Show simple item record

dc.contributor.advisorKorkmaz, Mehmet
dc.contributor.authorErtan, Züheyla
dc.date.accessioned2020-12-29T08:57:26Z
dc.date.available2020-12-29T08:57:26Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374720
dc.description.abstractVI ÖZET İlköğretim okullarını öğrenen organizasyona dönüştürmede yönetici ve öğretmen algıları/Ankara ili Örneği: ilköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin okullarını öğrenen organizasyona dönüştürme algılan ile görüşlerin arasında farklar olup olmadığını ortaya koyarak, yeni bilgilere ulaşmak araştırmanın konusunu oluşturmuştur. Araştırma, `tarama` modelindedir. İlköğretim okullarını, öğrenen organizasyona dönüştürmede, öğretmen ve yönetici algılarının ölçülmesinde, araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Ankara iline bağlı; Mamak, Altındağ, Çankaya, Yenimahalle, Keçiören, Etimesgut, Gölbaşı, Sincan ilçelerinden random yöntemiyle seçilen 85 ilköğretim okulundan 120 yönetici ve 800 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin istatiksel analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, tekyönlü varyans analizi, grupların görüşleri arasında fark olup olmadığı t-testi ve scheffe yöntemi ile kontrol edilmiştir. Araştırmada anlamlılık düzeyi.05 ve.01 olarak kabul edilmiştir. Araştırmaya ilişkin bulgular; 1. Açıkça belirtilen öğrenmeyi tanımlama ve vizyon alt boyutunda; yaş, unvan cinsiyet, grupları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Bölge grupları arasında da anlamlı fark bulunmuştur. 2. Personel geliştirme ve destekleme alt boyutunda; yaş, unvan, cinsiyet grupları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Bölge grubunda anlamlı fark bulunmuştur. 3. Değişim kültürü oluşturma alt boyutunda; yaş, unvan, cinsiyet gVuplalrî arasında anlamlı fark bulunmuştur. Bölge grupları arasında anlamlı fark bulunmuştur. 4. Değişen süreçte doğru hizmeti gerçekleştirme alt boyutunda; yaş unvan, cinsiyet grupları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Bölge grupları arasında anlamlı fark bulunmuştur.vıı 5. Farklı gruplarla işbirliği ile örgüt yapısını yenileme alt boyutunda; yaş, unvan, cinsiyet grupları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Bölge grupları arasında anlamlı fark bulunmuştur.
dc.description.abstractIV The Primary School SVIanagers/Adrninistrators and Teachers Do Perceive The Transformation Of Primary School Into Learning Organisations This research, which theme is the way the primary school managers/administrators and teachers do perceive the transformation of primary school into learning organisations is based on the perception of this transformation by the primary school managers and teachers employee in the Administrative Province of Ankara and does also detect the possible differences that different factors can bring about. The main model used in this research is 'scan model 'and a questionnaire constituted by the searcher herself, is used in order to bring into body and objectively measure the way the primary school teachers and managers /administrators perceive the transformation of their schools into learning organisations. The circumference of this research is extended to 85 random chosen schools in Mamak, Altındağ, Çankaya, Yenimahalle, Keçiören, Etimesgut, Gölbaşı and Sincan districts found in Administrative Province of Ankara and all the data is obtained by evaluating the answers of 800 teachers and 120 managers /administrators working in these 85 schools The statistical analyse of the data is completed by using frequencies, percentage, arithmetic average and unilateral variance analyses. On the other hand, the significance of the differences found between different groups is checked by using 't test and scheffe method. The significance level coefficient has been accepted as.0.5and.0.1 The conclusions regarding to this research are: 1 Being viewed by the 'Clearly Emphasized Learning and Vision ' sub- dimension, the differences that components like age, gender and title docause between groups are found to be significant. On the other hand, there is significant difference found between the groups of different districts. 2. Being viewed by the `Staff Improvement and Support` sub- dimension, the differences that components like age, gender and title do cause between groups are found tobe significant.On the other hand, there is significant difference found between the groups of different districts 3. Being viewed by the '`Construction of the Change Culture` sub- dimension, the differences that components like age, gender and title do cause between groups are found to be significant. On the other hand, there is significant difference found between the groups of different districts. 4. Being viewed by the `Realisation Of The Proper Services During The Changing Process` sub-dimension, the differences that components like age, gender and title do cause between groups are found to be significant. On the other hand, there is significant difference found between the groups of different districts. 5. Being viewed by the `Collaboration Between Different Groups and Renewal Of The Structure of The Organisation` sub-dimension, the differences that components like age, gender and title do cause between groups are found to be significant. On the other hand, there is significant difference found between the groups of different districts.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim okullarını öğrenen organizasyona dönüştürmede yönetici ve öğretmen algıları
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmTeacher perception
dc.subject.ytmPrimary education teachers
dc.subject.ytmLearning organizations
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmPerception
dc.identifier.yokid101374
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid97396
dc.description.pages151
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess