Maddenin tanecikli yapısı ünitesine yönelik geliştirilmiş etkinliklerle bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması ve öğretim sürecindeki etkililiği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ortaokul 6. sınıf `Maddenin Tanecikli Yapısı? ünitesine yönelik bilimsel süreç becerileri etkinlikleriyle zenginleştirilmiş 4E modeli destekli öğretmen rehber materyali geliştirmek ve bu materyalin öğretim sürecindeki bilimsel süreç becerileri ve akademik başarı yönünden etkililiğini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. İlköğretim 6. sınıf Maddenin Tanecikli Yapısı ünitesine yönelik geliştirilen bu öğretmen rehber materyalinin öğrencilere Bilimsel Süreç Becerilerini kazandırmada ve yenilenen ortaokul programında sıklıkla kullanılması gereken bu tür materyallerin öğretmenlerin ders sürecindeki uygulamaların katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Yenilenen 2004-2005 İlköğretim programında da ilk kez yer verilen sadece sonucu değil süreci de değerlendirme imkanı tanıyan alternatif değerlendirme yaklaşımları bu çalışmada öğrencilerin öğrenme süreçlerini daha ayrıntılı analiz etmek için kullanılmıştır. Bu bağlamda yeni programın dayandığı felsefe, esas aldığı öğrenme-öğretme teorileri ve ölçme değerlendirme yaklaşımlarıyla örtüşen bu çalışmanın öğretimin niteliğini artırmak isteyen eğitimcilere ışık tutacağı düşünülmektedir. Bu çalışma yarı deneysel yöntem kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Amasya ili Merkez ilçesinde belirlenen bir okulda 25 deney, 23 kontrol grubu öğrencilerinden oluşmaktadır. Süreç öncesi ve sonrası veri toplama araçları olarak çoktan seçmeli Maddenin Tanecikli Yapısı Başarı Testi ve Bilimsel Süreç Becerileri Testi kullanılmıştır. Maddenin Tanecikli Yapısı Başarı Testi araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ve yapılan güvenirlik çalışmasında KR-21 güvenirlik katsayısı .75 olarak tespit edilmiştir. Bilimsel Süreç Becerileri Testi Enger ve Yager tarafından geliştirilmiş olup KR-21 güvenirlik katsayısı .81 olarak belirlenmiştir. Veriler ışığında bulgular incelendiğinde; deney ve kontrol gruplarının uygulama öncesi bilimsel süreç beceri düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmamasına rağmen uygulama sonrası deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı bir fark oluşmuştur. Ancak her iki tekniğin de öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeylerinde ve akademik başarılarında anlamlı bir fark oluşturacak düzeyde geliştirdiği söylenebilir. Bilimsel süreç becerileri ve akademik başarı son test puanlarına ilişkin sonuçlar deneysel çalışma sonrasında araştırmaya katılan deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmaktadır. 4E modelinin kullanıldığı deney grubundaki öğrenciler araştırma süresince araştırmacı tarafından geliştirilen materyalin sahip olduğu bilimsel süreç becerilerini kullanmayı öğrenmişler ve bu becerilerini geliştirmişlerdir. Sonuç olarak 4E modeline göre geliştirilmiş Maddenin Tanecikli Yapısı rehber materyali etkili bir şekilde kullanıldığında öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmede ve ilgili ünitenin kavramlarının öğretiminde etkili olduğu söylenebilir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak; öğretim Programları, öğretmenler tarafından ayrıntılı olarak incelenmeli ve programın uygulanmasına yönelik hizmet içi kurslar açılmalıdır, öğretmenler bilimsel süreç becerilerinin etkililiğinin farkına varmalı ve bu becerileri geliştirici etkinlikleri ders sürecinde kullanmalıdırlar, şeklinde bazı öneriler sunulmuştur.Anahtar Kavramlar:Bilimsel Süreç Becerileri, Maddenin Değişimi, Maddenin Tanecikli Yapısı. The aim of this research is to develop the teacher?s manual supported by 4E model with academic skills processes for 6 th grade students for the topic `the particular structure of the matter? and to investigate the success of this prepared material for the academic process skills and its effectiveness in education process. The prepared material for the 6th grade students for the unit `the particullar structure of the matter? should be used to develop the academic process skills of students and it should be often used in the curriculum. It is thought that this material contribute a lot to the teachers for their applications in their classes. The new alternative evaluation approaches included into the new 2004-2005 Primary school program that tests not only the result but also the whole programme was used to analyse the learning process of the students in detail. In this respect, it is thought that this study can enlighten the teachers who want to improve his way of teaching . This study was carried on based on semi experimental method. The research sample of the study consists of 25 experimental and 23 control group students attending to the primary school in AMASYA city center. To obtain data before and after the process, multiple choice tests about The particular structure of the matter and scientific process skills were used . The test about the particular structure of the matter was developed by the researcher and the realibility score of the test was found as .75 . The scientific process skill tests were developed by Enger and Yager and thei realibility cofficiency was found .81. When the obtained data investigated , there was no meaningful difference between the experimental and control groups in terms on scientific process skill levels of the students before the application. However there was a great difference atfet the application between these two groups. nevertheless , it can be said that both techniques improve a significant difference among the level of the students on their scientific process skills. The last test results obtained from the scientific process skills and academic success tests proved that there was meaningful difference between the scores of the experimental and control groups. The group that use 4E model belongigg to the experimental group learned how to use the scientific process skilss developed by the researcher and improved their skills. As a result, it can be claimed that if the particular srtructure of the matter unit developed related to the 4E model was taught efficiently in the classroom, the students can learn all the concepts and the other details of the unit properly. Based on the results of the research, the teachers should investigate the details of the new primary school program and in service training should be given to the teachers for the application.The teachers should be aware about the effectiviness of the scientific process skills and they should use them during their teaching sessions.Key Words:ParticularStructure of Matter,Scientific Process Skills ,Change in the Structure oftheSubstance
Collections