Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişimi
dc.contributor.advisor | Taşar, Mehmet Fatih | |
dc.contributor.author | Timur, Betül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:24:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:24:14Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/362430 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin (TPAB) gelişimini incelemektir. Bu amaçla 6-8. sınıflar kuvvet ve hareket üniteleri seçilmiş ve bir karma yöntemler araştırması tasarlanmıştır. Çalışmaya 2009-2010 bahar yarıyılında bir büyükşehir üniversitesindeki fen bilgisi öğretmenliği son sınıfında öğrenim gören 30 öğretmen adayı katılmıştır. Katılımcılar çalışma sırasında teknoloji ve proje tasarımı adlı bir ders almaktaydılar ve bu ders çerçevesinde sadece teknolojik bilgilerinin gelişimine yönelik etkinlikler beş hafta araştırmacı tarafından yapılmıştır. Öğretmen adayları da teknoloji destekli öğretim tasarlayıp akranlarına sunmuşlardır.Gerek duyulan nicel verilerin toplanabilmesi için TPAB öz güven ölçeği ve bilgisayara yönelik öz yeterlik inancı ölçeğinin uyarlama çalışmaları yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizi AMOS programı ile gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, 30 öğretmen adayından elde edilen nicel verilerin analizi SPSS 17.0 programı ile yapılmıştır. Nitel veriler ise maksimum çeşitlilik örneklemesine göre seçilen 3 öğretmen adayından görüşme, gözlem ve doküman incelemesi yöntemleri ile elde edilmiştir. Nitel verilerin analizi HyperRESEARCHTM 2.8.6 programı ile yapılmıştır.Nicel verilerden elde edilen bulgular teknoloji destekli öğretimlerin fen bilgisi öğretmen adaylarının TPAB öz güvenlerini, fen öğretiminde bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterlik inançlarını ve teknoloji ile ilgili kavramlarının gelişimine yardımcı olduğunu göstermektedir. Ayrıca, bütüncül çoklu durum incelemelerinden elde edilen bulgular, teknoloji destekli öğretimlerin öğretmen adaylarının TPAB'nin alt bileşenlerinden dördünün (amaç bilgisi, müfredat ve müfredat materyalleri bilgisi, öğretim stratejileri bilgisi ve değerlendirme bilgisi) gelişimine yardımcı olduğuna işaret etmektedir. Ancak, çalışmanın doğası gereği, diğer bir alt bileşen olan öğrencilerin anlamaları, düşünmeleri ve öğrenmelerine yönelik öğretmen bilgisinin gelişimi üzerinde bu öğretim uygulamalarının etkili olmadığı saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine the development of pre-service science teachers? technological pedagogical content knowledge (TPCK). For this purpose a mixed methods research was designed and force and motion units of the 6th-8th grades curriculum were chosen as the context. Thirty senior pre-service science teachers participated in the study in spring semester 2010 at a metropolitan university. The participants were taking a technology and project design course which was being taught by the researcher during the period of the study. During the course the researcher-instructor only gave emphasis to developing participants? technological knowledge through activities for five weeks. Afterwards, pre-service teachers designed technology supported instruction and presented to their peers who acted as pupils.In order to be able to collect the quantitative data, two instruments were needed to be adopted into Turkish: The TPCK confidence scale, and the microcomputer utilization in teaching efficacy beliefs instrument. The AMOS software was used in data analysis. Furthermore, the data obtained from 30 pre-service teachers were analyzed by using the SPSS 17.0 software. On the other hand, the qualitative data were collected by interviewing, observation, and artifact examination from 3 pre-service teachers who were selected according to maximum variation sampling principles. The qualitative data were analyzed by using the HyperRESEARCHTM 2.8.6.The findings stemming from the quantitative data show that technology supported teachings foster pre-service science teachers? TPCK confidences (Graham, Burgoyne, Cantrell, Smith, & Harris, 2009), self efficacy beliefs towards microcomputer utilization in teaching (MUTEBI) (Enochs, Riggs & Ellis, 1993), and cognitive structures. Moreover, the findings emerging from the 3 multiple holistic cases reveal that engaging in technology supported teaching fosters four of the components of TPCK (namely, knowledge of; purpose, curriculum and curriculum materials, instructional strategies and assessment, teaching with technology). However, due to the nature of the study, such engagement did not foster teacher knowledge of students? understandings, thinking, and learning in science with technology which is one of the five components of TPCK. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişimi | |
dc.title.alternative | The development of pre-service science teachers? technological pedagogical content knowledge in force and movement subjects | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Pedagogical content knowledge | |
dc.subject.ytm | Technology utilization | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.identifier.yokid | 393115 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 279756 | |
dc.description.pages | 338 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı |