Meslek lisesi kuaförlük bölümü saç bakımı ve yapımı-1 dersinin değerlendirilmesi ve yeni bir program model önerisi
dc.contributor.advisor | Ulusoy, Ayten | |
dc.contributor.author | Sağlam, Ayşe | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:56:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:56:17Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374312 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırmanın genel amacı. Meslek Lisesi Kuaförlük Dalı Saç Bakımı ve Yapımı-1 Dersini alan öğrencilerin dersin hedeflerine ulaşma derecelerini ve bu derste öğrendikleri davranışları işyerinde ve sınıf içinde uygulama yeterliğini belirleyerek, değerlendirmek ve yeni bir program model önerisi geliştirmektir. Araştırmanın evren ve örneklemini, 2001-2002 eğitim öğretim yılı Ankara il merkezi MEB Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü* ne bağlı Gölbaşı Meslek Lisesi Kuaförlük Dalı dokuzuncu sınıfına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. 40 öğrencinin hepsi araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada deneysel yöntem (kontrol grupsuz) kullanılmıştır. Araştırmada Saç Bakımı ve yapımı-I dersi programı incelenerek program içeriğine bağlı kalarak her bir modülün ( 9 modül ) hedefleri yeniden oluşturulmuş, her bir hedefin davranışları yazılmıştır. Her bir modülün hedef ve hedef davranışlarına göre belirtke tablosu hazırlanmıştır. Öğrencilerin bilişsel davranışlarını ölçmek amacıyla kullanılan ` Bilgi Testi`, Saç Bakımı ve Yapımı-I dersi müfredat programında yer alan her bir modül için ayrı ayrı hazırlanmıştır. Hazırlanan testin ön denemesi yapılarak geçerliği ve güvenilirliği sağlanmıştır. Her bir modül için bilgi testi; modül öncesi ön test, modül sonunda son test olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin her bir modül için ön test ve son test puanları hesaplanarak bilişsel davranışlardaki başarılarını değerlendirmek için veriler elde edilmiştir. Öğrencilerin psikomotor hedeflere ulaşma derecelerini belirlemek amacı ile dersin öğretim programında yer alan her bir modülle ilgili işlemlerin işlem basamakları belirlenmiştir. Her bir işlem 100 puan üzerinden değerlendirilmiştir. Bu puan işlem basamaklarının ağırlığına göre dağıtılarak `İşlem Değerlendirme Ölçekleri` hazırlanmıştır Her bir modül için hazırlanan işlem değerlendirme ölçeklerine göre derse giren öğretmenler tarafından öğrenciler işlemin uygulanması sırasında gözlenerek değerlendirilmiştir. Öğrencilerin Saç Bakımı ve Yapımı-I dersinde öğrendikleri davranışları sınıf içinde uygulama yeterlikleri hakkında öğretmen ve işyerinde uygulama yeterlikleri hakkında işyeri yöneticilerinin görüşlerini belirlemek için ankethazırlanmıştır. Ankette dereceleme ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin Saç Bakımı ve Yapımı-I dersinde öğrendikleri davranışları sınıf içi uygulamalarında ve işyerinde ne derecede uyguladıkları hakkında öğretmen ve işyeri yöneticilerinin görüşleri arsında anlamlı bir fark olup olmadığı t-Testi uygulanarak belirlenmiştir. Hazırlanan bilgi testi, işlem değerlendirme ölçekleri ve anket uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin bilişsel ve psikomotor başarıları karşılaştırılırken bağımlı gruplarda, işyeri yöneticileri ve öğretmen görüşlerinin karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda t-testi uygulanmış, anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgu ve yorumlara göre; öğrencilerin Saç Bakımı ve Yapımı-I dersi bilişsel hedef ve hedef davranışlara geçerli öğrenme düzeyine ulaştıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin, bilgi düzey belirleme ön test puanları ile bilgi düzey belirleme son test puanları arasında p<05 düzeyinde bilgi düzey belirleme son test lehine anlamlı bir fark vardır. Öğrencilerin, psikomotor davranış başarı puanlan aritmetik ortalamalarının geçerli öğrenme düzeyinde ve yeterli öğrenme düzeyine yakın olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin, bilişsel ve psikomotor hedef davranış başarı puanlan arasında p<05 düzeyinde psikomotor davranış başarıları lehine anlamlı bir fark vardır. Öğretmenler öğrencileri Saç Bakımı ve Yapımı-I dersinde öğrendikleri davranışları sınıf içinde uygulamada başarılı bulmaktadır. İşyeri yöneticileri öğrencileri Saç Bakımı ve Yapımı-I dersinde öğrendikleri davranışları işyerinde uygulamada orta derecede başarılı bulmaktadır. Öğrencilerin Saç Bakımı ve Yapımı-I dersinde öğrendikleri davranışları işyerinde uygulama yeterlikleri hakkında işyeri yöneticilerinin görüşleri ile sınıf içinde uygulama yeterlikleri hakkında öğretmen görüşlerini karşılaştırmak amacıyla yapılan t-Testi sonucuna göre öğretmen ve işyeri yöneticilerinin görüşleri arasında p<.05 düzeyinde anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin okulda uygulanan programda başarılı oldukları görülmüştür. Araştırmanın bulguları doğrultusunda yeni bir program model önerisi sunulmuştur. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT The general aim of this study is to evaluate the students who take Hair Care - I lesson by determining the degree of reachment to the lesson goals and the adequacy of students for applying the learnt behaviors in both class and office and also to after a suggestion a New Programme Model The universe and exemplary of this study is cansist of the students attending the nineth class of Hair Dresser Branch of Gölbaşı Vocational High School which studies under the scope of Ankara The Ministiy of Education Woman Technical Education General Administration all the fourty students are comprised in the study. The experimental method is used in this study. The programme of Hair Care-I lesson is searched and the goals of all modules ( 9 modules ) are reformed. The behaviors of each goal are written. The chart is prepared according to goal and goal behaviors of each module. 'Test of knowledge` used for measuring of cognitive behaviors of students, is prepared seperately for each modules in programme of Hair Care-I Lesson. The pilot study of prepared test is done and the reliability and validity of it is satisfied. For each module, knowledge test is applied the pretest before module and post test at the end of module. For each student, pretest and post test points of each module are calculated and datas for evaluating the sicccess of students in cognitive behaviors are found. Process steps for all proceses about each module in education programme of the lesson is determined for finding the degree of reachment to psychomor goals of students. Process is evaluated out of 100 points. This point is distributed in according to the importance of process steps and `Process Evaluation Scales` are prepared. The teachers who give this lesson, evaluates the students by using the evaluation scales prepared for each module,during the application of all process. A guestionnaire is prepared for determining the application proffiecency in office and of teachers about the students application proffiecency of leaint behaviors in Hair Care -I lesson in class. In this guestionnaire, likert scale is used. For finding the difference between the oppinions of office directors and the teachers about how much the students couldapph the knowledge that they learnt in lesson both class and officee, a t-test is applied. The prepared knowledge test, evaluation scale and the guestionnaire are developed by experts idea. In this study to compare the cognitive and psychomotor achivements of students in dependent groups and to compare the opinions of teachers and office directors in independent groups, the t-test is used. Alfa ( a ) level is taken as 0.05. As the conclusions and results supplied in this study, the students reach the goals and goal behaviors of Hair Care-I lesson in the valid learning level. About the success of cognitive behavior of students in Hair Care -I lesson, between the knowledge level determination pre-test points and the post-test points a difference of p <.05 level is found in the favor of post test The arithmetic average of psychomotor behavior success points is in the valid learning level and near the sufficient learning level. About the comparing the success of the cognitive and psychomotor behaviors in Hair Care-1 lesson, between the cognitive and psychomotor goal behaviors success points, a significant mean difference of p <.05 level is found in the favor of psychomotor behaviors success. The teachers think that the students are succesful about the application of learnt behaviors in Hair Care -1 lesson in class. The office directors think that the students are succesful in the middle alegree about the application of all learnt behaviors in Hair Care -I lesson in offices. As the result of t-test that is applied for comparing the opinions of office directors and teachers about the application of all learnt behaviors in Hair Care-I lesson in each of class and office, it is found that there is no significant mean difference as the level of p <05. As the result of this study the students are found succesful in the programme applied in school. A new programme model is presented by using the results of this study. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Meslek lisesi kuaförlük bölümü saç bakımı ve yapımı-1 dersinin değerlendirilmesi ve yeni bir program model önerisi | |
dc.title.alternative | The Evaluation of hair care-1 lessonin hair dresser branch of a vocational high school and the offer of new programme model | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Hair dressing | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | Vocational high schools | |
dc.subject.ytm | Program evaluation | |
dc.identifier.yokid | 116920 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 113279 | |
dc.description.pages | 260 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |