Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna, akademik risk alma düzeyine ve kalıcılığa etkisi
dc.contributor.advisor | Selvi, Dr. Mahmut | |
dc.contributor.author | Çelik, Elif | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:28:52Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:28:52Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/364208 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının etkililiğini belirlemekle birlikte, ilköğretim 6. sınıf Fen ve Teknoloji dersinde ?Madde ve Isı? ünitesinin öğretiminde uygulama öncesi ve sonrasında probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısına, bilgilerin kalıcılığına, fen ve teknoloji dersine yönelik tutumuna ve öğrencilerin akademik risk alma düzeylerine etkisi olup olmadığını incelemektir.Bu araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda probleme dayalı öğrenme yaklaşımı, kontrol grubunda ise geleneksel öğrenme yöntemi kullanılarak Fen ve Teknoloji müfredatı çerçevesinde uygulamalar yapılmıştır. Uygulama, 2007?2008 öğretim yılının ikinci döneminde Eskişehir ili, Alpu ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunda 6. sınıfta öğrenim gören 42 öğrenci ile, haftada 4 ders saati olmak üzere 5 haftada gerçekleştirilmiştir.Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen modeline göre Akademik Başarı Testi, Fen ve Teknoloji dersine yönelik Tutum Ölçeği ve Akademik Risk Alma Ölçeği uygulamanın başlangıcında ve bitiminde olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Sontestin uygulanmasından 10 hafta sonra Akademik Başarı Testi deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilere kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde SPSS programından yararlanılmıştır.Araştırmada istatistiksel olarak analiz edilen sonuçlar, ?Madde ve Isı? ünitesinde probleme dayalı öğrenme yaklaşımıyla yapılan öğretimin öğrencilerin akademik başarılarını ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarını geliştirmede, ayrıca bilgilerin kalıcılığını artırmada etkili olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Bu bulgular ışığında probleme dayalı öğrenme yaklaşımının uygulamalarına yönelik ve ileride yapılabilecek bilimsel araştırmalara dair öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Fen Eğitimi, Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı, Madde ve Isı, Fen ve Teknoloji dersine yönelik Tutum, Akademik Risk Alma | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to determine the effectiveness of problem-based learning approaches in science education. Towards this aim, the effect of problem-based learning approach on 6th grade students? academic achievement, attitudes toward science and technology courses, academic risk-taking levels and retention of knowledge about `Matter and Heat` unit in science and technology course was investigated.In this research pretest-posttest control group experimental design was used. The experimental group was taught by problem based learning approach while the control group was taught by traditional instruction, according to the curriculum of the science and technology course. The research was conducted in the second semester of 2007-2008 academic years in Eskişehir province, Alpu district with 42 sixth grade students of a primary school during 5 weeks period 4 hours per week.In the study according to the pretest-posttest control group experimental design model; Academic Achievement Test, Attitudes towards science and technology course scale and taking academic Risk Scale was administered before and after the instructional interventions. Ten weeks after instruction the Academic Achievement Test was given as retention test to experimental and control group students. SPSS program was used to analyze the data.Results of the study indicate that teaching the ?matter and heat? unit with problem based learning approach was positively affected students? academic achievement, attitudes towards science and technology course and improved retention of knowledge. Regarding the results of the study, suggestions were made for future scientific research and implementation of the problem based learning approach.Key words: Science education, problem based learning approach, matter and heat, the attitude towards science and technology course, taking academic risk | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna, akademik risk alma düzeyine ve kalıcılığa etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of problem based learning approach in science education on students? academic achievement, attitude, academic risk taking level and retention of knowledge | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Learning methods | |
dc.subject.ytm | Problem based learning | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.subject.ytm | Risk taking behavior | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | Permanence | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.identifier.yokid | 369843 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 278145 | |
dc.description.pages | 112 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı |