Türkiye ve Arnavutluk`taki üniversiteyöneticilerinin öğretimsel rollerinin karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Güçlü, Nezahat | |
dc.contributor.author | Sotirofski, Kseanela | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:36:53Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:36:53Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/367594 | |
dc.description.abstract | Bu arastırma ile, Türkiye ve Arnavutluk`taki yüksek öğretim kurumlarında görevyapan yöneticilerin öğretimsel liderlik rolleri ve bu roller arasındaki anlamlı farklılıklarınölçülmesi amaçlanmıstır.Arastırmanın örneklemi olarak, Türkiye ve Arnavutluk`taki yüksek öğretimkurumlarinda görev yapan 613 öğretim üyesi alınmıstır ve 613 anketin istatistikseldeğerlendirilmesi yapılmıstır. Arastırmada bilgi toplama aracı olarak, iki bölümden olusananket kullanılmıstır. Birinci bölüm kisisel bilgilerden, ikinci bölüm ise yöneticilerin;üniversitenin misyonunu tanımlama, öğretim kaynağı olma ve öğretimi yönetme ve olumluüniversite iklimi olusturma rollerini ölçmeye yönelik sorulardan olusmaktadır.Anketin uygulanması sonrası, toplanan veriler SPSS 11.5 (Statistical Packet for SocialSciences) programına aktarılmıstır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama,standart sapma ve çift yönlü varyans analizi hesaplandı. Sonuçlar p<.01 düzeyinde test edildi.Arastırmanın sonucunda, Arnavut ve Türk öğretim üyelerinin, yöneticilerin öğretimliderliği rollerine iliskin algıları ayrı ayrı değerlendirildiğinde; üniversitenin misyonunutanımlama, öğretim kaynağı olma ve öğretimi yönetme ve olumlu üniversite iklimi olusturmaalgılama düzeylerinde anlamlı bir farklılık görülmemistir. Aynı zamanda, bu üç boyutunbağımsız değiskenlerine göre ülkeler ayrı ayrı incelendiğinde de anlamlı bir farklılıkbulunmamıstır. Arnavutluk ve Türkiye'deki öğretim üyelerinin algıları birliktekıyaslandığında ise, anlamlı farklılık görülmüstür. Türkiye'deki ve Arnavutluk'takiüniversiteler görev yapan öğretim elemanlarının ?misyon tanımlama? boyutu ile ilgiligörüsleri incelendiğinde ülke değiskeninin; üniversitedeki kıdem, eğitim durumu ve üniversitetürü ile birlikte ele alındığında anlamlı bir farklılık gösterdiği; mesleki kıdem, cinsiyet veunvan değiskenleri ile birlikte ele alındığında ise anlamlı bir farklılık göstermediğigörülmektedir; ülke değiskeninin ?öğretim kaynağı olma ve öğretimi yönetme? boyutuüzerinde anlamlı bir etkisi bulunmakta, ?olumlu üniversite iklimi olusturma? boyutu ile ilgiligörüsleri incelendiğinde ise ülke değiskeninin; mesleki kıdem, üniversitedeki kıdem ve eğitimdurumu ile birlikte ele alındığında anlamlı bir farklılık gösterdiği; cinsiyet, üniversite türü veunvan ile birlikte ele alındığında ise anlamlı bir farklılık göstermediği görülmektedir. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to examine the differences of Turkish and Albanianuniversities` administrators, regarding to their instructional leadership roles.The cope of this study is carried out in some universities in Turkey and Albaniacountries. By the aid of lecturers alike, 613 questionnaires are statistically evaluated.Questionnaires consisting of 67 questions are used to collect the information used in theresearch. The parts of the questionnaire consisted of the questions regarding to personalinformation take place in the first part and the questions according to the lecturers perceptionabout their administrators instructional leadership roles (determine the university mission,manage the learning and teaching process and be the source of learning and teaching andestabilish a positive organizational culture dimensions) take place in the second part of thequestionnaire.In the analysis of the data is used SPSS 11.5 packet programe. For the analyses of thedata collected is calculated the Frequency (F), for all the questions is given arithmetic average( ? ) and standard deviation. The results are tested in p<.01 range.As a result; there is no meaningful difference in the perceptions of administratorsinstructional leadership roles when Turkish and Albanian lecturers` perceptions areappreciated in individual. Also, there is no meaningful difference in the perceptions ofadministrators determining the organizations mission, managing the learning and teachingprocess and being source of learning and estabilishing a positive organizational clime roleswhen Turkish and Albanian lecturers` perceptions according to the independet variables.There is a meaningful difference between Turkish and Albanian lecturers perceptionsof administrators instructional leadership roles. Turkish lecturers` perceptions are morepositive than Albanian ones. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türkiye ve Arnavutluk`taki üniversiteyöneticilerinin öğretimsel rollerinin karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | The comparsion of educatianal leadership roles of Albanian and Turkish universities managers | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Leaders | |
dc.subject.ytm | University management | |
dc.subject.ytm | Education services | |
dc.identifier.yokid | 309362 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 218464 | |
dc.description.pages | 150 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |