Show simple item record

dc.contributor.advisorAnkay, Aydın
dc.contributor.authorŞahin, Şenay
dc.date.accessioned2020-12-29T08:57:36Z
dc.date.available2020-12-29T08:57:36Z
dc.date.submitted1999
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374771
dc.description.abstractÖZET Bu araştırmada bir grup üniversite son sınıf öğrencilerinin (Sosyal Bilimler, Fen Bilimleri, Güzel Sanatlar) stresle başaçıkma tarzlarında (kendine güvenli yaklaşım çaresiz yaklaşım, boyun eğici yaklaşım, iyimser yaklaşım, sosyal desteğe başvurma) fark olup olmadığı, ve başaçıkma tarzlarının bölümlere, cinsiyete, kaldığı yere, başka şehirden gelme ve aylık gelir düzeylerine göre fark gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırma kapsamına 1998-1999 öğretim yılında Ankara il sınırları içinde yer alan çeşitli üniversitelerin Sosyal Bilimler (Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Sosyoloji), Fen bilimleri (Fizik, Kimya), Güzel Sanatlar (Resim, Müzik) son sınıf öğrencilerinden toplam 180 öğrenci alınmıştır. Araştırmada öğrencilerinin stresle başaçıkma tarzlarım ölçmeye yönelik olan Stresle Başaçıkma Tarzları Ölçeği (SBTÖ) ve Kişisel Bilgi Formu (KBF) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizinde tek yönlü varyans analizi ve Student-Newman-Keuls Testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir: 1. Sosyal Bilimler, Fen Bilimleri, Güzel Sanatlar son sınıf öğrencilerinin stresle başaçıkma tarzlarında (kendine güvenli yaklaşım, çaresiz yaklaşım boyun eğici yaklaşım, iyimser yaklaşım, sosyal desteğe başvurma) fark bulunmuştur.. Güzel Sanatlar son sınıf öğrencilerinin Kendine güvenli yaklaşıma. Fen Bilimleri son sınıf öğrencilerinin Çaresiz yaklaşıma. Fen Bilimleri son smıf öğrencilerinin Boyun eğici yaklaşıma. Güzel Sanatlar son sınıf öğrencilerinin İyimser yaklaşıma. Güzel Sanatlar son smıf öğrencilerinin Sosyal desteğe başvurma yaklaşıma daha fazla başvurdukları bulunmuştur. ıı2. Sosyal Bilimler, Fen Bilimleri, Güzel Sanatlar son smıf öğrencilerinin stresle başaçıkma tarzlarının (kendine güvenli yaklaşım, çaresiz yaklaşım, boyun eğici yaklaşım, iyimser yaklaşım, sosyal desteğe başvurma) cinsiyete göre bir farklılık göstermediği bulunmuştur. 3. Sosyal Bilimler, Fen Bilimleri, Güzel Sanatlar son smıf öğrencilerinin stresle başaçıkma tarzlarının (kendine güvenli yaklaşım, çaresiz yaklaşım, boyun eğici yaklaşım, iyimser yaklaşım, sosyal desteğe başvurma) başka şehirden gelme durumuna göre bir farklılık göstermediği bulunmuştur. 4. Sosyal Bilimler, Fen Bilimleri, Güzel Sanatlar son smıf öğrencilerinin stresle başaçıkma tarzlarından kendine güvenli yaklaşım, iyimser yaklaşımda fark varken, (ailesiyle birlikte kalan öğrencilerde) çaresiz yaklaşım, boyun eğici yaklaşım ve sosyal desteğe başvurmada kaldıkları yer açısından bir fark bulunmamıştır. 5. Sosyal Bilimler, Fen Bilimleri, Güzel Sanatlar son smıf öğrencilerinin stresle bsaşaçıkma tarzlarının (kendine güvenli yaklaşım, çaresiz yaklaşım, boyun eğici yaklaşım, iyimser yaklaşım, sosyal desteğe başvurma) aylık gelir durumlarına göre bir fark göstermediği bulunmuştur. m
dc.description.abstractABSTRACT This study aims at determining whether there is any difference among a group of senior university students from variaus disciplines (e.g. Social Sciences, Natural Sciences, Fine Arts) concerning their coping stratejies such as the self-confident appoach, the helpessness approach, the obeying approach, the optimistic appreach or seeking social assistance in a stressful sitituation. The other aim of the present study is to investigate whether there is any difference among the senior students regarding their coping stratejies in terms of their university programs to which they attend, their sex, their hometown, their monthly income level. The sample of the study includes 180 senior students from varians universities in Ankara. Specifically, the programs that the subjects were altending are as follows; Social Sciences (e.g. Psyshological Counselling and Guiding; Sociolegy), Natural Sciencies (e.g. Physics, Chemistry); Fine Arts (Painting, Music). To assess their coping strategies with stress, The Scak of Types of Coping with Stress and Personal Information form are used in the study. In the statistical analyses of the data obtained, ANOVA and the Student- Newman-Keuls test were employed. The findings obtained can be stated as follows briefly: 1. There has been found out a difference among the senior university students involed interms of their coping strategies (the self-confident approach, the helplessmess approach, the obeying approach, the aptimistik appioach or seeking social assistance in a sterssful situation), Their coping strategies in terms of their university program are as follows; - The senior students in the Fine Arts programs coping strategy is the self- confident approach IVThose in the natural sciences programs use the helplessness approach as a coping system; - Again those in the same programs employ the obeying approach as a coping strategy; - Those in the Fine Arts programs adopt the optimistic coping strategy approach; Again mostly those in the Fine Arts programs seek social assistance in a stressful cendition. 2. In terms of sex, there has been found out no difference among the subjects concerning their coping strategies in any stressful condition. 3. In terms of coming to Ankara from another city for university education there has not been found aut any variance in their coping stoategies in a stressful stiuation. 4. Living place causes some differences between the self-confident approach and the optimistic approach; however, it does not lead to any difference between the obeying opproach and sekking to social assistance. 5. Lastly montly income level of the study subjects has not coused any differene in their coping strategies in a stressful situation.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite son sınıf öğrencilerinin stresle başaçıkma tarzları üzerine bir inceleme
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmCoping with stress
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmStress
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid89214
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid89214
dc.description.pages89
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess