dc.contributor.advisor | İmer, Zahide | |
dc.contributor.author | Uysal, Sayit | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:54:38Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:54:38Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/373665 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırmada; Sınıf öğretmeni yetiştiren yükseköğretim kurumlarındaki sanat eğitimi ders programı uygulanma yeterliliğinin, öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın öğretim elemanı evrenini, sınıf öğretmenliği anabilim dalında sanat eğitimi ile ilgili dersleri vermekle görevli, toplam 44 eğitim fakültesi içinden, görüşleri alınabilen 26 eğitim fakültesindeki 46 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Öğrenci örneklemini ise, evrendeki 44 eğitim fakültesi içinden tabakalama ve random usulüyle seçilen, 9 eğitim fakültesindeki sınıf öğretmenliği öğrencilerinin 442 'si meydana getirmektedir. Araştırmada öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerini almak için veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Likert Tipi anket kullanılmıştır. Anlamlı farklılıkların olup olmadığı 0,05 düzeyinde test edilmiştir. Verilerin analizinden ortaya çıkan bulgular ve bu bulguların tespitinde kullanılan istatistiksel yöntemler şöyledir; ''Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri` dersiyle ilgili olarak: Dersin amaçlan, öğretim elemanları ve öğrenci görüşlerine göre `orta` düzeyde gerçekleştirilmektedir. Konuların uygulanma düzeyi ise öğretim elemanlarına göre `oldukça` düzeyinde iken, öğrenci görüşlerine göre `orta` düzeyde görünmektedir. Öğrenme-öğretme süreçleriyle ilgili olumlu görüşlere, hem öğretim elemanları hem de öğrenciler `orta` düzeyde katılmaktadırlar. Değerlendirme boyutuyla ilgili öğretim elemanı görüşleri `tamamen katılıyorum` düzeyinde iken, öğrencilerin görüşleri `orta` düzeyde kalmaktadır. `Resim-iş eğitimi` dersiyle ilgili olarak: Dersin amaçlan ve konulan, öğretim elemanlarına göre `oldukça` düzeyinde gerçekleştirilirken, öğrencilere göre ise `orta` düzeyde gerçekleştirilmektedir. Öğrenme-öğretme süreçleri boyutuyla ilgili olumlu görüşlere, hem öğretim elemanları hem de öğrenciler `orta` düzeyde katılmaktadırlar. Değerlendirme boyutuyla ilgili öğretim elemanı görüşleri `oldukça` düzeyinde iken, öğrencilerin görüşleri `orta` düzeydedir. İki dersle ilgili bu bulguların tespitinde frekans, yüzde ve aritmetik ortalamadan yararlanılmıştır. Sanat eğitimi ders programını oluşturan her iki dersin tüm boyutlarıyla ilgili öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri arasında, uygulanan t-testi sonuçlarına göre,anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. Bu anlamlı farklılıklar öğretim elemanlarının lehinedir. Öğretim elemanlarıyla ilgili bağımsız değişkenlerden: Öğretim elemanlarının görev unvanlarına göre anlamlı farklılık, iki dersten sadece `Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri` dersinin konular boyutunda, öğretim görevlileri ile `diğer`leri (Okutman, araştırma görevlisi, öğretmen) arasında ve öğretim görevlilerinin lehine çıkmıştır. Anova Testiyle bulunan bu anlamlı farklılıkların hangi guruplar arasında olduğu, Tukey HSD Testiyle belirlenmiştir. Öğrenim durumlarına göre anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Öğretim elemanlarının çalıştıkları bölümlere, hizmet sürelerine, sanat eğitimi ders programı geliştirme sürecine katılıp katılmadıklarına ve programa yaklaşım tarzlarına göre anlamlı farklılıklar olup olmadığının tespitinde t-testi kullanılmıştır. Belirtilen bağımsız değişkenlerden programa yaklaşım tarzlarına göre, iki dersten sadece `Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri` dersinin amaçlar boyutunda anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Bu farklılık sanat eğitimi ders programına olumsuz yaklaşanlara göre, programa olumlu yaklaşanlar lehine görünmektedir. Öğrencilerle ilgili bağımsız değişkenlerden: Öğrencilerin öğrenim gördükleri eğitim fakültelerine göre, iki dersin tüm boyutlarına ilişkin görüşleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. Anova Testiyle bulunan bu anlamlı farklılıkların hangi guruplar arasında olduğu, Tukey HSD Testiyle belirlenmiştir. Öğrencilerin mezun oldukları ortaöğretim kurumlarına göre görüşleri arasında, her iki dersle ilgili anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Öğrencilerin, her iki dersten, dersi aldıkları ilk yarıyıldaki basan notuna göre, görüşleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Öğrencilerin her iki dersi de aynı öğretim elemanından alıp almama durumlarına göre, görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının tespitinde t-testi kullanılmış, iki dersin de değerlendirme boyutu hariç, diğer bütün boyutlarda anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Bu anlamlı farklılıklar, iki dersi de aynı öğretim elemanından alan öğrencilerin lehine, daha olumlu çıkmaktadır. Araştırma verilerinin analizinden elde edilen bulgulara göre: Öğretim elemanı ve öğrencilerin, program uygulamalarına ilişkin `orta düzeyde katılıyorum` şeklindeki ortak görüşleri, sınıf öğretmenliği sanat eğitimi ders programının yeterli düzeyde uygulanamadığını göstermektedir. | |
dc.description.abstract | Ill ABSTRACT In this study; the aim is to evaluate the applicability sufficiency of the art education course curriculum in the higher education institutions according to the view of the teaching staff and the students. The study's universe of the teaching staff consists of 46 teaching staff members in the 26 educational faculties within the total 44 educational faculties whom are giving art education lectures in the department of Primary School Teaching. The sample of the students consist of 442 students from 9 educational faculties within the total universe of 44 educational faculties whom were chosen randomly and by tan. In the study, for data collection of the concepts of the teaching staff and students, a Likert Type questionnaire which was developed by the researcher was used. Whether there were a meaningful differentiation or not was tested at the level of 0,05. The findings of the data analysis and the statistical methods that are used in the determination of the findings are as following; In relation with `Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri` course: for the teaching staff and the students the aim of the course was actualized in the `medium` level. While the 1 evel o f application o f the subjects are at the `quietly` 1 evel, the students answers were at the `medium` level. For the possitive concepts of the learning-teaching process both the teaching staff and the students answers were in the `medium` level. Though the teaching staffs view on evaluation dimension is at the level of `completely agree`, the students view were at the `medium` level. In relation with the `Resim-İş Eğitimi` course: the aim and subjects of the course were actualized at the level of `strongly agree` according to the teaching staff and at the `medium` level for the students. To, the possitive views for the learning-teaching process level both the teaching staff and the students agreed at the `medium` level. The evaluation dimension view of the teaching staff was at the `quitely` level and the students were at the `medium` level. In gaining the findings of these two coursus frequency, percentage and arithmetic mean were used. Meaningful differences were seen in all dimensions between the teaching staffs and students views, in the findings of the applied t-test, in the two courses which form the art education course curriculum. The meaningful differences are in favour of the teaching staff.IV Related to the independent variables of the teaching staff: in the meaningful differences in the duty title of the teaching staff, within the two courses only the `Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri` course, the difference was seen between the instructors and the others (Lecturers, research asistants, teachers) on the subject dimension in farour of the instructors. In determining the meaningful differences which were found with the Anova Test, Tukey HSD Test was used to found in which groups. Meaningful differences were not seen in the educational level. In determining whether there were meaningful differences or not in the department they work, their duty period, whether they have attended in the process of the development of the art educational course curriculum and their approach towards the programme a t-test was used. Their approach style within the indicated independent variables, meaningful differences were found in the aim level only in the `Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri` course within the two courses. The differences were in farour of the ones who approached possitively, to the ones who approached negatively to the art education course curriculum. In the independent differences related to the students: in the educational faculties which the students study, meaningful differences were seen in the total dimension of their view in the two lectures. In determining the meaningful differences which were found with the Anova Test, Tukey HSD Test was used to found in which groups. According to the high school they have graduated, in the student's views for both of the courses meaningful differences weren't determined. On account in the research the success marks of the students in both courses which they take in the first term according to the student's views, no meaningful differences were determined. On the basis of the students taking both of the courses from the same teaching staff or not, to find out whether there was a meaningful differences or not in the opinions a t-test was used, except the evaluation dimension of the two courses, meaningful differences were seen in all other dimensions. These meaningful differences were more positively in favour of the students taking the two courses from the same teaching staff. According to the results of the data analysis, the teaching staffs and the student's same view on the curriculum application as `agree on mid level` shows that the art education course curriculum in class teachers is not applied sufficiently. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmeni yetiştiren Yükseköğretim kurumlarındaki sanat eğitimi ders programı uygulanma yeterliliğinin öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | The Evaluation of the applicability sufficiency of the art education course curriculum in the higher education institutions according to the view of the teaching staff and the students | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Paint education | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Art education | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Teacher training | |
dc.identifier.yokid | 140889 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 133942 | |
dc.description.pages | 345 | |
dc.publisher.discipline | Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı | |