İlköğretim fen bilgisi dersi öğretimi 6. sınıf biyoloji konularında kavram haritalarının kullanımı ve başarıya olan etkisi
dc.contributor.advisor | Bal, Şenol | |
dc.contributor.author | Akgündüz, Devrim | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:55:21Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:55:21Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/373933 | |
dc.description.abstract | Fen bilgisi öğretiminde biyoloji konulan öğrencilerin en çok zorlandığı konulardandır. Bu konulardan birisi de `Canlının İç Yapısına Yolculuk` ünitesidir. Bu konuların öğretimi sırasında ve sonrasında öğrencilerin birçok yanlış kavrama sahip oldukları bilinmektedir. Bunun önlenebilmesi için klasik tekniklerden uzaklaşarak yeni tekniklerin kullanılması gerekmektedir. Bu tekniklerden birisi de kavram haritalarıyla öğretim tekniğidir. Bu araştırmanın amacı; fen bilgisi dersi öğretiminde kavram haritaları ile yapılan öğretimin öğrencinin fen kavramlarını doğru kavramsallaştırmasına ve böylece geçerli kavramlar edinmesine olan etkisini incelemek, ayrıca fen bilgisi dersi biyoloji konularında yanlış kavramların giderilmesinde ve başarının arttırılmasında geliştirilen kavram haritalarının etkisini ortaya koymaktır.11 Araştırma ön test-son test kontrol gruplu desende, deneme modelinde bir araştırmadır. Deneme gruplarından birisi kavram haritalarıyla çalışırken diğeri ise klasik öğretim çalışması yapmıştır. Bu çalışmanın örneklemini, Konya İli Selçuklu İlçesi Hakim Ömer Onsun İlköğretim Okulu'nun 6. sınıfta öğrenim gören iki ayrı sınıfındaki 100 öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma 2001-2002 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde yapılmıştır. Ön çalışmalar yapıldıktan sonra; `Canimin İç Yapısına Yolculuk` ünitesi kontrol grubuna klasik öğretim teknikleriyle, deney grubuna ise kavram haritaları tekniği ile anlatılmıştır. Her iki gruba ön test ve son test uygulanarak `Canlının İç Yapısına Yolculuk` ünitesindeki başarıları ölçülmüştür. Sonuçlar manidar düzeyde anlamlı çıktığından uygulamalar arası farkın anlamlılığını belirlemek için t-testine başvurulmuştur. İstatistiksel olarak değerlendirilen sonuçlar, `Canlının İç Yapısına Yolculuk` ünitesinde kavram haritaları ile yapılan öğretimin öğrencinin fen kavramlarını doğru kavramsallaştırmasına ve böylece geçerli kavramlar edinmesine olan etkisini olumlu olarak ortaya koymuş ayrıca fen bilgisi dersi biyoloji konularında yanlış kavramların giderilmesinde ve başarının arttırılmasında geliştirilen kavram haritalarının öğrencilerin basarılarını artırdığı sonucuna varılmıştır. | |
dc.description.abstract | Biology subjects are the most difficult ones for students while teaching science. Some of them are about the `Insight into the internal structure of beings` unit. While teaching these subjects it is known that students obtain many wrong concepts. It is vital to use new methods instead of classical methods in order to present this One of these new methods in teaching with the help of concept maps. The main aim of this research is to examine the influence of science classes that were carried out with the help of concept maps on student conceptualization. Additionally, this research aims to prevent wrong concepts about biology subjects and increase success by the help of concept maps. This research is in essay type pre-post test control group study. One of the experiment group used concept maps while the other group used classical teaching methods. The research was carried out in Selçuklu - a district of Konya - in Hakim Ömer Onsun Primary School with two different classes consisting of 100 6th grade students. It was carried out in the year of 2001-2002 in second semester. XC. YÜKSEKÖ?RETİM KUEOUj)IV After doing the preliminary studies `Insight into the internal structure of beings` unit was applied by the help of classical method in control group and concept maps in experiment group. The success of both group was evaluated by pre - post test. The results are expressive and t-test was used to reveal the difference between implementations. The statistically evaluated results show that concept maps help students to conceptualize scientific subjects correctly. Further more, concept maps which one used in science lessons remove correct concepts and increase success. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim fen bilgisi dersi öğretimi 6. sınıf biyoloji konularında kavram haritalarının kullanımı ve başarıya olan etkisi | |
dc.title.alternative | Primary school science education the use of concept maps in 6 th grade biology subjects and their effect on success | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | Science lesson | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Concept maps | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.identifier.yokid | 116900 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 113272 | |
dc.description.pages | 139 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |