance performance test was acceptable and reliable. Upon analysis of the findings, it was found that professional dancers have motor imitation skills and higher level of emotional and cognitive empathy in comparison to amateur dancers. In addition, compared to amateur dancers, the more mind reading score, the more the empathy score is found higher. It is also another important result of the study that education and the empathy level of dancers are related and those teaching dancing have higher level of motor imitation skills and empathy compared to those not in teaching position.Keywords: Mirror neurons, imitation, empathy, dancing.
Collections