Show simple item record

dc.contributor.advisorAkkutay, Ülker
dc.contributor.authorAltuntaş, Salih
dc.date.accessioned2020-12-29T08:56:02Z
dc.date.available2020-12-29T08:56:02Z
dc.date.submitted2002
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374221
dc.description.abstractÖZET Cumhuriyet döneminin ilk yılları, elitlerin, aydınların bürokrasiye, eğitim sistemine hakim oldukları dönemdir. Bu aydnlar görev yaptıkları kademelerde yapısal, niteliksel değişmelere öncülük etmişlerdir. Bunlardan biri olan Kazım Nami Duru'nun eğitimle ilgili görüşlerine baktığımızda, Cumhuriyet döneminde eğitim alanında gerçekleştirilen yeniliklerle büyük ölçüde örtüştüğünü görmekteyiz. Kazım Nami Duru öğretmenin yetiştirilmesi, öğretmenin görev anlayışı, Türk Milli eğitiminin temel amaçları, çocuk psikolojisi, eğitimin milliliği, laik eğitim, köylere eğitim götürülmesi ve mektep binalarının standardı gibi konularda makale ve kitaplarında önemli görüşler ileri sürmüş ve zamanın eğitim uygulamalarında etkileri olmuştur. Bu görüşler gerek Kazım Nami Duru'nun dönemini gerekse günümüzdeki eğitim durumunu anlamak için önemlidir. Bu nedenle Kazım Nami Duru'nun eğitimle ilgili görüşlerinin tespiti eğitim alanında önemli bir boşluğu dolduracaktır. Bu araştırmanın genel amacı, Cumhuriyet döneminin önemli şahsiyetlerinden Kazım Nami Duru'nun eğitim konusundaki görüşlerini yaşadığı dönemle birlikte incelemek ve Atatürk'ün eğitim uygulamalarına etkisini ortaya koymaktır. Araştırma konusu tarihi bir içeriğe sahip olduğundan, tarihsel araştırma yöntemi benimsenmiş olup, belgesel tarama tekniği kullanılmıştır. Belgesel tarama tekniğiyle ilk olarak genel bir tarama ile literatür taraması yapılmış, daha sonra elde edilen dokümanlar içerik çözümlemesi yoluyla incelenmiştir. Geçerli ve güvenilir veriler toplayıp, doğru sonuçlara ulaşmak amacıyla, veri kaynaklarının geçerliliği ve güvenirliliği için uzman görüşlerine baş vurulmuştur. Bu görüşler doğrultusunda şu belge ve dokümanlar veri kaynağı olarak kabul edilerek incelenmiştir. - Kazım Nami Duru'nun kendisine ait eserleri, makaleleri, beyanatları. - Kazım Nami Duru'nun tercüme ederek dilimize kazandırdığı eserleri. - Kazım Nami Duru'nun çalıştığı kurumlardan elde edilen dokümanlar. - Kazım Nami Duru hakkında yazılanlardır. Veri kaynaklarından elde edilen bulguların incelenmesi ile elde edilen sonuçlar şöyle özetlenebilir: 1. Hem Osmanlı döneminde, hem de Türkiye Cumhuriyeti döneminde yaşamış ve bu dönemlerde bir çok gelişmelere tanık olmuş önemli şahsiyetlerden biriolan Kazım Nami Duru, subay, edebiyatçı ve şair, tiyatrocu, gazeteci, siyasetçi ve eğitimci olarak çeşitli görevlerde bulunmuş renkli bir simaya sahiptir. Ancak eğitimcilik yönü daima ön planda olmuş ve bu alanda büyük katkılar sağlamıştır. Hayatının önemli bir bölümünü eğitimin her kademesinde çeşitli görevlerde bulunarak geçirmiştir. Atatürk'le birkaç kez görüşmüş ve ondan maddi ve manevi yardımlar görmüştür. Talim ve Terbiye Kurulu üyeliğine getirilmesi ve iki dönem milletvekili olması onun tavsiyeleri ile olmuştur. 2. Duru, Namık Kemal'in vatan ve hürriyet aşkı duygularının etkisinde kalmış, Ziya Gökalp'i okumuş, daha sonra Mustafa Kemal'e büyük bir sevgi ile bağlanmış ve ondan etkilenmiş, düşüncelerini onun görüşleri ile beslemiş bir eğitimcidir. 3. Duru, emir ve talimatlara dayalı, ezberci ve takrirci eğitim sistemini eleştirmiş ve bu yöntemin çocuğun şahsiyet ve karakter gelişimini engellediğini savunmuştur. O serbest bir eğitimden yanadır. Okullar, çocuğa sadece bilgi veren kurumlar değildir. Okulların temel görevi sosyal, siyasal ve ekonomik sorumluluklarını bilen Türklük bilincine sahip vatandaşlar yetiştirmektir. 4. Duru'ya göre anne ve baba çocuğu kendine benzetmeye çalışmamalı, onu doğal ortamlarda bırakmalı, sokağa çıkmasına, arkadaş edinmesine izin vermelidir. Öğretimde öğrenci merkezli bir öğrenmenin çocuğun gelişimine daha uygun olacağı, eğitimin dinamik olduğu, bugüne göre değil yarın olabilecek değişikliklere göre düzenlenmesi gerektiği düşüncesindedir. 5. Duru, okul öncesi eğitimin önemini vurgulamış, Osmanlıda ilk anasınıfının kurucusu olmuştur. Zorunlu eğitimin 11 yıl olması düşüncesinde olan Duru, okul öncesi eğitimin üç yaşında başlaması gerektiğini ifade etmektedir. 6. Yabancı dil eğitiminde başarısız olunmasının nedenini kendi dilimizdeki gramerin iyi bilinmemesine bağlayan Duru, Türkçe öğretimi konusunda çeşitli çalışmalar yapmıştır. Ayrıca tarih bilinci oluşturmada tarih dersinden yararlanılması gerektiğini vurgulamıştır. 7. Öğretmenliği bir ihtisas mesleği olarak gören Duru, öğretmenlerin kendilerini sürekli yenilemeleri gerektiğini vurgularken, öğretmenlerin en temel görevinin Atatürk ilke ve inkılaplarını çocukların ruhlarına işlemek ve genç nesilde yıkılmaz bir inanç haline getirmek olduğunu belirtmiştir.8. Duru'ya göre laik devlette herkes istediği gibi bir inanca sahip olabilir. Devletin görevi inanç özgürlüğünü korumaktır. Ailelerin çocuklarına dini eğitim verme konusunda serbest olmalarını kişi haklarına devletin bir saygısı olarak kabul etmekte, bu nedenle din derslerinin programlardan çıkartılmasını savunmaktadır. Türk eğitim sisteminde farklı görevlerde bulunarak önemli katkılar sağlayan Kazım Nami Duru, eğitim sisteminin çağdaşlaşması yönünde atılan adımlan desteklemiş, bugün bile hala geçerliğini kaybetmemiş eğitim ile ilgili görüşler ortaya koyarak, Türk eğitim tarihinde yerini almıştır. Türk Eğitim tarihinde yerini alan Kazım Nami Duru hakkında elde edilen bulgular ışığında öneriler şöyledir. 1 -Araştırmaya yönelik Öneriler; Öğretmenin yetiştirilmesi ve görev anlayışı bakımından getirdiği tespitler daha derinlemesine araştırılmalıdır. 2-Uygulamaya Yönelik Öneriler; a-Çocuk eğitimi ve bireyin karakter (ıra) eğitimi üzerine tavsiyelerinden günümüzün modern eğitimi içerisinde yararlanılmalıdır. b-Laiklik ve laik eğitim konusundaki görüşleri günümüzün devlet-toplum ilişkilerinde dikkate alınmalıdır.
dc.description.abstractSUMMARY The early years of the Republican Era are the Period when entellectuals and elite are dominant on bureacracy and educational system. Those entellectuals were pioneers for structural and characteristic renovation. When we take Kazım Nami Duru' s views on education, who was one of those pioneers, we see that his ideas cover the reforms being made true in the educational system during the Republican Era. In his books and articles Kazım Nami Duru put forward important ideas about some fields such as training of a teacher, a teacher's task understanding, the basic purposes of the Turkish National Education, children's physcology, a national education, a secular education, taking education to rural areas and standard of school buildings and so, he had many effects on educational applications of that time. These views are important for understanding both the period of Kazım Nami Duru and the educational situation today. Therefore finding out Kazım Nami Duru's views on education will fill an important gap in the field of education. The general purpose of this research is to examine Kazım Nami Duru's views on education, who was a distinguisted figure of the Republican Era, with the period when he lived, and to show his effect on Atatürk' s educational applications. As the subject of this research has a historical content, a method of historical content, a method of historical research has been chosen and a technique of document scan has been used. By means of the technique of document scan, firstly a literature scan has been done with a general scan, afterwards the documents obtained have been examined in a content analysis. To reach correct results by obtaining reliable and objective data experts' views have been taken to prove validity and reliability of data resource. In the direction of those views the following documents have been accepted and examined as data resource.. Kazım Nami Duru' own work, articles and declarations.. The works translated into Turkish by Kazım Nami Duru.. The documents taken from the instutitions where Kazım Nami Duru worked. T.C yükseköğretim kurulu DOKBMANTASYON MERKEZİ. The writings about Kazım Nami Duru. The results having been gained by examining the findings which have been obtained from data. Resources can be summarised as follows: 1 -Kazım Nami Duru, one of distinguished figures who lived during both the Ottoman Era and the Republican Era and witnessed so many developments in those periods, worked in many fields as military officer, literary man, poet, playwriter, journalist, politician, educationalist, had a colorful personality. But his educationlist side has always been one step ahead and he has made great contributions to this field. He spend a great part of his life by having various tasks in every stage of education. He has seen Atatürk for a few times and had material and moral aid from him. His being appointed to the membership of Talim Terbiye Kurulu (the Board of Tranning and Education) and being deputy have come real through Atatürk' s advice. 2.Duru is an educationalist who has gone under the influence of feelings of Namık Kemal' s love of country and freedom, read the works of Ziya Gökalp, afterwards had a fidelity to Atatürk with a great love and gone under influence of him, fed his thoughts with his views. 3. Duru has criticised a educational system full of mere repeat and commiting memory depending on instructions and claimed that this system has prevented any child from personal and characteristic development. He is on the side of free education. To him, schools are not the institutions which give just education to children. The basic task of schools is to grow up citizens having consciousness of being Turk, and being aware of their political, social and economical responsibilities. 4.To Dura parents must not want their to be alike themselves, let them be in natural environment, go out, make friends. He has a thought that a student centered- teaching is more convenient for development of child. He believes that educational process is a dynamic one, and so educational system must be regulated according to possible changes which may come up in future, not today. 5.He has emphasized that pre-school education is important, and he has been the founder of the first nursery education during the Ottoman Era. He has the thoughtthat compulsory education must be for 1 1 years and pre-school education must start at the age of 3. 6.Duru has made various studies in teaching Turkish language, pointing out that the reason for failure in foreign language teaching is not knowing the grammatical structure of our own language. And also, he has emphasized that history lesson must be used to make a national historical conscience. 7. Accepting being teacher is a profession of expertness, Duru has emphasized that teachers must renovate themselves continuously, and pointed out that the most basic task of teachers is to teach children Atatürk' s principles and make these a main belief in young generation's characters. 8. To Duru, everyone living in a secular state has to right to follow any religious belief they want. The task of state is to provide and keep freedom of belief. He emphasized that this situation is a respect of state to personal rights, pointing out that parents are free to perform or no to perform or not to perform their religious task. And so he belives that religious subject mustn't be in the curriculum. Kazım Nami Duru, who worked in various positions in the Turkish Educational System making very important contrubitions to it, has supported the efforts which can make educational system modern and contemporaryone. He has a distinguished place in Turkish educational history for putting forward views on education which are valid even today. As follow are the proposals in the light of the findings having been obtained about Kazım Nami Duru who took his place in the history of the Turkish Educational System: 1. The proposals to research; his views on training of teacher and teacher's understanding of task must be researched in detail. 2. The proposals to application; a. It must be profited from his advice to the education of children and the education of character of individual in the modern educational system today. b. In the context of the relationship between the state and the public today it must be paid attention to his views on secularism and secular education. %£. YÜKSUOJ?KJETIM KUSUL®en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBiyografitr_TR
dc.subjectBiographyen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleKazım Nami Duru hayatı ve eğitim görüşleri
dc.title.alternativeThe Life of Kazım Nami Duru and his views on education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmDuru, Kazım Nami
dc.subject.ytmRepublican Period
dc.subject.ytmEducation system
dc.identifier.yokid116604
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid113263
dc.description.pages90
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess