dc.contributor.advisor | Kılıç, Ziya | |
dc.contributor.author | Saltik, Aygül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:54:36Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:54:36Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/373651 | |
dc.description.abstract | ÖZET LİSE 3. SINIFTAKİ ÖĞRENCİLERİN ASİT-BAZLAR KONUSUNDAKİ YANLIŞ KAVRAMALARININ BELİRLENMESİ, NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ (Yüksek Lisans Tezi) Aygül SALITK GAZI ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ Haziran 2003 Bu çalışmanın amacı lise 3. sınıftaki öğrencilerin asit - baz konusundaki yanlış kavramalarını belirlemek, bu yanlış kavramaların nedenlerini araştırmak, literatürde bulunan yanlış kavramalarla benzerlik gösterip göstermediğini ve çalışmanın yürütüldüğü okuldaki öğrencilerin literatürde verilenlerden farklı yanlış kavramalara sahip olup olmadıklarım araştırmaktır. Ayrıca, bu çalışmada, yanlış kavramaların bilimsel açıdan geçerli olan kavramlarla yer değiştirmesinin sağlanması amacıyla hazırlanan `Kavramsal Değişim Metni 'nin etkinliğini araştırmak da amaçlanmıştır.Araştırma Ankara- Yenimahalle İlçesi, Mobil Lisesi 'ndeki lise 3. sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Yanlış kavramaları tespit etmek için biri normal lise, ikisi yabancı dil ağırlıklı süper lise olmak üzere üç şubede toplam 83 öğrenci üzerinde çalışılmıştır. Kavramsal Değişim Metni ise sadece bir sınıfa toplam 23 öğrenciye uygulanmıştır. Yanlış kavramaları tespit etmek için, doğru-yanlış seçenekli ve çoktan seçmeli toplam 37 sorudan oluşan Ön-Bilgi Testi (a= 0.74) ve 14 sorudan oluşan Kavram Testi (a= 0.54) hazırlanmıştır. Ön-Bilgi testi ve Kavram Testi 83 öğrenciye uygulandıktan sonra yanlış kavramaları tespit edilmiştir. Daha sonra öğrencilerin `asit-baz modellerini` daha iyi anlamak amacıyla, test sorularına verilen cevaplara göre düşük, orta ve yüksek düzeyde olan 4 öğrenci seçilmiş ve bunlarla mülakat yapılmıştır. Araştırma sonucunda, lise 3. sınıf öğrencilerinin asit-bazlar konusunda bir çok yanlış kavramalara sahip oldukları görülmüştür. Bu yanlış kavramaların çoğunun daha önce yapılan literatür çalışmasından elde edilen yanlış kavramalarla benzerlik gösterdiği ve literatürde verilenlerin dışında da sadece çalışmanın yürütüldüğü öğrencilerde görülen bazı yanlış kavramaların olduğu tespit edilmiştir. Kavram yanılgılarını gidermek için bir ders anlatım föyü şeklinde, fakat içerik olarak sadece önceden tespit edilen yanlış kavramaların yerine geçerli kavramların geliştirilmesini sağlayacak şekilde bir Kavramsal Değişim Metni hazırlanmıştır. Kavramsal Değişim Metni bilgisayar destekli olarak bilgisayar laboratuvarında ve Ek 2 'de verilen şekline ilave olarak günlük yaşamdan örneklerle ve öğrencilerin ilgisini çekmek üzere bazı şekil ve çizimlerle de desteklenerek uygulanmıştır. Daha sonra bu sınıfa Ön-Bilgi Testi ve Kavram Testi tekrar uygulandığında, öğrencilerin genel olarak yanlış kavramalarının azaldığı görülmüştür.ıu Kavramsal Değişim Metni'nden beklenen yarar sağlanamamıştır. Bunun başlıca nedeninin, öğrencilerin çalışılan konuyu 2.sınıfın sonunda görmeleri, üniversite sınavlarında bu konu ile ilgili soru çıkmaması veya çok az sayıda soru çıkması nedeniyle konuya ciddiyetle yaklaşmamaları ve lise 3. sınıf a geldiklerinde sadece üniversite giriş sınavlarını düşünmeleri olduğu gösterilebilir. Öğrencilerin test sorularına verdikleri cevaplarda büyük ölçüde boş bırakmış olmaları, bu durumu desteklemektedir. Bu yanlış kavramaların nedenlerinin büyük ölçüde asit ve bazlar konusunun içeriği, ders kitapları, öğretmenler ve öğrencilerin içinde bulundukları çevre (aile, okul çevresi, medyada çıkan reklamlar gibi) olduğu tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT THE DETERMINATION, REASONS AND REMOVAL OF MISCONCEPTIONS RELATED TO ACIDS AND BASES ON 11th HIGH SCHOOL GRADE STUDENTS ( M. Sc. Thesis ) Aygül SAUITK GAZI UNIVERSITY INSTITUTE OF SCffiNCE EDUCATION JUNE 2003 The aim of this study was to identify 11th grade students' misconceptions of acids and bases, to investigate the reason of this misconceptions, to establish if these misconceptions were similar to the others countries students' misconceptions related to acids and bases, and whether or not the students that were studying in Mobil Lycee had another misconceptions. In addition, the effect of `The ConceptualChange Text` which was prepared by the researcher on reducing misconceptions of acids and bases was examined. The study was taken place in Ankara- Yenimahalle Mobil Lycee. 83 11 grade high school students from three science classes, one of which was normal high and two of which were super high school classes, were enrolled in the study in order to examine these students' misconceptions an acid-base chemistry. The Conceptual Change Text related to acid-base concept was applied to just one super high school class total 23 students. An Acid Base Concept Test (ABCT) developed by the researcher was administered to all students in order to establish the students' misconceptions of acids and bases. ABCT had two parts: Pre-Knowledge Test and Concept Test. Pre- Knowledge Test consisted of total 37 true-false and multiple-choice questions, and Concept Test consisted of 14 multiple-choice questions. The reliability of Pre- Knowledge Test (a) was found to be 0,78 and that of Concept Test was found to be 0,54. After applying ABCT, these misconceptions were established. Then, individual interviews with four students of the 11th graders were performed to understand better what the models of students' acid-base chemistry were. These students scored not bad, good and better marks in the ABCT. The result of this study was found that these 11th grade students had a lot of misconceptions about acids and bases chemistry. And then, they were similar to literature related to students' misconceptions with respect to acids and bases. Moreover, some misconceptions weren't given by literatures were found from these interviews. Before treatment, The Conceptual Change Text was designed for explaning student's misconceptions and informing students about scientifically ( in Ek 2) in order to removing these misconceptions their mind. This text was applied to 23 students in computer-room with computer activity and this text was added some shape, and drawing to these students were interested in these conceptions instead of misconceptions Then, these 23 students were administered an Acids and BasesVI Concept post-test. The result showed that percentage of these misconceptions were reduced, increased or weren't changed by the instruction of Conceptual Change Text There wasn't more successful than expended. One of the most reasons was that these students didn't take this subject seriously because of preparing university exam. Some students didn't answer many questions so a lot of questions were empty. This situation supported why the students weren't serious about this subject. These misconceptions' reasons were the content of this subject, lesson books, teachers and family, school, advertisement on television. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Lise 3. sınıftaki öğrencilerin asit-bazlar konusundaki yanlış kavramlarının belirlenmesi, nedenleri ve giderilmesi | |
dc.title.alternative | The Determination, reasons and removal of misconceptions related to acids and bases on 11th high school grade students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Bases | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | Chemistry education | |
dc.subject.ytm | Acids | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | High schools | |
dc.identifier.yokid | 141102 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 133760 | |
dc.description.pages | 91 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |