Show simple item record

dc.contributor.advisorTan, Oğuz
dc.contributor.authorÇiloğlu, Duygu
dc.date.accessioned2020-12-29T09:10:59Z
dc.date.available2020-12-29T09:10:59Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/378540
dc.description.abstractBu araştırmada profesyonel ve amatör dansçılar arasında deneyle görsel olarak sunulan dans figürlerine karşı motor taklit kabiliyeti ile duygusal ve bilişsel empati arasındaki ilişkinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmanın deney grubunu, 2014-2015 dans öğretim yılı İstanbul'da yaşayan, 15 profesyonel dansçı ve 15 amatör dansçı olmak üzere 30 dansçı oluşturmuştur. Veri toplamada; Kişisel Bilgi Formu, Empati Olçeği (EO), Gözlerden Zihin Okuma Testi (GOZLER) ve Dans Performans Testi kullanılmıştır. Çalışma verilerinin analizi için SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Dans performans testinin genel güvenilirliğinde Cronbach's Alpha kullanılmış ve genel güvenilirliği (alpha= 0.974) çok yüksek bulunmuştur. Ayrıca yapılan Barlett testi sonunda (p= 0.000< 0.05) faktör analizine alınan değişkenler arasında ilişkinin olduğu bulunmuştur. Test sonucunda KMO= 0.883>0,60) örnek büyüklüğünün faktör analizi uygulaması için yeterli olduğu tespit edilmiştir. Dans performans testinin geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Bulgular incelendiğinde, profesyonel dansçıların, amatör dansçılara göre motor taklit kabiliyetleri ile duygusal ve bilişsel empati düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, profesyonel dansçılarda gözlerden zihin okuma skoru arttıkça, empati skoru da artmış ve amatör dansçılara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Dansçılarda eğitim seviyesi ve empatinin ilişkili olduğu ve dans branşında öğretmenlik yapan bireylerin, motor taklit kabiliyetleri ile empati skorlarının öğretmenlik yapmayanlara göre yüksek olduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Ayna nöronlar, taklit, empati, dans
dc.description.abstractThis study aims to compare the relation between motor imitation skills concerning dancing figures professional and amateur dancers present for testing purposes in visual form and emotional - cognitive empathy. The research testing group is made of totaling thirty (30) dancers, fifteen (15) of them being professional dancers and fifteen (15) amateur dancers, living in Istanbul, studying in 2014-2015 Dance Teaching Term. For collecting data, Personal Information Form, Empathy Scale (EO), Mind Reading from Eyes (GOZLER) and Dance Performance Test were used. For analysis of Study Data, Statistics application of SPSS 21.0 was used. Cronbach's Alpha was used for general reliability of dance performance test and general reliability was found as very high (alpha = 0.974). In addition, upon conducting the Barlett test, it was found that (p= 0.000< 0.05) a relation exists between variables analyzed for factor aspect. As a result of the test, having the figure of KMO= 0.883>0,60), it is revealed that sample size is sufficient for factor analysis application. Another result disclosed by the research is that the dance performance test was acceptable and reliable. Upon analysis of the findings, it was found that professional dancers have motor imitation skills and higher level of emotional and cognitive empathy in comparison to amateur dancers. In addition, compared to amateur dancers, the more mind reading score, the more the empathy score is found higher. It is also another important result of the study that education and the empathy level of dancers are related and those teaching dancing have higher level of motor imitation skills and empathy compared to those not in teaching position.Keywords: Mirror neurons, imitation, empathy, dancing.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBale ve Danstr_TR
dc.subjectBallet and Danceen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleMotor taklit kabiliyeti ile duygusal ve bilişsel empati arasındaki ilişkinin profesyonel ve amatör dansçılar arasında incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of the relationship between motor mimic capability and emotional and cognitive empathy among professional and amateur dancers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentKlinik Psikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAffective characteristics
dc.subject.ytmCognitive behaviours
dc.subject.ytmImitate
dc.subject.ytmDancers
dc.subject.ytmMotor skills
dc.subject.ytmMotoric motions
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmEmpathy
dc.subject.ytmEmpathic skill
dc.subject.ytmAffective behaviours
dc.identifier.yokid10083845
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid427580
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess