Sakarya Anadolu Lisesi 10. sınıf öğrencilerine verilen anlamlandırma stratejileri eğitiminin, öğrencilerin biyoloji dersinin `insanda boşaltım sistemi` konusunu öğrenme düzeyine etkisi
dc.contributor.advisor | Yılmaz, Mehmet | |
dc.contributor.author | Gürsoy, Nihal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:56:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:56:06Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374247 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırma, Lise 2. sınıf öğrencilerine verilen anlamlandırma stratejileri eğitiminin, biyoloji dersinin `İnsanda Boşaltım Sistemi` konusunu öğrenme düzeyine etkisini görebilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın genel amacı anlamlandırma stratejileri eğitiminin, biyoloji eğitimi açısından önemini vurgulamaktır. Araştırmada; anlamlandırma stratejileri eğitiminin, (1) öğrencilerin öğrenme düzeyi; (2) başarı testi bilgi ve kavrama basamağındaki sorulan cevaplama düzeyleri bakımından deney ve kontrol grupları arasında fark yaratıp yaratmadığı (3) ve yine aynı eğitimin, öğrencilerin stratejileri kullanma durumlarına etki edip etmediği incelenmiştir. Araştırma, öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılan deneysel bir çalışmadır. Bu çalışma, 2001-2002 öğretim yılında Sakarya Anadolu Lisesi 10. sınırlarındaki 120 öğrenci ile yürütülmüştür. Sakarya Anadolu Lisesinde bulunan 10. sınıf öğrencilerinden, şans yoluyla, 60'ar öğrencilik deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney grubu öğrencilerine anlamlandırma stratejileri eğitimi verilmiştir. Araştırmanın verileri; araştırmacı tarafından oluşturulan `İnsanda Boşaltım Sistemi` konulu basan testi ve `Anlamlandırma Stratejileri Ölçeği` aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; anlamlandırma stratejileri eğitiminin öğrencilerin öğrenme düzeyi, basan testi bilgi ve kavrama basamağı sorularını cevaplama düzeylerine etkisini belirleyebilmek için, test puanlarının aritmetik ortalamaları hesaplanmış, puanlar arasındaki farkın anlamlılığı çift yönlü varyans analizi ile test edilmiştir. Deney grubu öğrencilerine verilen anlamlandırma stratejileri eğitiminin, öğrencilerin, stratejileri kullanma durumlarında oluşturduğu farkı belirlemek için, `Anlamlandırma Stratejileri Ölçeği` sonuçlarının, 6 aşama için, aritmetik ortalaması ve ortalamalar arası farkın anlamlığını belirleyebilmek için `t testi` kullanılmıştır.Elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir. 1. Öğrencilere verilen anlamlandırma stratejilerine ilişkin eğitim, öğrencilerin öğrenme düzeyini, deney ve kontrol grupları arasında, deney grubu lehine farklılaştırmıştır. 2. Öğrencilere verilen anlamlandırma stratejilerine ilişkin eğitim, öğrencilerin basan testinin bilgi ve kavrama basamağındaki sorulan cevaplama düzeylerini, deney ve kontrol gruplan arasında, deney grubu lehine farklılaştırmıştır. 3. Öğrencilere verilen anlamlandırma stratejilerine ilişkin eğitimin, öğrencilerin stratejileri kullanma durumlarına etkisine ilişkin şu bulgular elde edilmiştir. Anlamlandırma stratejileri eğitimi; öğrencilerin yeni edindikleri bilgiyi kendi ön bilgileri ile ilişkilendirme durumları arasına farklılık oluşturmamış; buna karşılık ön örgütleyicileri, hatırlatıcıları, zihne yerleştirme stratejilerini kullanma, özetleme ve soru sorma çalışması yapma durumları arasında farklılık oluşturmuştur. IV | |
dc.description.abstract | ABSTRACT The main goal in this study is to determine the importance of using of elaboration strategies while giving biology education among the second class students at high school. In this context, it was investigated training of elaboration strategies with respect of following dimensions in the study: (1) the effect to learning level of students; (2) whether it makes differences related to the level to answering of questions at the degree of knowledge and comprehension among the experimental and control groups or not; and (3) the effect of using elaboration strategies to the students. The pretest-posttest model with matching control group has been used in this study. The sample of this study consisted of the second class students taking at the Sakarya Anatolia High School in the 2001-2002 Spring Semester. This research conducted on 120 students. The training of elaboration strategies have been given to the experimental students. The data of research were collected by using ` Excretory System at Human` subjected `Achievement Test ` and ` Elaboration Strategies Evaluation Scale `. Means, ANOVA and `t-test` test were utilized to analyse the data. The findings of the research can be given briefly as follows. 1. A significant difference could be found between the experimental and control groups related to learning level when giving the training of elaboration strategies to the students. 2. There is difference between the experimental and control groups related to the level of answering questions at the achievement test on degree of knowledge and comprehension when giving the training of elaboration strategies to the students.3. The differences were found in the case of using elaboration strategies when the elaboration strategies training gave the experimental group. VI | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sakarya Anadolu Lisesi 10. sınıf öğrencilerine verilen anlamlandırma stratejileri eğitiminin, öğrencilerin biyoloji dersinin `insanda boşaltım sistemi` konusunu öğrenme düzeyine etkisi | |
dc.title.alternative | The Effect of learning level while giving education of elaboration strategies on the subject of `excretory system at human` among the Sakarya Anatolian High School 10. th class students in biology lecture | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Explanation | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Learning methods | |
dc.subject.ytm | Secondary education | |
dc.identifier.yokid | 116926 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 113281 | |
dc.description.pages | 109 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |