1988-1992 yılları arasındaki İstanbul Boğazı ile Çanakkele Boğazındaki deniz kazaları ve etkilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
l Yüksek Lisans Tezin Adı : 1988-1992 Yılları Arasındaki istanbul Boğazı ile Çanakkale Boğazındaki Deniz Kazaları ve Etkilerinin incelenmesi YUksek Lisansı Yapanın Adı ve Soyadı: Hüseyin Serarettin SUVEREN Danışman öğretim üyesinin Adı ve Soyadı:Prof. Dr. Emine Emel SÜZER Ana Bilim Dalının Adı :Demografi ve Epidemiyoloji Çalışmanın Yapıldığı Yıl:Ankara, 1993 ÖZET`.... Türk Boğazlar Bölgesinde yoğun, karmaşık ve riskli deniz ulaşımında her geçen yıl deniz kazası artmaktadır. Araştırmanın yapıldığı, 1988-1992 yılları arasında, 1990 yılında istanbul Boğazı'nda 41 adet kaza ile son yılların en yüksek deniz kazası olayı olmuştur. 1992 yılında ise, 32 adet deniz kazası olmuştur. Çanak¬ kale Boğazında 1991 yılında 12 adet, 1992 yılında 22 adet deniz kazası olmuştur. Boğazlarda 1988-1992 yılları arasında istanbul Boğazında 136 adet, Çanakkkale Boğazında 56 adet olmak üzere toplam 192 adet deniz kazası olmuştur. Bu kazalarda 31 kişi hayatını kaybederken, 10 kişide çeşitli yerlerinden yaralanmışlardır. Bu deniz kazalarında istanbul Boğazı nda; 47 a.d,şt çarpma-çatışma, 28 adet DP-2 karaya oturma, 18 adet batma, 43 adet yangınve diğer deniz kazalarıdır. Çanakkkale Boğazı'nda ise;16 adet çarpma-çatışma, 28 adet karaya oturma, 6 adetbatma, 6 adet, yangın ve diğer deniz kazalarıdır. Deniz kazalarında; gemi kullanıcılarının tecriibe- siz, yetersiz, bilgisiz ve dikkatsiz olması ile yanıl¬ gıya düşmesinden kaynaklanan ve hatalı seyir nedeniyle kaza oluşumu istanbul Boğazı'nda %30'luk, Çanakkale Boğazında % 32'lik payla birinci sırada yer almıştır, istanbul Boğazı için hava muhalefeti % 22 belirlenmiş¬ tir. Çanakkale Boğazında gemi aksamından % 23 ile ikin- c.i sıra saptanmıştır. Deniz Kazalarında belirlenenlerin dışında; deniz trafiğinin yoğun olması, deniz trafiğini düzenleyen kuralların eksikliği mevcut kurallara uyulup, uyulmadı¬ ğının tam olarak denetlenmemesi çevresel seyir yardım¬ cılarının ve deniz trafiği bilgi akışının eksikliğinin nedenlerini ortadan kaldıracak tedbirler alındığı tak¬ dirde deniz kazası olasılığı en alt düzeye inecektir. 1988-1992 yıllarında istanbul Boğazında 188 adet deniz aracı deniz kazalarına neden olmuş bunun 124 adedi T.C., 14 adedi Alman ve Mısır, diğerleri ise 20 dir. Çanakkale Boğazında ise; 62 adet deniz aracı deniz kazalarına neden olmuş. Bunun 32 adedi T.Ç., 6 adedi italya, 3'er adedi Romen, Hollanda ve Yunan, 2'şer adedi ABD ve SSCB, diğerleri ise 11 adettir. istanbul Boğazında, yüzdeleri olacak: $66 ile Türkiye, %7 ile3 SSCB ikinci sırayı almaktadır. Çanakkale Boğazında ise; yüzde olarak %51 İle TUrkiye, ikinci sırayı % 10 ile îtalyan gemileri deniz kazası yapmıştır. Bu deniz kaza¬ larında yabancı gemilerin ancak 17 adedinde kılavuz kaptan alma durumu tesbit edilmiştir. Deniz kazalarının 1988-1992 yılları arasında ayla¬ ra göre dağılımında: istanbul Boğazında; 21 adet Mart ayı, 19 adet Şubat ayı, 16 adet Kasım ayı ile en çok, 3 adet Nisan ayında en az deniz kazası olmuştur. Çanak¬ kale Boğazında; 10 adet Aralık, 9 adet Ekim ile en çok, 2 adet ile Haziran-Temmuz-Ağustos aylarında deniz kaza¬ sı, olmuştur. Ayrıca deniz kazalarının etkileri, olaylar üzerinde örneklerle incelendi. Olayların; çevreye, deniz kirliliği ve su ürünlerine etkileri ayrı ayrı incelendi. Boğazlardaki deniz trafiğinin, trafik ayırım kod¬ ları ile belli sınırlar içinde alınıp, temel prensiple¬ ri uluslararası mevzuatın hükümleri doğrultusunda hazırlanmış trafik ayırım düzenine uygun olarak işletilmesi ve düzenlenmesi sağlanmalıdır. ^i.JisUm.yiüii i,j^!^.._._ Name of M.S.: The Affects of Sea Accidents in Bosphorus and in Dardonelles Between 1988 and 1992 Published by: Hüseyin Şetarettin SUVEREN Name of Instructor : Prof. Dr. Emine Emel SÜZER Name of Majör Departmant: Demography and Epidemiology Date: Ankara, 1993 SUMMARY Due to the intevsine and complıcated and rlsky marine transportation in the straits region, the sea accidents in the marine transportation are İncreasing from year to year. Between 1988 and 1992 when the research was performed, the highest number of sea acci¬ dents of the recent years occured in Bosphorus in 1990 with 41 accidents. 32 sea accidents accurred in 1992, 12 sea accidents occurred in Dardonelles in 1991 and 22 sea accidents in 1992. Between 1988 and 1992, the total of 192 sea accidents occurred in the straits, 136 being in Bosphorus, 56 in Dardonelles. 31 people died and 10 înjured in these accendents, in Bosphorus, 47 collisions, 28 strandines, 18 sinkings, 43 fires and other kinds of accidents occurred. in Dardanelles, 16 collusions 28 strandings, 6 sinkines and 6 fire and other kinds of accicTents occurred.30 % of the accidents in Basphorus and 32 % of those in Dardanelles originate from the fact that the copains are in experienced, inadecuate, ignorant and careless and due to wrong navigation The effect of adverse weather was determined to be 22 %. Dardanelles was second with 23 % due to the ship delays. The possibility of sea accidents will be minimized if mearuves are taken to eliminate the causes of heavy sea traffic, the eceficiency of inles to organize the sea traffic, the suporvısıon of whether the existing rules are observed, the deficiency of information flow on sea traffic. Between 1988 and 1992, in Bosphorus, 188 sea vehicles caused sea accidents, of which 124 were Turkish, 14 Soviet, 5 Italian and Romanian each. 4 German and Egyptian each and 20 others. In Dardanelles, 62 were Turkish, 6 Italian, 3 Romamian, Holland and Grece each, 2 USA ve USSR each and 11 others. In Bosphorus, in percentage, Turkey is first with 66 % and USSR is the second with 7 %, in Dardanelles, in percentage, Turkey is first with 51 % and Italy was second with 10 % in these sea accidents, only 17 of the foreing ships hod fuiding captains. The monthly distribution of the sea accidents between 1988 and 1992 are as follows in Bosphorus, 21 in March, 19 in ? February,. 16 in November were the. »-'v;-^.....:;.:,] V~`<``highest and 3 in April was the lowest. In Dardanelles, the highest number of accidents occurred with 10 in December, 9 in October and the lowest number in June- July and August with 2 accidents. The affects of the events on the environment, sea pollution and fisheries were separately studied the sea traffic in the straits should be taken in to certain limits with traffic separation lines and operated and arranged in accordance with the traffic reperation organization whose basic principles are prepared in the direction of international legislation.
Collections