Türkçe öğretmenliği birinci sınıfta okuyan öğrencilerin okuma ve yazma becerileri ile genel kültür düzeyleri üzerine bir araştırma
dc.contributor.advisor | Yalçın, Alemdar Mustafa | |
dc.contributor.author | Doğan, Yusuf | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:55:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:55:34Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374028 | |
dc.description.abstract | ÖZET İnsanların birbirleriyle anlaşmalarını sağlayan dil, bir milleti meydana getiren en önemli unsurların da başında gelir. İnsanlarımızın birbirleriyle iyi bir şekilde anlaşabilmeleri, büyük bir hızla değişen ve gelişen dünyada yeniliklerden haberdar olabilmeleri, sağlıklı bir iletişimin varlığını bağlıdır. İletişimin sağlıklı olabilmesi de, iletişimdeki taraflar olan `Kaynak` ile `Hedefin, dili doğru, anlaşılır ve güzel kullanmalarını gerektirir. `Kaynak` ile `Hedeften birinin veya her ikisinin dili kullanmada yetersizlikleri varsa, o iletişimin sağlıklı olması düşünülemez. Okullarımızdaki eğitim ve öğretim faaliyetleri de, en genel anlamda bir iletişim işidir. Millî Eğitim Temel Kanunu ve Programlarda belirtilen amaçlara ulaşılabilmesi, beklenen davranışların öğrenciler tarafından sergilenebilmesi; iletişimin sağlıklı olmasına, dolayısıyla da Türkçemizin verimli ve etkili olarak kullanılmasına bağlıdır. İşte bundan dolayı Türkçenin eğitimi ve öğretimi, son derece önemli bir konudur. Uzun yıllardan beri, ilköğretim birinci kademeden üniversiteye kadar, yapılan çeşitli araştırma sonuçları, çocuklarımıza ve gençlerimize Türkçeyi iyi öğretemediğimizi göstermektedir. Bunun çeşitli nedenleri vardır. Bu nedenlerin en önemlilerinden birisi, öğretmen yetiştirme hususudur. Temel Eğitimin 8 yıla çıkartılması çalışmalarının yoğunlaştığı 1990 Ti yıllarda, Eğitim Fakülteleri bünyesinde Türkçe Öğretmenliği Bölümlerinin de kurulması için çalışmalar yapılmıştır. Nitekim ilk kez 1992 yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı'na 40 öğrenci alınmıştır. O yıldan sonra Türkiye'deki birçok üniversitede Türkçe Öğretmenliği Bölümü açılmıştır ve açılmaya devam etmektedir. 1992 yılında Türkçe Öğretmenliği Bölümüne alman öğrenci sayısı 40 iken bu sayı 2001 yılında 24 üniversitede toplam 3160'a yükselmiştir. Sayılardaki bu artış Türkçe öğretmeni yetiştirmenin önemini açıkça ortaya koymaktadır.İlköğretim okulunu hatta liseyi bitirmiş öğrencilerin ana dilimiz olan Türkçeyi kullanma konusundaki yetersizlikleri, başta öğretmenlerin iyi yetiştirilmemesine bağlıdır. Biz bu araştırmada Üniversitelerimizin Eğitim Fakülteleri bünyesinde bulunan Türkçe Öğretmenliği Bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin okuma ve yazma becerileri ile genel kültür düzeylerini tespite çalıştık. Araştırmamız sırasında, ilk ve ortaöğretimi bitirmiş öğrencilerde görülen dil yetersizliklerinin benzerleriyle karşılaştık. Bu araştırma neticesinde, öğretmen adaylarında var olan dil yetersizliklerinin giderilmesi için Türkçe Öğretmenliği Bölümlerinde uygulanan eğitim programının yeniden gözden geçirilmesinin gerekli olduğunu düşünüyoruz. Türkçe öğretmenlerinin nitelikli olarak yetişmesi, nitelikli öğretmenlerin hızla yurt çapında eğitim ve öğretim faaliyetlerine başlamasıyla birlikte, okullarımızdaki Türkçe eğitim ve öğretiminin iyiye, çok daha iyiye gideceği kanaatindeyiz. | |
dc.description.abstract | m ABSTRACT The language that makes people understand each other is the most essential part in the formation of a nation. The effective communication between people depends on adjusting to the ever changing and developing world. At the same time the communication between the `source` and `target` needs using a properand understandable language. If there is an inadequacy in the language used by the `source` and `target` on one of the sides or both sides, it is impossible to think of an efficient communication. The activities of pedagogy and education is in the most general meaning a matter of communication. For reaching the targets that are given in the curriculum and the National Education Fundamental Law, the students exhibiting the expected behaviourals; depends on an effective communication, so using an effective and productive Turkish Language. Therefore the education of Turkish language is very important. After the various research results since years it shows us that we couldn't teach our children and teenagers a good Turkish from primary scholl till university. There are differant reasons for this. One of the most important reasons for this is the training of teachers. In the 1990 years when the study of Primary and Secondary Education for raising it up to 8 years became dense, there were also studies for opening a Turkish Language Teacher Department in Gazi University, Gazi Education Faculty. In the year 1992, for the first time 40 students were taken at Gazi University Gazi Education Faculty Turkish Language Teacher Department. After these years a lot of Turkish Language Teacher Departments were opened and continue opening in many Universities. In 1992 the number of students taken at the Turkish Language Teacher Department was only 40, now in 2001 this number has became 3160 in total at 24 universities. The rise in the numbers openly expresses the importance of teacher training.IV The inadequacy in using our mother language, Turkish of students graduated from basic school and even high school first of all depends on a bad training of the teachers. In this rerearch we tried to determine reading-writing skills and general culture level of the students in the Turkish teacher departments in education faculties of our universities. During our research we confronted the same language inadequacies of students graduated from basic and high schools. The outcome of this research is that we think, it is necessary to revise (examine) the education curriculum, used at the Turkish Teacher Departments, to eliminate the inadequacies of the language used by the teaches candidates. We believe the Turkish language education in our schools will became better by training qualified Turkish teachers, and their starting education activities over the nation with high speed. Dokümantasyon mer***' | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türkçe öğretmenliği birinci sınıfta okuyan öğrencilerin okuma ve yazma becerileri ile genel kültür düzeyleri üzerine bir araştırma | |
dc.title.alternative | A Research on reading, writing skills and general culture levels of the students in the Turkish teaching training departments in education faculties | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Öğretmenliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Cultural characteristics | |
dc.subject.ytm | General knowledge | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Reading-writing | |
dc.subject.ytm | Socio-cultural level | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.identifier.yokid | 113719 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 113180 | |
dc.description.pages | 203 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |