Show simple item record

dc.contributor.advisorYağbasan, Rahmi
dc.contributor.authorKanli, Uygar
dc.date.accessioned2020-12-29T08:42:09Z
dc.date.available2020-12-29T08:42:09Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/369599
dc.description.abstractBu gerçeğin ışığında çalışmanın amacı, temel fizik laboratuvarlarındaüniversite öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin gelişimi ve mekanikkonularındaki kavramsal başarıları üzerine, 7E Modeli merkezli laboratuvaryaklaşımı ile doğrulama laboratuvar yaklaşımının etkisini karşılaştırarakaraştırmaktır.Araştırmanın örneklemini Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fen BilgisiÖğretmenliği Anabilim Dalı'nda öğrenim gören ve 2005-2006 öğretim yılının güzdöneminde Temel Fizik Laboratuvarı-I dersini alan ?81? 1. sınıf öğrencisioluşturmaktadır.Araştırma deseni olarak öntest-sontest kontrol grup dizayn kullanılmıştır.ÖSS sınavı ağırlıklı standart puanları daha düşük olan II. Öğretim öğrencileri deney? Bu çalışma, Gazi Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar ve Projeler Fonunca Desteklenmiştir.Vgrubu (43 öğrenci), daha yüksek olan I. Öğretim öğrencileri ise kontrol grubu (38öğrenci) olarak belirlenmiştir. Bu nedenle araştırma, gruplar rast gele atanmadığı içinyarı-deneysel bir çalışmadır. Sekiz hafta süreyle, deney grubundaki öğrenciler 7Emodeli merkezli laboratuvar yaklaşımı, kontrol grubundaki öğrenciler ise doğrulamalaboratuarı yaklaşımı ile öğrenim görmüşlerdir. Uygulama süresince her iki gruptakietkinlikler kamera ile kayıt altına alınmıştır.Araştırmanın hipotezlerini test etmek için ?üç? veri toplama aracıkullanılmıştır. Bu araçlardan ilki, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişipgelişmediğini test etmek için Bilimsel Süreç Beceri Testi (BSBT)'dir. Öğrencilerdeuygulama süresince geliştirilmeye çalışılan beceriler değişkenleri belirleme vekontrol etme, hipotez kurma, işevuruk tanımlama, verileri ve grafiği yorumlama ilearaştırma planlama olarak belirlenmiştir. Gruplardaki öğrencilerin kavramsalbaşarılarını karşılaştırmak için ise, Kuvvet Kavram Testi-KKT (Force ConceptInventory-FCI) ile Kuvvet ve Hareket Kavramsal Değerlendirme Testi-KHKDT-(Force and Motion Conceptual Evaluation-FMCE) testleri uygulanmıştır.Çalışmanın sonucunda, hipotezlerin test edilmesinde ANCOVA, MANCOVAve bağımlı gruplar t-testi teknikleri kullanılmıştır. Sonuçlar .05 anlamlılık düzeyindedeğerlendirilmiştir.Yapılan istatistiksel analizler sonucunda 7E modeli merkezli laboartuvaryaklaşımına göre yürütülen laboratuvar modelinin, öğrencilerin bilimsel süreçbecerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına anlamlı bir katkı sağladığıgörülmüştür. Araştırmanın sonucunda etkili bir fizik laboratuvarı geliştirmek içinönerilerde bulunulmuş ve yapılandırmacı teoriye göre hazırlanmış örnek laboratuvarraporları sunulmuştur.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to compare the effects of a verificationlaboratory approach with laboratory approach based on 7E Model on universitystudents? development of science process skills and conceptual achievement in thegeneral physics laboratory.In this study the sample consisted of 81 freshman university students whowere taking the General Physics Laboratory-I- course at the Gazi University Facultyof Gazi Education Department of Science Teaching Programme. The research wasapplied in fall semester of 2005-2006 academic year.In this study pretest-posttest design with control group was used. The nightclass students(43) which are taken lower weighted standard points of StudentSelection Exam (SSE) than day class students, was selected as experimental group.Day class students (38) was selected as control group. As sample of study weren?t? This researh has been supported by Gazi University Fund of Scientific Research and Project.VIIdivided two groups (experimental and control) randomly, this study was quasiexperimentalin design. In this research, 7E Model based laboratory approach wasapplied in experimental group and traditional verification laboratory approach wasused in control group. Besides, during eight weeks, experiments were recorded witha video-camera by researcher.In order to assess hypotheses of study three assesment tools were used: Firsttool is Science Process Skills Test (SPST) was used whether the development ofscience process skills of students is related to two types laboratory approach. In theSPST, was developed to measure the abilities of identifying and controllingvariables, defining operationally, stating hypothesis, interpreting data and graphs,and designing investigations. The second and third tools are Force Concept Inventory(FCI) and Force and Motion Conceptual Evaluation (FMCE) were used to compareconceptual understanding of control and experimental group students. Three toolswere given to both groups as pretest and posttest.ANCOVA (Analysis of Covariance), MANCOVA (Multivariate Analyses ofCovariance) and dependent t-test techniques were used for testing the hypotheses ofstudy. The meaningful level of the results was accepted .05Results of the analyses showed that there was a significant differencebetween the effect of traditional laboratory approach and 7E model based laboratoryapproach on development of science process skills and conceptual achievement. Thefindings of study suggest that the 7E model based laboratory approach applicationsare more effective than the traditional verification laboratory approach applicationsin terms of students? science skills and conceptual understanding. Severalsuggestions were made to improve effective physics laboratories at secondary andhigher education levels using the constructivist laboratory model.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title7e modeli merkezli laboratuvar yaklaşımı ile doğrulama laboratuvar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi
dc.title.alternativeThe effects of a laboratory based on the 7e model with verification laboratory approach on students? development of science process skills and conceptual achievement
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentOrtaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid9002561
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid189706
dc.description.pages337
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess