İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda öğretmenlerin Türkçe derslerinde öğretim materyalleri kullanma durumları
dc.contributor.advisor | Akyol, Hayati | |
dc.contributor.author | Başaran, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:54:27Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:54:27Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/373604 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın çalışma evreni, Yozgat ili Sorgun ilçesinde görev yapan 4. ve 5. sınıf öğretmeleridir. Çalışma evrenini temsil etmek üzere, örneklem olarak rasgele seçilen 80 öğretmene, araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler Türkçe derslerinde en çok ders kitabını ve yazı tahtasını kullanmaktadır. Diğer öğretim materyallerini kullanma oranları oldukça düşüktür. Meslekteki ilk 10 yılda ve 20. yıldan sonra, öğretmenlerin materyal kullanma oranlan düşmekte, bir başka ifadeyle öğretmenler meslekî kıdemlerinin 10 ila 20. yılların arasında daha çok öğretim materyali kullanmaktadırlar. Öğretmenlerin hemen tamamı öğretim materyali kullanmanın önemini bilmekte ve Türkçe derslerinde kullanmak üzere öğretim materyali geliştirmektedirler. Öğretmenlerin, öğretim materyali kullanma sebepleri arasında `Öğrencilerin bireysel olarak çalışabilmelerini sağlamak`, `Öğrencilerin sınıftan bağımsız çalışmalar yapabilmelerini sağlamak`, `Öğretim materyalleri kullanarak ders esnasında farklı konularla uğraşabilecek zaman sağlamak`, `Aynı materyali tekrar kullanarak zaman ve enerji tasarrufu sağlamak` ve `disiplini sağlamak` seçeneklerinin daha az etkili olduğu söylenebilir. Öğretim materyali kullanmama nedenleri içerisinde en etkili olanları;` `Kullanılmak istenen araç-gerecin okulda olmaması` ve `Okulda, araç-gereç hazırlamak/denemek için uygun ortam olmaması` maddeleridir. `Okulun/sınıfın fiziki şartlarının yetersizliği`, `Okulda yeterli bir kütüphane olmaması`, `Sınıf mevcudunun uygun olmaması`, `Materyal hazırlamanın çok zaman ve emek gerektirmesi`, `Türkçe programının araç-gereç kullanımına uygun olarak hazırlanmamış olması`, Bazı araç-gereçleri kullanmayı bilmeme`, `Türkçe dersinin araç-gereç kullanımına uygun olmaması`, `Türkçe programında araç-gereç kullanma konusunda yeterli bilgi olmayışı` ve `Öğretim materyalleri ile ilgili meslek içi eğitim kurslarının yetersizliği /olmayışı` diğer etkili nedenlerdir. Anahtar Kelimeler: Eğitim Teknolojisi, Türkçe Öğretimi | |
dc.description.abstract | The scope of this study is the classroom teachers of 4th and 5th grades working Sorgun, Yozgat. A questionnaire which was developed by the researcher was applied to 80 teachers who were selected randomly. The results related to the research can be summarised as fallows. Teachers mostly use the course textbook and the blackboard in Turkish lessons. The proportion of using other teaching materials is quite small. Within the first 10 years of teacher working experience and after their 20th year in work the rate of using materials decrease; that is, teachers use more teaching materials between the 10th and 20 year of experience. Almost all teachers are aware of the importance of using materials and they are developing teaching materials to be used in Turkish lessons. Among the reasons mentioned by the teachers for using materials the following are the least effective ones, `to enable the student to study individually`, `to enable the student to study of independently of class`, `to provide time to deal with different subject during the lessons by using teaching materials`, `to provide a saving of time and effort by using the same materials again` and `to maintain discipline` Among the reasons of not using teaching materials, the most influential ones are `the school is short of the required materials` and `there exist no convenient environment to prepare materials at school`. And other influential reasons are; `inefficiency of school's/classes' physical conditions`, `the school's having inefficient library`, `inconvenient of the number of students`, `the huge amount of time required to prepare material`, 'Turkish lesson is not suitable for using materials`, `insufficient knowledge about the use of materials in Turkish programme` and ` lack of in service training about teaching materials`Key Words: Educational Technology, Turkish Teaching | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda öğretmenlerin Türkçe derslerinde öğretim materyalleri kullanma durumları | |
dc.title.alternative | Conditions of teachers instructional materials usage in Turkish lessons at 4th and 5th grade levels in primary schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Education technology | |
dc.identifier.yokid | 140643 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 133819 | |
dc.description.pages | 168 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |