Görme engelli öğrencilere matematikte sözlü problem çözümünün öğretiminde doğrudan öğretim yaklaşımına göre hazırlanan öğretim programının akranlar aracılığıyla sunulmasının etkililiği
dc.contributor.advisor | Tuncer, A. Tuba | |
dc.contributor.author | Karakoç, Tamer | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:55:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:55:32Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374012 | |
dc.description.abstract | OEET Bu araştırmanın amacı, görme engelli öğrencilere matematikte; Değişim, karşılaştırma, sınıflama problemleri çözümünün öğretiminde akran eğitiminin etkili olup olmadığım araştırmaktır. Araştırmanın deseni tek denek deneysel desenlerinden `Çoklu Yoklama Deseni`dir. Araştırmada davranışlar arası çoklu yoklama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın deneklerini 2000-2001 öğretim yılında Aydınlıkevler Göreneller ilköğretim okuluna devam eden görme engelli ve matematikte sözlü problem çözme becerilerinin ön koşul davranışlarını yerine getiren iki öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanabilmesi için, `Sözlü Problem Çözme Ölçü Araçları Geliştirilmiş` Problem çözme öğretimine başlamadan önce, tüm deneklere birinci problem türü olan değişim problemleri için ölçü aracı her gün birer oturum olmak üzere üç oturum uygulanmıştır. Değişim problemleri başlama düzeyinden elde edilen verilerde kararlılık sağlanamayınca bir oturum daha başlama düzeyi verisi alınarak kararlılık sağlanılmıştır. Bunun yanında diğer problem türleri olan; karşılaştırma ve sınıflama problemlerinde birer oturum yoklama ölçümü uygulanmıştır. İlk problem türü olan değişim problem çözme materyali öğrencilere uygulanmıştır. Değişim problemlerinin öğretimi tamamlanıldıktan sonra, üç oturum halinde değişim problemleri değerlendirme ölçü aracı uygulanılmış ve deneklerin tepkileri kaydedilmiştir. Daha sonra sınıflama problemleri için bir oturum yoklama ölçümü alınmış ve karşılaştırma problemleri için başlama düzeyi verileri alınmaya başlanılmıştır. Karşılaştırma problemleri verilerinde kararlılık sağlanılınca, karşılaştırma problem çözme materyali öğrencilere.uygulanmıştır. Karşılaştırma problemleri öğretimi tamamlanıldıktan sonra, üç oturum halinde karşılaştırma problemleri değerlendirme ölçü aracı uygulanılmış ve deneklerin tepkileri kaydedilmiştir. Daha sonra sınıflama problemlerinde başlama düzeyi verileri alınmaya başlanılmıştır. Sınıflama problemlerinde kararlılık sağlanıldıktan sonra, sınıflama problem çözme materyali öğrencilere uygulanmıştır. Sınıflama problemlerin öğretimi tamamlanıldıktan sonra, üç oturum halinde sınıflama problemleri değerlendirme ölçü aracı uygulanılmış ve deneklerin tepkileri kaydedilmiştir. Performans alma ve akran eğitmenlere öğretim çalışmaları araştırmacı tarafından bir- bir, eğitilen öğrencilere de öğretim çalışmaları akran eğitmenler tarafından bire-bir uygulama ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde grafiksel analiz kullanılmıştır. Araştırma bulguları, görme engelli öğrencilere `Matematikte; değişim, karşılaştırma, sınıflama problemleri çözümünün öğretiminde, akran aracılığıyla yapılan öğretimin` öğrencilerin matematikte belirlenen sözlü problem türlerinde çözdüklerinde etkili olduğu izlenimini vermektedir. | |
dc.description.abstract | m SUMMARY The purpose of this study was to determine the effectiveness of peer tutoring while teaching change comparison, classification problems in mathematics to students white visually impaired. `Multiple probe across behaviors` which was one of the single subject dessigns was used as a research design. Two student with visually impored school of Aydmlikevler Göreneller during 2000-2001 education year andd who have the pre-refuisite behhoviors of matthematics story problem solving skills. To collect the research data, `Mathematics story problem solving criterion referance tests` were developed. Before teaching problem solving, `change problem criterion referance tests` were applied three sessions every day to each students. Since the change problems do not suit the data abtained from the pre-sessions, an extra session has been carried out to find the baseline. Moreover, in other types of problems such as comparison and classification one probe was applied for each type. The change problem which is the first type of problem solving was administered to the students. After the teaching of the change problems has been completed the assesment device of change problems has been used and the feedback has been taken from the subjects in tree sessions. After that one session of probe for the classification problem has been recorded and then the data for the starting level of the comparison has been taken. When the data becomes suitable for the comparison problem, the material to solve the comparison problem has been given to the subjects. After the teaching of the comperison problems has been achieved the assesment device of change problems has been used and the feedback has been taken from the subjects in tree sessions. After that the data for the starting level of the classification problem has been recorded. When the data becomes suitable for the classification problem the material to solve the problem has been given to the students. After the teaching of the classification problem has been over, the assesment device of grouping classification has been used and the feedback has beenIV taken from the subjects in tree sessions. The teaching procedures has been given to the students by the researcher and those students hove helped theit peers. Data of the study were given in graphs and the graphs were gualitatively interpreted. Ressults of the study indicated that at the end of the instruction of solving change, comparison, classification problems by peer tutoring was efective in mathematics story problem solving. tc yükseköğretim kueoui i>OKÜMANTASYO« MUKEH | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Görme engelli öğrencilere matematikte sözlü problem çözümünün öğretiminde doğrudan öğretim yaklaşımına göre hazırlanan öğretim programının akranlar aracılığıyla sunulmasının etkililiği | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Peer | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Direct instruction | |
dc.subject.ytm | Visually impaired | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.identifier.yokid | 132590 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 113248 | |
dc.description.pages | 174 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |