dc.contributor.advisor | Temel, Zeynep Fulya | |
dc.contributor.author | Güven, Gülhan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:24:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:24:07Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/362376 | |
dc.description.abstract | Okul öncesi eğitim kurumlarında, aile katılım etkinliklerinin tam olarak gerçekleştirilebilmesi için, öğretmenlere ve öğretmenler aracılığıyla ebeveynlere yönelik olarak araştırmacı tarafından hazırlanarak uygulanan aile eğitim ve aile katılımı programının etkililiğini deneysel olarak araştırarak, öğretmen eğitiminde en etkili modeli saptamak amacı ile yapılmıştır.Araştırmada, tek denekli, yarı deneysel, ön test-son test kontrol gruplu desende nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara'daki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilköğretim okullarının anasınıflarında görev yapan toplam üç öğretmen ve bu öğretmenlerin sınıfına devam eden çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır (n=52). Araştırmanın nicel ve nitel boyutuna yönelik çalışma grubunun seçilmesinde amaçlı örnekleme yönteminden ölçüt örnekleme kullanılmıştır.Araştırmada nicel ve nitel yöntemler bir arada kullanılmıştır. Nicel veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ?Ebeveyn İçin Öğretmen ve Okula Yönelik Görüş Formu?, ?Ebeveyn İçin Aile Katılımını Değerlendirme Formu?, yolu ile nitel veriler ise, öğretmen ve ebeveynlerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler, doküman inceleme ve gözlem yolu ile toplanmıştır..Nicel verilerin analizinde Kruskall Wallis, Wilcoxon sıralı işaretler testi kullanılmıştır.Deney1 ve deney 2'ye araştırmacı tarafından Öğretmen Eğitim Programı uygulanmıştır. Eğitim programı üç hafta, haftada üç gün olmak üzere toplam 10 saat sürmüştür. Araştırmanın kontrol grubunu oluşturan öğretmene eğitim verilmemiştir. Ö.E.P. katılan öğretmenlerden ebeveynlere Ebeveyn Eğitim Programını uygulamaları istenmiştir. E.E.P.'ı beş hafta, hafta da iki gün olmak üzere toplam 10 saat sürmüştür. E.E.P. sırasında deney 1'e araştırmacı tarafından yüz yüze rehberlik, deney 2' ye ise uzaktan rehberlik sağlanmıştır. Kontrol grubunda yer alan ebeveynlere eğitim verilmemiştir.Araştırmanın nicel verilerine ilişkin sonuçlar; Deney 1 de yer alan ebeveynlerin, öğretmenlere yönelik görüşlerinde olumlu oldukları ancak okula yönelik görüşlerinde fark olduğu, karşılaştıkları aile katılım etkinliklerinin çeşitliliğinde artış olduğu saptanmıştır.Deney 2 de yer alan ebeveynlerin, öğretmen ve okula yönelik görüşlerinde son test lehine fark olduğu, karşılaştıkları aile katılım etkinliklerinde ?Ebeveyn için Aile Katılımını Değerlendirme Formu? unda son test lehine farklılığın olduğu, ancak görüşlerinin bu sonucu desteklemediği sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmanın nitel verilerine ilişkin sonuçlar; Deney 1 için elde edilen sonuçlar, öğretmen a'nın, Öğretmen Eğitim Programı sonrasında aile eğitimi ve aile katılımı konusunda bilgi düzeyinin arttığı, yüz yüze rehberlik sağlanması ile aile eğitimi ve aile katılım çalışmalarını uyguladığı, aile katılım çalışmalarına ilişkin dokümanlarının olduğu saptanmıştır.Deney 1de yer alan ebeveynlerin, aile katılımının gerekliliğine inandıkları, aile eğitimi ve aile katılım çalışmalarına katılmada istekli oldukları sonucuna ulaşılmıştır.Deney 2 için elde edilen sonuçlar, öğretmen b'nin, Ö.E.P. sonucunda aile eğitimi ve aile katılımı konusunda bilgi düzeyinin arttığı, uzaktan eğitim modeli ile rehberlik sağlanmasına rağmen aile eğitimini uygulamadığı, aile katılımına yönelik dokümanlarının olmadığı saptanmıştır.Deney 2 de yer alan ebeveynlerin, aile eğitimi ve aile katılım çalışmalarının gerekliliğine inandıkları, aile eğitimi ve aile katılım çalışmalarına katılmada istekli oldukları sonucuna ulaşılmıştır.Kontrol grubunda yer alan öğretmen ve ebeveynlerin görüşlerinde nicel ve nitel verilere göre herhangi bir değişikliğin olmadığı saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | In order to entirely fullfil the family participation activities in pre school training institutions, it was done fort he aim of determining the most attractive model in training teacher by researching effectiveness experimentally of the family training and family involvement programme which was applied by being prepared by the researcher inclined to parents by means of teachers and teachers was done fort he aim of determining.In the research, mixed method where the qualitative and quantitative procedures usud together was applied in the sole subject, semi-experimental, pre test-post tens group. Totally three teachers who work in pre classes of primary schools of the Ministry of National Education in Ankara and the students? parents who attend these teachers? classes contitutes the study group of the research (n=52). The criterion examplify was used from aimed examplify method in order to select the study group towards quantitative and qualitative dimension of the research.The quantitative and qualitative desing were used together in the research. Quantitative data was collected by the way of ?the form in which the opinion of parent for teacher and shool? ?family participation evaluating form for parent? which were developed by the researcher and qualitative data was collected by the was of interviews which were done whith teachers and parents. At the same time, data was collected by examining and interview documents by the researcher.While analyzing data, Kruskall Walls, Wilcoxon ordered Marks test was used.Teacher Training Programme was applied to the ?teacher a? and the ?teacher b? by the researcher. The program lasted three weeks, three days per week, and total of ten hours. Training wasn?t given to the ?teacher c? who constitutes the control group of the research. The teachers who participated in ?Teacher Training Programme? was asked to implement parent training programme. The Teacher Training Programme lasted five weeks, two days per week, and total of ten hours. During parent training programme, face to face counselling to the teacher a and remote counselling to the teacher b were provided by the researcher.Training wasn?t given to the parents who take place in control group.The result according to quantiative data; the parents that take place in experiment 1 was determined to have positive opinions for teachers but difference according to shool, the varieties becomes increasing in family involvement activities were determined.It was concluded that the parents who took place in experiment 1 were willing to attend the study of family and family involvement activities, which they encountered, had an increase in variations rather than the quality of teacher opinions about school.It was conclued that the parents who took place in experiment 2, in their opinions towards teacher and school have difference in favour of the post test, but their oppinions weren?t supported the result.The result according to qualitative data; the result obtained for experiment 1, it was determined that family training and family involvement knowledge level of the teacher a increased, by providing face to face counselling, there were documents included family training and family involvement activities, family involvement activitiy practises.It was concluded that the parents who took place in experiment belived the necessity of family involvement and were willing to attend the family training and family involvement activities.It was determined that there were no documents towards family involvement although remote training model was provided, family didn?t apply the training, and the teacher?s level of knowledge for family training and family involvement increased.It was concluded that the parents who took place in experiment 2 believed the necessity of family training and family and family involvement activities, were willing to attend family training and family involvement activities.It was determined that there was no alternation in the teachers and parents? opinions according to quantitative and qualitative data. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Farklı eğitim modelleri kullanılarak uygulanan aile eğitim ve aile katılım programlarının okul öncesi öğretmenlerinin uygulamalarına ve ebeveynlerin görüşlerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | An analysis of the effects of (family) parent education and (family) parent participation programs?, prepared in early childhood education institutions, on teachers? and parents? knowledge and ability levels | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Family participation | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | Education methods | |
dc.subject.ytm | Family education | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.identifier.yokid | 395358 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 279737 | |
dc.description.pages | 207 | |
dc.publisher.discipline | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Dalı | |