Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık ve çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık ve çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesi ve bu tutumların yaş, cinsiyet, mezun olunan okul türü, anne-baba eğitim durumu, anne-baba mesleği, aile yerleşim yeri, kitap ve gazete okuma alışkanlıklarına bağlı olarak değişip değişmediğinin saptanması, öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile küresel vatandaşlık tutumları arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının saptanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 192 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Göl (2013) tarafından geliştirilen `Küresel Vatandaşlık Tutum Ölçeği` ile Yavuz ve Anıl (2010) tarafından geliştirilen `Öğretmen Adayları İçin Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analizler yanında verilerin normal dağılmaması nedeniyle Man Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeyleri ve çokkültürlü eğitime yönelik tutum düzeyleri ortalamanın üzerinde olduğu görülmüştür. Küresel vatandaşlık tutum düzeyleri ve çokkültürlü tutum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi sonucunda küresel vatandaşlık tutumlarında cinsiyet ve yaş değişkenleri anlamlı farklılık gösterirken mezun olunan lise, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, yerleşim yeri, anne ve baba mesleği, kitap ve gazete okuma sıklığının anlamlı fark göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitim tutumlarının ise tüm değişkenler açısından anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile küresel vatandaşlık tutumları arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. The aim of this study is to determine the attitudes of students studying at the department of social science teacher towards global citizenship and multicultural education and to determine whether these attitudes change depending on the age, gender, type of the high school graduated, educational status of parents, jobs of parents, settlement of family, habits of reading book and newspaper. The study group of research constitutes of 192 teacher candidates who study in the 2015-2016 academic year. Global Citizenship Attitude Scale developed by Göl (2013) and Attitude Scale for Teacher Candidates towards Multicultural Education developed by Yavuz and Anıl (2010) were used as data collection tools.During the process of data analysis, Man Whitney U and Kruskal Wallis H tests were performed beside descriptive analysis as data were not normally scattered. Global citizenship and multicultural education attitude levels of teacher candidates were seen to be over average according to the results obtained. As a result of examinations of students' global citizenship attitude levels and multicultural education attitude levels according to various factors, global citizenship attitude levels of them differ according to age and gender while it doesn't show a meaningful difference according to high school type graduated, class level, educational status of parents, jobs of parents, settlement of family, habits of reading book and newspaper. It is determined that the attitudes of teacher candidates towards multi cultural education don't show a significant difference according to all factors. Meaningful, intermediate and positive correlation is determined between teacher candidates' attitudes to multi cultural education and their attitudes to global citizenship.
Collections