İlköğretimde, öğretmenlik eğitimi alan ve almayan öğretmenlerin mesleki tutum ve davranışları
dc.contributor.advisor | Bacanlı, Hasan | |
dc.contributor.author | Parilti, Cemalettin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:57:43Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:57:43Z | |
dc.date.submitted | 1998 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374804 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, sınıf öğretmenliği bölümleri dışındaki bölümlerden mezun oldukları halde ilköğretimin birinci kademesine sınıf öğretmeni olarak atanan öğretmenlerin mesleki tutum ve davranışlarının bazı özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun için 57 soru ve 4 alt boyuttan oluşan bir anket hazırlanmış ve Ankara' daki çeşitli ilköğretim okullarında görev yapan 100 sınıf öğretmenliği bölümü mezunu, 200 diğer bölümlerden mezun olmuş öğretmen ile sınıf öğretmenliği bölümü dışındaki bölümlerden mezun öğretmenleri değerlendiren 43 okul yöneticisine uygulanmıştır. Verilerin analizinde, gruplar arasındaki farkların anlamlı olup olmadığının belirlenebilmesi için t-testi kullanılmıştır. Değerlendirmede anlamlılık düzeyi.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre: sınıf öğretmenliği bölümü mezunları, kendilerini ve öğrencileri derse hazırlamada ve ders sürecindeki etkinliklerde kendilerini daha yeterli hissetmektedirler. Branş dışı atanan kadın ve erkek öğretmenler arasındaki değerlendirmede, kadınlar çoğunlukla kendilerini erkeklere göre daha yeterli hissetmektedirler. Bitirdikleri fakültelerin türlerine göre yapılan değerlendirmede ise, sadece kendilerini ve öğrencileri derse hazırlamada, sosyal ağırlıklı bir bölümden mezun olanlar, fen ağırlıklı bir bölümden mezun olanlara göre kendilerini daha yeterli hissetmektedirler. Formasyonlarını aldıkları yerlere göre ise, üniversitelerde formasyon eğitimi alanlar ders dışı çalışmalarda kendilerini daha yeterli hissetmektedirler. Branş dışı kadm sınıf öğretmenleri arasında yapılan değerlendirmede, ders dışı çalışmalarda fen ağırlıklı bölüm mezunları kendilerini daha yeterli hissederken, ders sürecindeki etkinlikleri ve kendilerini ve öğrencileri derse hazırlamada sosyal bölüm mezunları kendilerini daha yeterli hissetmektedirler. Ayrıca, formasyonlarını üniversitelerde tamamlayan kadm öğretmenler; kendilerini ve öğrencileri derse hazırlamada, öğrencilerle ilgilenmede ve ders dışı çalışmalarda kendilerini daha yeterli hissetmektedirler.Branş dışı erkek sınıf öğretmenleri arasında yapılan değerlendirmede ise; sadece ders dışı çalışmalarda sosyal ağırlıklı bir bölümden mezun olanlar kendilerini daha yeterli görmektedirler. Formasyon aldıkları yere göre ise, üniversitelerden formasyon alanların, öğrencilerle ilgilenme ve ders dışı çalışmalarda kendilerini daha yeterli hissettikleri görülürken, kendilerini ve öğrencileri derse hazırlamada Milli Eğitimin kurslarından formasyon alanların kendilerini daha yeterli hissettikleri görülmüştür. Okul yöneticileri ise; kendilerini ve öğrencileri derse hazırlama, öğrencilerle ilgilenme, ders dışı etkinlikler ve ders sürecindeki etkinlikler boyutlarının tümünde okullarına atanmış olan branş dışı sınıf öğretmenlerini, öğretmenlerin kendilerini hissettiklerinden daha yetersiz olarak değerlendirdikleri görülmüştür. | |
dc.description.abstract | In this research, professional attitudes and behaviours of primary school teachers who are graduated from educational faculties of primary school teaching department and graduates of other department were compared. For this research a questionnaire were used which contain 57 question and 4 sub dimension. Questionnaire was to be applied in Ankara different primary schools. 100 primary school teachers who are graduated from this department and 200 primary school teacher who are graduated from other department and some school administrators were selected as sample. Differences between group means were compared by using t-test. The level of significance.05. The results of the study showed that educational faculties graduates feel themselves more efficient than other faculty graduates in preparing themselves and students to the lesson, and activities in the lesson. In evaluation of male and female teacher who are graduated from other department were seen that, females feel themselves more efficient than males and social science graduates feel themselves more efficient in preparing themselves and students to the lesson. Teachers who were taken formation course from universities feel themselves more efficient in out of school activities. Female social science graduates feel themselves more efficient in preparing themselves and students to the lesson, and activities in the lesson. Female science graduates feel themselves more efficient in out of school activities. Also females who were taken formation course from universities feel themselves more efficient in preparing themselves and students to the lesson, relation with students and out of school activities. Male social science graduates feel themselves more efficient in out of school activities. Male teachers who are taken formation course from universities feel themselves more efficient in relation with students and out of school activities.Others who were taken formation course from National Education feel themselves more efficient in preparing himself and students to the lesson. All of the administrators of school see less efficient the teacher who are not graduate from educational faculties in all dimension. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretimde, öğretmenlik eğitimi alan ve almayan öğretmenlerin mesleki tutum ve davranışları | |
dc.title.alternative | Professional attitudes and behaviours of primary school teachers who are graduated from educational faculties and the other faculties | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Occupational formation | |
dc.subject.ytm | Vocational attitude | |
dc.subject.ytm | Teacher behavior | |
dc.subject.ytm | Teacher training | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 86063 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 86063 | |
dc.description.pages | 141 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı |