Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı giriş-müzik yetenek sınavlarının geçerlik ve güvenirlik yönünden incelenmesi ve değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Uçan, Ali | |
dc.contributor.author | Tarman, Süleyman | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:56:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:56:32Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374426 | |
dc.description.abstract | Ill ÖZET Bu araştırmada Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 1998 yılı `Giriş - Müzik Yetenek Sınavları` geçerlik ve güvenirlik yönünden incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Söz konusu Müzik Yetenek Sınavı'nın (MYS), -verilerinin uygunluğuna bağlı olarak- `yordama geçerliği` ve `puanlama güvenirliği` belirlenmiş ve bunun ışığında testin geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda yapılan çözümlemeler sonucunda MYS'nin geçerlik ve güvenirliğine ilişkin katsayılar aşağıdaki gibi bulunmuştur. MYS'nin yordama geçerliğine ilişkin korelasyon katsayısı 0.32 (PO.05), çoklu korelasyon katsayısı 0.41 (P=0.05) ve düzeltilmiş korelasyon katsayısı da 0.54'dür. MYS, düzeltilmiş korelasyon katsayısına göre üç yıllık toplam müziksel akademik başarının % 29'unu açıklamaktadır. Bu sonuç, MYS'nin yordama geçerliğinin olduğunu göstermektedir. MYS'nin puanlama güvenirliğine ilişkin korelasyon katsayısı hem `Kendall's W`, hem de `Anova Tek Yönlü Varyans Analizi` yöntemiyle 0.99 bulunmuştur. Bu katsayı MYS'de puanlayıcılar arası tutarlığın çok yüksek olduğunu göstermektedir. Ancak güvenirlik katsayısının yüksek çıkmasını, bir yandan puanlayıcıların `birbirleriyle tutarlı ve puanlamada yansız davrandıkları` şeklinde, öte yandan da `birbirlerinden bağımsız olmadıkları` şeklinde yorumlamak olasıdır. Bunların ışığında MYS'nin yordama geçerliğinin yükseltilmesi için MYS yönergesinden soruların deşifresini kolaylaştıran ve adayların sınava hazır olarak gelmelerini sağlayan tanım ve ifadeler çıkarılmalı, MYS'nin kapsamı yeniden düzenlenmeli ve MYS'ye başvuran adayların profili göz önüne alınarak Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi (AGSL) mezunu olanlar ve olmayanlar için birbirinden farklı, iki ayrı MYS hazırlanmalı ve uygulanmalıdır. AGSL mezunu olmayanlara uygulanacak MYS'de `müziksel okuma-yazma` alt testi yer almamalı; AGSL mezunu olanlara uygulanacak MYS'de ise, günümüzde kullanılan alt testlere ek olarak müziksel çalma kapsamında `piyano çalma` alt testi ile `müzik kuramları` alt testi yer almalıdır. Ayrıca `deşifre` becerisi, `müziksel okuma-yazma` alt testininIV yanısıra `müziksel çalma ve söyleme` alt testlerinde de yoklanmalıdır. Bunu izleyen araştırmalarla MYS'nin `yapı-kapsam ve uyum geçerlikleri` belirlenmelidir. MYS'nin puanlama güvenirliğinin hesaplanması, sadece puanlayıcılar arası uyuma ilişkin sonuçlar vermekte, ancak ölçme aracının yani MYS'nin kendisinin ölçmek istediği nitelikleri kararlı bir şekilde ölçüp ölçmediğine ilişkin sonuçlar vermemektedir. Bu nedenle MYS, diğer yöntemlerle de güvenirliği hesaplanabilir duruma getirilmelidir. MYS'nin güvenirliğini `test-tekrar test` yöntemiyle hesaplamak için MYS aynı öğrenci grubuna iki kez uygulanmalı ve iki uygulama arasındaki ilişki incelenmelidir. `Eşdeğer Formlar` yöntemiyle güvenirlik hesaplamak için birbirine eşdeğer olan iki farklı MYS hazırlanmalı ve aynı öğrenci grubu her iki testten de geçirilmeli ve iki testten elde edilen puanlar arasındaki ilişki incelenmelidir. `İç Tutarlılık` yöntemiyle güvenirlik hesaplamak için de `müziksel işitme-algılama/okuma-yazma` alt testleri puanlanırken puanlama çetelesinde ilgili yere toplam puan yazmak yerine artı (+) ve eksi (-) şeklinde kodlama yapılmalı, müziksel söyleme ve çalma alt testlerinde ise yeni bir derecelendirme ölçeği kullanılmalıdır. Bunlara ek olarak MYS uygulamalarında puanlama yapan komisyon en az beş kişiden oluşturulmalı ve puanlayıcıların birbirinden bağımsız olarak puan vermelerine daha çok özen gösterilmelidir. Müzik Yetenek Sınavı'nın geçerlik ve güvenirliğine ilişkin bu inceleme ve değerlendirmeler ışığında yukarıdaki önerilerin gerçekleştirilmesiyle MYS, gerek nesnellik ve gerekse iç ve dış tutarlılık bakımından istendik özelliklere daha uygun bir ölçme aracı haline getirilebilir. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT In this study, the `Musical Aptitude Exams` for enterance to the Gazi University, Department of Music Education have been assessed and evaluated for validity and reliability. Main intention was to find the coefficients of predictive validity and interscorer reliability of the Music Aptitude Test (MAT), provided that the data are appropriate. Regarding the predictive validity of the tests, analysis showed that the Pearson correlation coefficient is 0.32 (PO.05). The multiple regression analysis revealed a correlation coefficient of 0.41 (P=0.05), while correction for attenuation gave the correlation coefficient of 0.54. These results indicate that the MAT can be accounted for 29 % of the three years of academic achievement in music. Therefore, MAT has power of predictive validity. As for the interscorer reliability, the correlation coefficient has been found as r = 0.99 using both `Kendall's W` and `Anova One Way Variance Analysis` methods. This coefficient suggests a considerably high reliability among the judges. It is possible to interpret this result as `unbiased and consistent scoring` of judges, but also as `un-independent scoring.` To increase the predictive reliability of MAT, considering the profiles of applicants, two different tests should be prepared and applied for candidates who are graduated from the Anatolian High School of Fine Arts (AHSFA) and who are not. MAT for regular candidates should not include subtest of `musical reading and writing`, while MAT for AHSFA graduates should additionally include subtests of `musical playing - piano` and `music theory.` Furthermore, sight-reading skills should also be measured in `musical playing and singing` subtest beside the `musical reading and writing` subtest. Calculation of interscorer reliability of MAT only measures the consistency of judges, but not the reliability of the MAT as a tool to measure aptitudes. Therefore, reliability of MAT should be calculated by other methods. For test-retest method, MAT should be applied twice to the same applicant group, evaluating theVI differences. For parallel forms assessment, two equivalent MAT should be prepared, and both tests should be applied twice to the same applicant group for evaluating the scores. For internal consistency, +/- (true/false) coding should be used in scoring of `musical hearing-perception and reading- writing` tests, instead of total scores noted on judge matrix. Additionally, a special attention should be paid to independent scoring of MAT and scoring jury should have at least five judges. Upon the findings on validity and reliability of MAT, realizing the above suggestions, MAT can be enhanced as a measuring tool to be more evident in terms of objectivity, and internal and external consistency. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı giriş-müzik yetenek sınavlarının geçerlik ve güvenirlik yönünden incelenmesi ve değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Reliability and validity assesment and evaluation of Gazi University department of music education `enterence-musical aptitude exams` | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Validity | |
dc.subject.ytm | Art education | |
dc.subject.ytm | Reliability | |
dc.subject.ytm | Music education | |
dc.subject.ytm | Universities | |
dc.subject.ytm | Ability examination | |
dc.identifier.yokid | 113706 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 113171 | |
dc.description.pages | 142 | |
dc.publisher.discipline | Müzik Eğitimi Bilim Dalı |