Anadolu güzel sanatlar lisesi resim bölümü öğrencilerinin sanatsal yeterliliğini ölçme ve değerlendirmede eğitsel gelişim dosyasının (portfolyo) rolü
dc.contributor.advisor | Özsoy, Vedat | |
dc.contributor.author | Mamur, Nuray | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:33:57Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:33:57Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/366345 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi atölye derslerinde resim bölümü öğrencilerin sanatsal yeterliliğini ölçme ve değerlendirmede kullanılan yöntemleri belirlemek ve sanat atölye derslerine özgü hazırlanan EGD değerlendirme tekniğinin sanatsal öğrenmeyi ölçme ve değerlendirmede uygulanabilirliği ile öğrenme sürecine katkıları açısından değerlendirmektir.Nitel Araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen bu çalışma, bir güzel sanatlar lisesi resim bölümünün 9. sınıf IIBSA (İki Boyutlu Sanat Atölye) dersi ve 11. sınıf GT (Grafik Tasarım) derslerinde yürütülmüştür. Araştırmada tipik durum örneklemi çerçevesinde IIBSA derslerine giren 9. sınıf öğrencileri (n=25) ile GT derslerine giren 11. sınıf öğrencileri(n=21) olmak üzere 46 öğrenci ve bu dersleri yürüten araştırmacının da içinde bulunduğu 5 resim öğretmeni yer almıştır. Uygulama süreci onbeş haftadan oluşmuştur.Araştırma verileri; öğretmen ve öğrencilerle yapılan görüşmelerden, gözlem ve EGD kayıtlarından elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bu veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Nitel bulguların geçerliliği ve güvenirliği alandan üç uzmanın yardımıyla ve iç-dış geçerlilik ve güvenirlik çalışmalarıyla sağlanmıştır.Araştırma sonunda hali hazırda uygulanan ölçme ve değerlendirme tekniklerinin öğrenciyi ve programı gerçekçi ve ayrıntılı olarak izleme ve değerlendirmede yetersiz kaldığı belirlenmiştir. EGD değerlendirme tekniğinin sanat atölye derslerinde uygulanması sonucunda EGD'nin derin ve kapsamlı değerlendirmeye olanak tanıdığı ve öğrenme sürecini desteklediği, öğrencilere kendilerini ve öğrenme stillerini tanıttığı, öğrencinin üretimsel, eleştirel, kültürel ve estetik anlamda sınıf ödevlerinde neler yapabileceği yönünde örnekler sunduğu sonucuna varılmıştır. Öğrenciler tarafından toplanan verinin niteliği öğrencinin sanatsal öğrenmesinin niteliğini de ortaya koymuştur. Bu çerçevede EGD değerlendirme tekniğinin kullanımına yönelik iyi bir eğitim ve planlama ile uygulanabileceği önerilmektedir. | |
dc.description.abstract | The goal of this study is to determine the methods which are used to assess and evaluate students? art proficiency in studio classes of Anatolian Fine Arts High School and to evaluate the contributions of portfolio assessment to art learning and its practicability in assessment and evaluation.This study is conducted with 9th grade students (two dimension art studio) and 11th grade students (graphic design) and qualitative research method is used. In this study, within the framework of typically case sampling. The participants are composed of 46 students-25 of them are 9th grade two dimension art studio students and 21 of them are 11th grade graphic design students- and five teachers. Researcher is one of the teachers as a participant observer. Practice or application period has taken fifteen weeks.The data is collected through interviews, which are made with students and teachers, observation and portfolio records. The data is explained by the help of content analysis. The reliability and validity of data is provided by the help of three experts in this field.As a result of the study, it is concluded that current assessment and evaluation techniques are inefficient in detailed and real monitoring and evaluation of the students and the programme. As a consequence, after applying portfolio method in art studio classes, it is observed that portfolio evaluation provides opportunities to detailed evaluation and supports the learning process, introduces students their own learning styles, provides examples about what they are able to do in their own class works in terms of being productive, critical and having cultural and aesthetic point of views. The quality of data which is collected by students, has mentioned the student?s quality in art learning. All things considered, it is suggested that portfolio assessment can be used effectively with a good instruction and planning. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Anadolu güzel sanatlar lisesi resim bölümü öğrencilerinin sanatsal yeterliliğini ölçme ve değerlendirmede eğitsel gelişim dosyasının (portfolyo) rolü | |
dc.title.alternative | The role of portfolio assessment in the evaluation process of anatolian fine arts high school students' proficiency in art | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Art education | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Visual arts | |
dc.identifier.yokid | 330961 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 227874 | |
dc.description.pages | 369 | |
dc.publisher.discipline | Resim Öğretmenliği Bilim Dalı |