İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan metinler ile öğrenci kompozisyonlarının okunabilirlik düzeyleri açısından karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Akyol, Hayati | |
dc.contributor.author | Temur, Turan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:55:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:55:17Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/373903 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan metinler ile öğrenci kompozisyonlarının okunabilirlik düzeyleri açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda aşağıdaki sorulara da yanıt aranmıştır. 1. İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilinde bir cümle içerisinde kullandıkları ortalama sözcük sayısı kaçtır? 2. İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bir sözcükte kullandıkları ortalama hece sayısı kaçtır? 3. İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerde bir cümle içerisinde ortalama sözcük sayısı kaçtır? 4. İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerde bir sözcükte ortalama hece sayısı kaçtır? 5. Ders kitabında bulunan metinlerle 5. sınıf öğrenci kompozisyonlarının okunabilirlik düzeyleri arasında anlamlı bir fark var mıdır? Araştırma grubunu 2001 - 2002 eğitim öğretim yılında Ankara İH, Çankaya ilçe sınırları içerisinde bulunan Gazi Koleji. Sarar İlköğretim, Mimar Kemal, Ayşe Abla Koleji, Ulubatlı Hasan İlköğretim okulu 5. sınıf öğrencileri ve bu öğrencilerin okudukları Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Çalışmada veriler üç aşamada toplanmıştır. İlk olarak araştırmanın örneklemini oluşturan okullara devam eden ilköğretim 5. sınıf Öğrencilerine araştırmacı tarafından gerekli açıklamalar yapılarak bir ders saat süresince kompozisyonlar yazdırılmıştır. Ardından çalışmaya katılan sınıfların kullandıkları Türkçe ders kitapları belirlenmiş ve temin edilmiştir. Son olarak da ders kitaplarından seçilen metinlere ve öğrenci kompozisyonlarına Ateşman (1997) tarafından geliştirilen okunabilirlik formülü uygulanarak gerekli veriler elde edilmiştir. Hem öğrenci kompozisyonlarına hem de ders kitaplarına ait okunabilirlik değerleri arasında, anlamlı bir farkın olup olmadığı SPSS'te t- testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, İlköğretim 5. Sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan metinler ile 5. Sınıf öğrencilerine ait kompozisyonların okunabilirlik düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. | |
dc.description.abstract | The basic purpose of this research; was to compare the readability level of fifth grade textbook and the readability level of students' compositions. The research has been based on with five base problems. 1. What is the average number of words that fifth grade students use in a composition sentence ? 2. What is the average number of syllable that fifth grade students use in a word ? 3. What is the average number of words in a sentence of fifth grade Turkish Textbooks? 4. What is the average number of syllable in a word of fifth grade Turkish Textbooks? 5. Is there a significiant difference between readability level of fifth grade textbook and readability level of students' compositions. Population of the research is fifth graders of Gazi College, Sarar Elementary, Mimar Kemal Elementary, Ayşe Abla College and Ulubatlı Hasan Elementary schools in Çankaya and the textbooks which these students use. The sample has been randomly chosen among the schools located in Çankaya. The data was collected in three phases. In the first phase, students wrote the compositions. In the second phase, fifth grade Turkish Textbooks has been selected by researcher. Last phase, readability formula that developed by Ateşman (1997) has been administred to Turkish Textbooks texts and students' compositions. The obtained readability scores of Turkish Textbooks and students' compositions were analyzed through SPSS software. According to the findings of this research there is no significiant difference between the readability level of fifth grade textbook and the readability level of students' compositions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan metinler ile öğrenci kompozisyonlarının okunabilirlik düzeyleri açısından karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Comparison the readability level of fifth grade textbook and the readability level of students compositions | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mother tonque | |
dc.subject.ytm | Textbooks | |
dc.subject.ytm | Composition | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.identifier.yokid | 116483 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 113251 | |
dc.description.pages | 95 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |